• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הממשלה מעוניינת לעודד עובדים לוותר על הרכב הפרטי ולעבור לאוטובוס, ולכן משרד התחבורה מעוניין להתאים את קווי האוטובוס לצרכים של העובדים. מה זה אומר על הרפורמה בקווי האוטובוס שהנהיג המשרד לפני פחות משנתיים?

    משרד התחבורה פרסם מכרז לביצוע סקר נוסעים, שנועד לבחון את הצרכים של עובדים ומבקרים באזור התעשייה קריית עתידים בצפון תל-אביב. המכרז פורסם כחלק מיישום החלטת ממשלה משנת 2013, אשר נועדה לצמצם את השימוש ברכב פרטי בנסיעות למקומות עבודה. במשרד התחבורה מסבירים כי "הפרויקט נועד להתאים את מערכת התחבורה הציבורית באוטובוסים אל ומאזורי התעשייה על-ידי בחינה וניתוח של הרגלי הנסיעה הקיימים של העובדים והמבקרים בהם ולהתאים את קווי השירות לצרכים".

    על-פי החלטת הממשלה מ-2013, שכותרתה "עידוד השימוש בתחבורה ציבורית בקרב עובדים", משרד התחבורה ומפעילי תחבורה ציבורית נדרשים לשתף פועלה במטרה להנהיג הסדרי נסיעה ייעודיים לעובדים, בין השאר באמצעות "עריכת שינויים במערך התחבורה הציבורית הקיים".

    אולם, התאמת קווי אוטובוס לצרכים של עובדים – בין השאר, עובדים באזור התעשייה בקריית עתידים – אמורה הייתה להיות מיושמת ברפורמה שערך משרד התחבורה כבר בשנים 2010 ו-2011. במסגרת הרפורמה ערכו משרד התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית שינויים בעשרות קווי אוטובוס בגוש-דן, כאשר אחד המדדים שנקבעו לבחינת הרפורמה היה שיפור הנגישות של מרכזי התעסוקה.

    מדוע אם כן נדרשת (שוב) התאמה של מערך התחבורה הציבורית לצרכים של העובדים? פרסום המכרז לביצוע סקר נוסעים פחות משנתיים לאחר יישום הפעימה השנייה של הרפורמה בקווי האוטובוס, מחזק טענות שהעלו נוסעים רבים ונציגי ציבור, לפיהן הרפורמה נכשלה בהשגת יעדים רבים, ובהם – שיפור השירות למרכזי התעסוקה ועידוד עובדים לוותר על השימוש ברכב פרטי לטובת תחבורה ציבורית.

    סקר נוסעים שלישי בתוך כעשור
    לא רק נוסעים סבורים שיישום הרפורמה היה לקוי: משרד התחבורה ביצע 48 שינויים ב-59 קווים בתוך שמונה חודשים בלבד לאחר ביצוע הפעימה השנייה (בשתי הפעימות ב-2010 ו-2011 נכללו בסך הכל 82 קווים). לדעת משרד מבקר המדינה, המספר הגדול של שינויים – בתקופה כה קצרה – מעיד על ליקוי חמור: "הסטייה הניכרת מן המודל המתוכנן, יש בה כדי להעיד על פגם בתהליך התכנון", כתב המבקר בדו"ח מאוקטובר האחרון.

    תכנון הרפורמה בקווי האוטובוס התבסס ברובו על סקר נוסעים רחב-היקף, שבוצע על-ידי חברת נתיבי איילון בשנים 2002 ו-2003. בגלל עיכובים רבים ביישום הרפורמה, נדרש ביצוע סקר נוסף בשנת 2008. כעת, כאמור, יבוצע סקר נוסעים שלישי: אמנם הסקר המתוכנן יהיה מצומצם בהיקפו, אך קשה להבין מדוע נזקק משרד התחבורה לבחון את צרכי הנוסעים באזור גוש-דן בפעם השלישית בתוך כעשור.

    למעשה, נראה שיש שני הסברים סבירים לביצוע הסקר החדש: מחד, יתכן שבסקרים הקודמים לא בחנו כלל את הצרכים של העובדים במרכזי התעסוקה בגוש-דן, ולכן נדרשת כעת התייחסות ייעודית לצרכיהם. מאידך, יתכן שבסקרים נכללה התייחסות לעובדים, אך התכנון של הרפורמה ויישומה בפועל היו לקויים ולא התאימו לצרכים שעלו בסקרים הקודמים.

    הציבור הרחב לא היה שותף
    לפני שיחל בביצוע סקר נוסעים חדש (ושלישי), ראוי שמשרד התחבורה יטמיע לקח נוסף של הרפורמה בקווי האוטובוס בגוש-דן: ארגוני נוסעים, כמו עמותת "תחבורה בדרך שלנו", הצביעו על כך שמתכנני הרפורמה לא שיתפו את הציבור בתכנון הרפורמה. התוצאה הייתה תסכול רב וביקורת ציבורית חריפה, אשר הובילה בסופו של דבר לביצוע עשרות שינויים בקווי האוטובוס – שינויים שכללו בין השאר החזרת קווים שבוטלו וביטול שינויים בתוואי הנסיעה של כמה מהקווים.

    לעניין שיתוף הציבור התייחס גם מבקר המדינה בדו"ח שפרסם באוקטובר האחרון: "ניתוק הקשר הישיר של שכונות ממרכזי הערים וההרעה בשירות למוסדות השונים נבע בחלקו מן העובדה שהעיריות והציבור הרחב לא היו שותפים לתכנון על כל שלביו. חשיפת התכנית לפרטיה לציבור נעשתה רק בסמוך ליישומה, בלא שקוים שימוע לציבור, ולמעשה נמנעה מהציבור האפשרות להגיב בטרם החל ביצוע הארגון מחדש".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    שנתיים אחרי הרפורמה, בודקים מה הנוסעים רוצים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.