• Ad
  • משרד הבריאות יקבע: כמה מריחואנה אפשר לעשן לפני נהיגה?

    יותר משלוש שנים אחרי שבית המשפט העליון הורה למדינה להסדיר את עניין הנהיגה של חולים שצורכים מריחואנה, תתכנס ועדה בין-משרדית ותדון בהמלצות מומחים שמבקשים לקבוע "רף שכרות" למי שעושה שימוש בסם למטרות רפואיות. ומה עם מי שצורך מריחואנה למטרות פנאי?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בחודש הבא תתכנס ועדה בין-משרדית לדיון שעשוי להקל על חייהם של כ-22 אלף חולים שצורכים מריחואנה ברישיון של משרד הבריאות. יותר מארבע שנים לאחר שהחלה לפעול, הוועדה תדון בהמלצות שנועדו לאפשר לחולים שצורכים מריחואנה למטרות רפואיות לנהוג לאחר צריכת הסם.

    על-פי המלצות שגיבש ד"ר שלמה אלמוג, מומחה לטוקסיקולוגיה, משרד הבריאות יקבע מעין "רף שכרות" לחולים שמשתמשים במריחואנה למטרות רפואיות. אותו "רף שכרות" יגדיר את הכמות המרבית המותרת של החומר הפעיל במריחואנה בדם: 5 ננו-גרם THC למיליליטר דם. בנוסף, ד"ר אלמוג, שמשמש גם כחבר בוועדה הבין-משרדית, ממליץ לקבוע שפרק הזמן להימנעות מנהיגה לאחר צריכת קנאביס במינון של 20 עד 40 גרם בחודש יהיה שלוש שעות.

    המלצה שלישית נוגעת לצריכת אלכוהול על-ידי מי שמשתמשים במריחואנה רפואית למטרות רפואיות. לפי ד"ר אלמוג, יש לקבוע רף שכרות – כמות אלכוהול מותרת – שיהיה נמוך מזה שקבוע בחוק לכלל הנהגים.

    לאחר הדיון בוועדה הבין-משרדית, צפויה הוועדה להגיש את המלצותיה הסופיות למשרד הבריאות עד סוף השנה. אם תאמץ הוועדה את המלצותיו של ד"ר אלמוג, ואם יקבל משרד הבריאות את ההמלצות, יבוא אל קצו מחדל שנמשך כבר שנים ארוכות ואשר מסב סבל מיותר לאלפי חולים במחלות כרוניות וסופניות.

    רישיון הנהיגה נשלל מהחולים
    לפי החוק כיום, הנהיגה תחת השפעת מריחואנה (קנאביס) אסורה, ואין זה משנה אם צריכת הסם נעשית למטרה רפואית או למטרות "פנאי". עבור חולים שמשתמשים במריחואנה ברישיון ולמשך תקופה ארוכה, החוק כיום מהווה פגיעה בחופש התנועה, שכן שרידי סם נמצאים בדמם גם כאשר אין כל השפעה על תפקוד מוטורי וקוגניטיבי.

    למעשה, חולים נדרשים לבחור בין ויתור על נהיגה בתקופת מחלתם ובין הסתכנות בביצוע עבירה חמורה שדינה שלילת רישיון נהיגה לתקופה ארוכה. את מצב החולים היטיבה לתאר ח"כ תמר זנדברג, בדיון שנערך בוועדת הכלכלה לפני כשנה: "האנשים האלה לעולם לא יהיו שלא תחת השפעה… לכן נשאלת השאלה האם אנחנו הופכים אנשים שמטופלים בתרופה לפי הגדרות משרד הבריאות לעבריינים כל הזמן… המשמעות היא שאסור להם לנהוג, ובעצם רישיון הנהיגה כביכול ניטל מהם".

    כבר לפני יותר משלוש שנים דרש בית המשפט העליון ממשרדי הממשלה להסדיר את עניין נהיגתם של חולים שצורכים מריחואנה ברישיון. "השאלה הרלוונטית לעניין זה היא הפגיעה ביכולת הנהיגה של צורך הסם", הבהיר השופט סלים גו'בראן בהחלטה מאוגוסט 2012. "השאלה… היא מהו פרק הזמן הנדרש עד להתפוגגות ההשפעה של הסם, וחזרה למצב של יכולת נהיגה תקינה. שאלה זו מורכבת ומסובכת, וטוב יעשה משרד הבריאות אם יקדם את התקנת התקנות בנושא".

