לקראת סוף העשור הראשון של המילניום השלישי לא מעט אנשים היו משוכנעים שבתוך שנים ספורות מנועי הבעירה הפנימית יפנו את מקומם למכוניות עם מנועים חשמליים, אבל היום, כמעט עשור מאוחר יותר, לכולם ברור שהנבואות כנראה היו מוקדמות ואופטימיות מדי ושמרבית הדגמים החשמליים שנמכרים כעת סובלים מבעיה מרכזית אחת או שתיים – טווח מוגבל בין טעינות ומחיר גבוה מדי אפילו לאחר הטבות מס ומענקי עידוד מצד הרשויות.
עוד ב-TheCar:
הדרך להפסקת התלות בדלק עוברת בתל אביב?
הזרקת מים למנוע מפחיתה את תצרוכת הדלק ב-13%
לחיים: בניו זילנד החלו לתדלק מכוניות בבירה
למעשה, מרבית החשמליות סובלות משתי הבעיות ורק דגמי טסלה מציעים טווח ראוי למי שהפרוטה מצויה בכיסו.
עם זאת, המהנדס הראשי של טויוטה חושף כי משהו בכל זאת השתנה, ועל אף שטרם נמצא פתרון לבעיית הטווח בכל הנוגע לעלות מכוניות חשמליות עם טווח מוגבל בין טעינות זולות כיום לייצור ממכוניות היברידיות.
סטושי אוגיסו, שהתראיין לאחרונה ל"פורבס", בטוח שעתיד הרכב הוא חשמלי אבל מעריך שיקח עוד כעשור עד שמכוניות חשמליות עם טווח ראוי או מערכות תא דלק יהיו זולות מספיק לציבור הרחב וסבור כי בעתיד הנראה לעין, בעשר עד עשרים השנים הבאות, כ-50 אחוז מהרכבים עדיין יהיו עם מנועי בעירה פנימית ורק לקראת אמצע המאה הרוב מוחלט של הרכבים החדשים יהיה חשמלי.
עם זאת, אם לכם סבלנות לחכות עד אז, אגיסו טוען שכבר היום ניתן להגדיל באופן משמעותי את כמות הרכבים נטולי פליטות המזהמים אם יותר לקוחות יהיו מוכנים להתפשר על טווח מוגבל בין טעינות של עד 200-250 קילומטרים, וכבר עכשיו ניתן למעשה לשווק מכוניות חשמליות במחיר של מכוניות היברידיות ממוצעות, מחיר זול משמעותית מתג המחיר המוצמד לדגמים כמו ניסאן ליף ורנו זואי.
עם זאת הוא ציין גם שנתוני המכירות של רכבים שכאלה מראים שמרבית הלקוחות לא מוכנים להתפשר על טווח מוגבל.
ההבדל הגדול במחיר בין חשמליות עם טווח גדול לכאלו המציעות מרחק מוגבל בין טעינות לא נובע רק מההפרש בעלות הישירה של הסוללות ולמעשה כדי להשתמש בסוללות בעלות קיבולת גדולה משמעותית נדרשים שינויים טכניים גדולים הכוללים מערכת קירור סוללות מסובכת בהרבה, מנועים חשמליים שונים וגם ממירי זרם ומטענים מתוחכמים יותר.
אוגיסו ציין בנוסף, בהתייחסו לעתיד שמעבר לפינה, כי בטויוטה נערכים להחמרת הפיקוח על פליטות המזהמים ממנועים לוגמי סולר כחלק מאפקט פרשת "דיזלגייט" של פולקסווגן, ושהחברה היפנית מסוגלת כבר היום להציע בכל טווח הדגמים שלה יחידות הנעה היברידיות עם גיר אוטומטי במחיר זהה למחיר של גרסאות הדיזל המוכרות – דבר שלאט לאט יגרום להן להיעלם מההיצע.