אפילו גאון האבסורד פרנץ קאפקא היה בוודאי עומד נדהם מול החלמאות המשולשת של משרד התחבורה הישראלי שבגללה נאלצים בעלי מאזדה בישראל לשלם אלפי שקלים לתיקון כשל במערכת שאין בה כל תועלת.

בבקשת אישור לתביעה ייצוגית שהוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד נטען שבעשרות אלפי מכוניות שנמכרו בישראל מותקנת מערכת אלקטרונית עם פגם סדרתי פוטנציאלי שהתיקון שלו עולה כ-5,000-6,000 שקלים.
עד לכאן מדובר בתביעה שגרתית למדי שתתברר במהלך השנים הבאות בדרך המקובלת. אבל כאשר צוללים אל פרטי המקרה נחשפת דוגמה מסמרת שיער לאופן שבו חוסר התפקוד של משרד התחבורה ושל ממשלת ישראל גורמים לנזקים בטיחותיים וכלכליים אדירים לכלל אזרחי המדינה, ובפרט לבעלי רכב. פרשה זאת מאחדת שלושה מחדלים נפרדים של משרד התחבורה, ששניים מהם מסכני חיים והשלישי מרוקן לכולנו את חשבון הבנק.
התביעה, אשר הוגשה על-ידי עורכי הדין דוד מזרחי ורון סולן, עוסקת במערכת e-call שמותקנת בעשרות אלפי מכוניות מדגמי מאזדה 3 ומאזדה CX-30 שנמכרו בישראל בשנים 2019 – 2025. מערכת זאת, שנדרשת לפי תקינת הרכב באירופה ובישראל, אמורה ליצור קשר אוטומטי עם מוקד חרום בעת תאונה כדי להזעיק כוחות חילוץ ורפואה וכך לשפר את סיכויי ההישרדות של נפגעי תאונות.
לטענת התובעים, במערכת של מאזדה ישנם כשלים סדרתיים שמתועדים במסמכי שירות של היצרנית בחו״ל. אבל כאשר מתגלים כשלים אחרי תקופת האחריות נדרשים בעלי רכב לשלם בין 5,000 ל-6,000 שקלים תמורת התיקון.
אל שיא ההפקרות של משרד התחבורה הישראלי נגיע עוד רגע קט, אבל נתחיל דווקא בצד הכלכלי: מדוע תיקון של מערכת אלקטרונית ברכב צריך לעלות כל כך הרבה כסף?
כרקע צריך לומר שמשרד התחבורה מרכז תחת ידיו הרבה מאוד כוח וסמכויות, ואחת מהן היא אפשרות להגביל את המחיר המרבי שנדרש מן הצרכן תמורת חלקי רכב שמיובאים מחו"ל – כפונקציה של מחיר החלק ליבואן.
במציאות משרד התחבורה לא משתמש בסמכויות שלו ואין כמו במקרה שמוצג בתביעה כנגד מאזדה כדי להמחיש את ההשתוללות חסרת הרסן של מחירי המחירון של חלקי רכב בישראל. לדוגמה: התובעים טוענים שבעלי הרכב נדרשים לשלם תמורת החלפת סוללת 9 וולט, שמחירה זניח, סכום של כ-650 שקלים ששקול למחירו של מצבר 12 וולט, ועוד כ-400 שקלים לעבודת ההחלפה, אולם עלות זאת עלולה לזנק גם ל-3,000 ש"ח.