    שימוש במריחואנה פוגע בכישורים קוגניטיביים ומוטוריים
    שימוש במריחואנה פוגע בכישורים קוגניטיביים ומוטוריים

    אלא שדבריו של השופט, שנכתבו לאחר הבטחה מפורשת של משרד הבריאות להסדיר את העניין, לא הובילו לשינוי במצב החוקי. "נציגי משרד הבריאות הבטיחו לא פעם כי הנושא יוסדר", מציינת אוריאנה אלמסי ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, "אולם עד כה הדבר לא נעשה".

    ומה עם מי שמעשן סתם?
    נדמה שאין מי שיערער על הקביעה לפיה צריכת מריחואנה, בדומה לצריכה של אלכוהול, פוגעת במיומנויות קוגניטיביות ופסיכומוטוריות. בדיון שערכה בשבוע שעבר הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול, אמר ד"ר אלמוג כי "על-פי מחקרים רבים שבוצעו בעולם נמצא כי עצם נטילת קנאביס… מעלה את הסיכון לתאונות דרכים בעיקר כאשר הנהיגה מתבצעת בסמוך לזמן השימוש".

    אולם, כמו במקרה של אלכוהול, מתעוררת שאלה של מינון. לפי אלמסי ממרכז המחקר של הכנסת, שמבססת את דבריה על סקירה מקיפה שערך ד"ר אלמוג, "כאשר מינון ה-THC בדם נמוך, הפגיעה העיקרית תהיה בתפקודים הקשורים למהירות הנסיעה ולשמירת מרחק… כשהמינון בדם גבוה, ייפגעו תפקודיו הקוגניטיביים של הנהג".

    ההצעה של ד"ר אלמוג, לפיה יקבע "רף שכרות" לחולים שמשתמשים במריחואנה למטרות רפואיות, מיושמת כיום בכמה מדינות בעולם. לפי ד"ר אלמוג, קביעת אותו רף מרבי להימצאות החומר הפעיל במריחואנה תואמת "קונצנזוס… במדינות העולם, והוא תואם את המלצותיהם של כמה צוותי מומחים בין-לאומיים".

    אולם, הרף המוצע על-ידי ד"ר אלמוג נוגע אך ורק לחולים שצורכים ברישיון מריחואנה רפואית, בעוד שמי שצורכים מריחואנה למטרות "אחרות" לא יוכלו לנהוג לאחר צריכת הסם. האם יש סיבה להבחין בין סוגי שימושים שונים?

    "מחקרים מצביעים על כמה הבדלים בין המשתמשים בקנאביס לצרכים רפואיים לבין המשתמשים שלא לצרכים רפואיים", כותבת אלמסי ממרכז המחקר של הכנסת. "המעשנים שלא לצרכים רפואיים יעשנו עד אשר יגיעו לתחושת אופוריה באופן סובייקטיבי, ואילו המעשנים לצרכים רפואיים יעשנו את הכמות שקבע להם הרופא עד להשגת הקלה בכאב".

    בנוסף, אלמסי מציינת כי "הואיל והשימוש בקנביס רפואי הוא שימוש כרוני, גופם של המטופלים מסתגל לחומר הפעיל שבקנביס, ולכן יש דעיכה הדרגתית של תופעות הלוואי הפסיכו-אקטיביות שנגרמות מעישון הקנביס, שלא כמו אצל מעשנים מזדמנים. משום כך, ייתכן שהסיכון למעורבות של משתמשי קנביס לצרכים רפואיים בתאונת דרכים תהיה קטנה יותר".

    אלא שלמרות דברים אלה, ראוי לציין כי יש מדינות שקבעו בשנים האחרונות "רף שכרות" לצריכת מריחואנה שאינו מותנה בסוג השימוש בסם. בין השאר, בהולנד ובמדינת וושינגטון בארה"ב נקבע "רף שכרות" שאינו מבחין בין מי שצורך מריחואנה למטרות רפואיות ובין מי שצורך את הסם למטרות "פנאי".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.