Ad

סכנה על הפסים: רכבת נוסעים דהרה לעבר מסילה שפורקה

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

בעקבות טעות חמורה של בקר תנועה, רכבת נוסעים שהייתה בדרכה לשדה התעופה הוסטה למסילה שהושבתה ופורקה במסגרת עבודות תחזוקה. רק התערבותם של בקרי תנועה אחרים מנעה אסון, והביאה לעצירת הרכבת. "במקום להילחם בתאונות, מסתירים אותן", אומר היום מקור ברכבת ישראל

חשיפה: טעות של בקר תנועה הסיטה רכבת נוסעים לעבר מסילה שפורקה, ורק ערנות של בקרים אחרים מנעה אסון. סביר להניח שהנוסעים ברכבת הלילה שנסעה לשדה התעופה בן-גוריון ב-3 בדצמבר, כלל לא היו מודעים לכך שחייהם נתונים בסכנה. כתוצאה מטעות אנוש של בקר תנועה במרכז השליטה הארצי של רכבת ישראל, הוסטה רכבת הנוסעים למסילה לא פעילה, שנסגרה לתנועה ופורקה במסגרת עבודות תחזוקה שבוצעו במקום.

רק ערנותם של בקרי תנועה אחרים באותה משמרת מנעה אסון כבד: אלמלא התערבותם, רכבת הנוסעים הייתה ממשיכה בנסיעתה אל עבר המסילה שפורקה, כאשר המשך הנסיעה בקטע המושבת עלול היה להוביל להתהפכותה ולפגיעה בנוסעים. בקרי תנועה שהבחינו בסכנה הסבו את תשומת לבו של אותו בקר שהסיט את הרכבת לקטע המושבת, ובעקבות זאת הועברה הנחייה לנהג לעצור את הרכבת.

גורמים ברכבת ישראל חלוקים בדעתם באשר לקרבת רכבת הנוסעים לקטע המושבת של המסילה. מקור בחברה אומר היום (ב') כי הרכבת נעצרה במרחק בטוח יחסית מהמסילה המושבתת, אך אחרים אומרים כי הרכבת התקרבה באופן מסוכן – עד כ-250 מטרים בלבד – לאתר שבו בוצעו עבודות התחזוקה באותה שעה.

"זה לא משנה (מה היה המרחק המדויק)", מסביר מקור בחברה. "מה שחמור הוא עצם העובדה שדבר כזה קורה. צריך לחשוב על מה היה יכול לקרות, אם הרכבת הייתה נוסעת יותר מהר או אם לא היו עוצרים אותה בזמן. וזה מה שמפחיד".

לאחר עצירתה, נדרשו עובדי החברה להחזיר לאחור את רכבת הנוסעים, אל מקום שבו אפשר יהיה להעבירה למסילה פעילה. לדברי גורמים המעורים בפרטי תקרית הבטיחות, החזרת הרכבת לאחור והסטתה למסילה הפעילה הובילו בסופו של דבר לאיחור של כ-28 דקות.

מקורות מציינים היום כי בעקבות התקרית החמורה הוחלט על הקמת ועדת בדיקה פנימית, אך לא ברור אם מסקנותיה כבר הוגשו להנהלת החברה. בניגוד למקובל בענף התעופה, שבו פועל חוקר תאונות עצמאי מטעם משרד התחבורה, מרבית החקירות של תאונות ותקריות בטיחות ברכבת נערכות על-ידי החברה עצמה. ראוי גם לציין כי חוקר התאונות האוויריות מפרסם דו"חות חקירה לציבור הרחב, בעוד שמשרד התחבורה נמנע לרוב מלפרסם דו"חות הנוגעים לרכבת.

ברכבת ישראל סירבו להתייחס לשאלות מפורטות שהועברו להתייחסותם, והסתפקו בתגובה לפיה "המקרה מוכר ונמצא בבדיקה". ברכבת גם לא התייחסו לשאלות בעניין קיום חובת הדיווח למשרד התחבורה – דיווח המחויב על-פי נהלים של אגף הרישוי המסילתי במשרד. יש לציין כי בעבר אירעו תקריות בטיחות ברכבת ישראל שלא דווחו למשרד התחבורה, ורק בעקבות חשיפתם בכלי התקשורת הובאו לידיעת הגורמים האחראים במשרד.

בהתייחסו להחלטת רכבת ישראל שלא לפרסם פרטים אודות תקרית הבטיחות – וזאת אף בקרב עובדי הרכבת – אומר היום מקור בחברה כי "בתקופה האחרונה אנחנו עדים דווקא לשינוי משמעותי בתרבות הניהולית ברכבת, אבל יש טעות אחת שלא מתקנים: במקום להילחם בתאונות, (הם) מסתירים אותן. על כל שטות מוציאים הודעה, אבל על תקרית כזו לא שומעים כלום".

  • Ad
  • Ad
  • Ad