רמה שנייה של הפקרות של אנשי משרד התחבורה, שבה חוברים יחד נזקים כלכליים שנגרמים לבעלי הרכב יחד עם סיכון בטיחותי – היא פגיעה בתחרות שנגרמת מפני שמשרד התחבורה לא מחייב את יצרניות הרכב להעביר עלוני שירות (TSB) לידיעת כלל המוסכים מורשי משרד התחבורה. היות שכמעט לכל תקלה ברכב יש משמעות בטיחותית הרי שלא מדובר רק בפגיעה בתחרות ובסכומי כסף מיותרים שנגבים מבעלי רכב, אלא גם בתיקון תקלות שחלקן מסכנות חיים.
במסגרת בקשת האישור הזאת חשפו התובעים עלוני שירות של מאזדה שמתארים איך יש לתקן את הכשלים הנטענים. אבל בעל רכב שבוחר לטפל ברכב שלו במוסך שאינו מורשה יבואן אלא מתחרה בו – לא זוכה לתיקוני כשלים סדרתיים על חשבון היצרנית מפני שהוא לא יודע על קיומם.
בבקשת האישור נטען שבעלי רכב נדרשים לשלם בין 4,850 ל-6,055 שקלים תמורת החלפת יחידת תקשורת פגומה של ה- e-call, או כ-3,000 ש״ח להחלפת סוללה פנימית ביחידה. בחוות הדעת שצורפה לבקשה נטען שיחידת התקשורת הזאת כוללת סוללת גיבוי פנימית מסוג ליתיום שאינה נטענת. כאשר סוללה זאת נחלשת מתקבלים ברכב התראות תקלת תקשורת וקודי תקלה שעוסקים ביחידת התקשורת.
ממסמכים שצורפו לבקשה עולה שמשנת 2019 ועד לשנה הנוכחית מאזדה פרסמה מספר עלוני שירות שמתארים תקלות תקשורת ודרכי תיקון של התקלות באמצעות ביצוע בדיקות שונות ועד כדי החלפת יחידת התקשורת כולה.
אם קפקא היה חי הוא היה מת
שיא האבסורד שחושפת בקשת האישור הזאת הוא שמדובר בכשל במערכת שממשלת ישראל הפכה לכזאת שאין בה כל תועלת – רק מפני שמשרד התחבורה לא פעל כדי לנצל את היכולות שלה.
מערכת e-call מופעלת באופן אוטומטי בעת תאונה או בלחיצת כפתור באופן ידני, והפעולה הראשונה שלה הוא יצירת קשר עם שירותי חירום. בתוך המערכת יש מודול תקשורת ובו כרטיס SIM שמסוגל להתחבר אל כל ספק תקשורת, וברגע שבו נוצר קשר עם מרכז חרום המערכת מעבירה לשם חיווי מיקום על בסיס מערכת GPS, וכן את מספר השלדה של הרכב, סוג הרכב ואת סוג המנוע של הרכב כדי שאנשי החילוץ והצלה יוכלו לחפש את הרכב המתאים במיקום הנכון.
מערכת התקשורת הונדסה כך שהיא תוכל לפעול גם כאשר מערכת החשמל הרגילה של רכב מושבתת בגלל תאונה, ואין אספקת מתח ממצבר הרכב או ממערכת החשמל שלו. לצורך זה מותקנת בתוכה סוללת גיבוי עצמאית במתח 12 וולט שצריכה לספק 9 דקות שיחה או 60 דקות המתנה.
אחת הבעיות היא שמהנדסי המערכת לא השתמשו בסוללה נטענת אלא בסוללה עם אורך חיים מוגבל יחסית. בכל מקרה מדובר ברכיב שהעלות שלו זניחה אך פעולת הפירוק וההרכבה שלו דורשת עבודה. רכיב ה-SIM, לעומת זאת, לא אמור להיות מוחלף במשך 11 שנים, ובכל מקרה המערכת כולה, כולל הסוללה הפנימית, מוגדרת ככזאת שלא דורשת תחזוקה ובשגרת הטיפולים של הרכב לא מצויינת אף פעולה שקשורה אליה.
כאמור, מערכת e-call מותקנת בכל רכב חדש כדרישת חובה באירופה, וממשלת ישראל אמורה הייתה לדאוג לכך שבמקרה של תאונה – מערכות כאלה יעשו את העבודה שלהן וידווחו למוקד לאומי של מדינת ישראל ולכל הפחות למוקד של משטרת ישראל.
במבחן התוצאה, בעשור האחרון – מאז שלאנשי משרד התחבורה היה ידוע שהמערכת הזאת תהפוך למערכת חובה בכלי רכב, וגם לאחר שהיא כבר מותקנת ונדרשת – לא הוקמה בישראל תשתית לאומית לקליטת תשדורות eCall מכלי רכב במצבים תאונתיים.
המשמעות הקפקאית שחושפת בקשת האישור היא שבעלי מאזדה עם יחידות e-call תקולות לא רק שלא מקבלים גיבוי של מדינת ישראל ומשרד התחבורה לא גורם לכך שמי שיישא בעלות התיקון הוא יצרן הרכב שכשל – הם נדרשים לשלם אלפי שקלים לתיקון רכיב שגם כאשר הוא פועל באופן תקין אין בו שום תועלת. ככל הידוע, הארגון היחיד בישראל שמנסה להתחבר לתשדורות האלה הוא מד"א, אבל זאת יוזמה של ארגון פרטי ולא יוזמה מדינתית כפי שאמורה הייתה לקיים מדינה מערבית מתקדמת.
עד היום, גם אחרי ה-7 באוקטובר 2023, ממשלת ישראל לא השכילה להקים מוקד חרום ארצי מאוחד – על אף שמדובר ביוזמה שמתגלגלת בכנסת ובממשלה עוד משנת 2006!

האם התביעה תציל לפחות את בעלי מאזדה?
בבקשת האישור מתבקש בית המשפט לחייב את מאזדה ואת היבואנית שלה לישראל לבצע קריאת שירות לתיקון כלל המערכות, להשיב כספים לכל בעל רכב שנאלץ לתקן את המערכת הזאת על חשבונו, להצהיר שמדובר בכשל סדרתי, ולהאריך את האחריות למערכת הזאת ל-14 שנים או 210,000 קילומטרים.
בקשת האישור מבוססת על חוות דעת מקצועית של פרופ' ערן שר וד"ר גדעון גולדויין, ובשלב זה טרם הוגשה לבית המשפט תגובת היבואנית ויצרנית הרכב – לכן כל האמור כאן בקשר לעובדות הנטענות מבוסס רק על דברי התובעים ועליהם בלבד. לכשתוגש תשובת הנתבעות יהיה מעניין לעיין בחוות הדעת שתצורף לה ולדווח עליה.
את תגובת משרד התחבורה נוסיף אם וכאשר נקבל אותה.
נתקלתם בתקלה סדרתית במערכת e-call או בכל מערכת אחרת? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

לקריאה נוספת:
הזיה ישראלית: משרד התחבורה מחייב את לקסוס לטרלל לקוחות עם תיקון מערכת שלא מופעלת בישראל
האיחוד האירופי קבע: מערכת מצוקה בכל מכונית חדשה בתוך כשנתיים
















