האם גם אופל מתחמנת את מבחני זיהום האוויר של מנועי דיזל או שההיסטריה סביב "פרשת דיזלגייט" של פולקסווגן מטילה עליה רפש שלא בצדק?
ביום שישי האחרון פרסם גוף חוץ ממשלתי גרמני שעוסק בהגנת הסביבה הצהרה לפיה במבחנים שנערכו עבורו במכונית מסוג אופל זאפירה, בעלת מנוע דיזל בנפח 1.6 ליטר, נמצאו רמות גבוהות עד פי 17 של תחמוצות חנקן מן המותר לפי התקינה האירופאית.
הטענה החמורה היא שקיימים הבדלים בין מצב שבו המכונית נבחנה כאשר רק שני הגלגלים הקדמיים שלה מחוברים לדינמומטר לבין מצב שבו כל ארבעת הגלגלים היו בתנועה – ומצב זה זהה למצב שמאפשר ל"תוכנת הזיוף" של פולקסווגן לזהות שהמכונית נמצאת במבחן.
מה שמיוחד במקרה של אופל הוא שההאשמות נוגעות למנוע מן הדור החדש, שעומד בתקינת אירו 6 החדשה והמחמירה, וזהו מנוע שמצויד ב"מערכת הפחתה קטליטית סלקטיבית (SCR)" אשר מזריקה תוסף אוריאה לגזי הפליטה כדי לצמצם את פליטת תחמוצות החנקן.
חשוב עם זאת לשים לב שכל יצרניות הרכב נמצאות כיום ב"כוננות ספיגה", ותחת עננת האשמות – וזאת מאז שהתפוצצה "פרשת דיזלגייט" לפני מעט יותר מחודש. מבקרים שונים של תעשיית הרכב מאשימים את הרגולטורים ואת התעשייה שממצאי מערכת הבדיקות הנוכחית מניבה תוצאות הרבה יותר "ורודות" מן התוצאות שמתקבלות בשטח, בחיים האמיתיים.
הטענות כנגד אופל הועלו ביום שישי על ידי 'דויטשה Umwelthilfe' ארגון שתדלנות למען הגנת הסביבה (DUH), שנחשב לאחד הארגונים המשפיעים בגרמניה. אנשי הארגון הציגו תוצאות בדיקת מעבדה שבוצעו לפי הזמנתם על-ידי המכללה הטכנית של האוניברסיטה למדעים שימושיים בברן, שוויץ.
לדברי אנשי הארגון ההחלטה לבדוק את דגם הזאפירה התקבלה לנוכח מידע שהתקבל אצלם מבעלי רכב שטענו שרק לעיתים נדירות הם נדרשים להוסיף תוסף אוריאה למכונית שלהם – וזה עלול להעיד על כך שהמתקן המובנה לצמצום פליטת תחמוצות החנקן (SCR) מופעל רק לעיתים נדירות.
עם זאת, אנשי הארגון הדגישו שהם לא בהכרח מאשימים את אופל ברמאות, אלא מציגים את התוצאות שקיבלו, שלטענתם הן "קשות להסבר".
לדברי הארגון, במהלך הבדיקות הסתבר שקיימים הבדלים לא הגיוניים בין תוצאות פליטת המזהמים כאשר רק הגלגלים הקדמיים, המניעים, של המכונית חוברו למתקן הבדיקה לבין תוצאות שהתקבלו כאשר כל הגלגלים נמצאו בתנועה.
אם אמנם קיימת שיטת הפעלה שונה בין שני המצבים – ובהינתן שבחיים האמיתיים אין מצב שבו רק הגלגלים הקדמיים נמצאים בתנועה – הרי שלא מן הנמנע שהמכוניות מצוידות במערכת שיודעת לזהות "מצב מבחן". במקרה כזה אופל עלולה להימצא מפרה מספר תקנות אירופאיות, מה שעלול להוביל לעצירת המכירות של דגמים שונים באירופה וצורך בקריאה לתיקון של דגמים שבהם הותקנה מערכת כזאת.
לטענת ה- DUH "המדידות מראות כי הרכב מתנהג באופן שונה כאשר הוא מופעל במצב שבו ארבעה או שני גלגלים מונעים", וכן שרמות פליטת תחמוצות חנקן שנמדדו גבוהות עד פי 17 "בחיים האמיתיים" מן הקבוע בתקנות אירו 6. בהודעתם הם טענו ש"נראה שהתנהגות מערכת ה-SCR תלויה במצב הבדיקה, שכן רמות תחמוצות החנקן שנפלטו שונות בשני מצבי הפעולה" (עם 2 או 4 גלגלים מחוברים – ג.מ.).
המכונית שנבחנה עבור DUH הינה אופל זאפירה משנת הדגם 2015 שמונעת באמצעות מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר, אשר נסעה 3,700 ק"מ לפני מועד המבחן. המכונית נבחנה מספר פעמים ולדברי הבוחנים גם כאשר כל ארבעת הגלגלים נמצאו בתנועה עמדה רמת פליטת תחמוצות החנקן על פי 2-4 מן הקבוע בתקנות. לעומת זאת, עם שני גלגלים קדמיים מונעים ובמהירויות נמוכות של עד 80 קמ"ש המכונית פלטה תחמוצות חנקן בכמות נמוכה מן המותר.
מכחישים בכל תוקף
אנשי אופל, מצידם, דחו בתוקף את כל הטענות, והעובדה לכאורה החזקה ביותר שעומדת לזכותם, במקרה הזה, היא טענתם לפיה הם "ביקשו מספר פעמים מאנשי DUH לקבל מהם את תוצאות הבדיקה לפני שאלה פורסמו באופן פומבי, וזאת כדי ללמוד אותן לעומק ולהגיב באופן מבוסס – אולם בקשתם לא נענתה.
לדבריהם, כפי שפורסמו בהודעה מטעמם לתקשורת, בדיקות פנימיות שלהם מעידות שערכי הפליטה של זאפירה טורבו-דיזל עם מנוע 1.6 ליטר "בהחלט עומדות בדרישות החוק".
באותה הצהרה נכתב עוד שהחברה מדגישה שכל הטענות של DUH אינן נכונות, ובאף מכונית מתוצרת ג'נרל מוטורס (הבעלים של אופל) לא מותקנות תכונות שמאפשרות לזהות אם הרכב עובר בדיקת של גזי פליטה.
"היום", נכתב בהודעה, "בנוכחות נציגי מכון התקנים של מדינת הסן, ערכנו בדיקת פליטות מזהמים בזאפירה עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר על מתקן מבחן שמניע את ארבעת הגלגלים. ערכי הפליטה שנמדדו עומדים במגבלות החוק, והדו"ח המלא של מכון התקנים יושלם (ויפורסם) בימים הקרובים… אופל מדגישה שכל הטענות בעניין זה הינן בבירור מזויפות וחסרות בסיס".
אגב, בלי שום קשר לפרשה זאת, וכפי שפרסמנו כאן בשבוע שעבר, הדור הקודם של זאפירה מעיק על אופל מכיוון אחר. זאת לאחר שמספר בעלי זאפירה בבריטניה שדיווחו שמכוניתם עלתה באש טיפס כבר ל-130, והחברה צפויה לפרסם בקרוב קריאה מסודרת לתיקון של דגם זה.