• Ad
  • היורשת של יצרנית המכוניות האגדית סאאב תייצר "מערכת תחבורה משולבת" שכוללת רכב אוטונומי חשמלי ומערכת הפעלה. תגידו שלום ולא להתראות למכונית הפרטית שלכם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חברת NEVS השבדית-סינית השיקה בשבוע שעבר פלטפורמה אוטונומית עירונית חדשה של רכב חשמלי ומערכת הפעלה לרכב כזה, והיא אומרת את מה שיצרניות הרכב הוותיקות פוחדות לומר בקול ברור: תגידו שלום למכוניות שלנו, ותתכוננו ליום שבו לא ננהג אלא ניסע ממקום למקום בתחבורה ציבורית זעירה.

     

     

    NEVS היא חברה שבדית בבעלות סינית אשר הוקמה על חורבות סאאב – שהייתה בשעתו אחת מיצרניות הרכב האהובות על חובבי הרכב בזכות חדשנות ואופי מיוחד אשר נסמכו על טכנולוגיה תעופתית ועל ראש שבדי.

    אלא שכמו שורה ארוכה של יצרניות רכב שנרכשו במהלך המאה שעברה על-ידי ג'נרל מוטורס – גם סאאב הוקרבה על מזבח רואי החשבון קצרי הרואי של ענקית הרכב לשעבר. לאחר שנות גסיסה ארוכות ועצובות, שהסתיימו לפני 8 שנים בפשיטת רגל, מסרה סאאב את נשמתה לחברה סינית אשר בשלב הראשון, הפחות מוצלח, ניסתה להשתמש באמצעי הייצור ובזכויות היוצרים שלה כדי להסב את דגמים קיימים (ועתיקים במונחי תעשיית הרכב) לכלי רכב חשמליים.

    כעת, בשלב המעניין יותר בחיי החברה הזאת, מנצלים השבדים את "היתרון לקוטן" ומציגים כיוון אחר לגמרי שאליו עשויה תעשיית הרכב לפנות: ייצור כלי רכב אוטונומיים להסעת נוסעים. בתכל'ס, מה שאנשי NEVS – ולא רק הם – אומרים, זה שבעידן שבו מכוניות יהיו אוטונומיות הן לא יהיו בבעלות פרטית אלא שייכות לחברות הפעלה. המשתמשים במכוניות אוטונומיות ירכשו "שירות ניידות" ומה שיהיה חשוב להם זאת יעילות השירות והנוחות שלו. לקוחות לא ייקשרו רגשית למכונית שבה הם נוסעים יותר מכפי שהם נקשרים למעלית בבניין שבו הם גרים.

     

     

    הקונספט ש-NEVS הציגה כולל כלי רכב חשמלי שנראה כמו לא מעט דגמי קונספט אחרים מאותה סוגה – קופסא מלבנית עם דלתות הזזה בצדדיה, ומערכת הפעלה שאמורה לחבר בדרך היעילה ביותר בין צרכי הלקוחות, הנוסעים, לבין כלי הרכב והחברות שירכשו ויפעילו אותם. כלי הרכב נקרא סאנגו (SANGO), מערכת ההפעלה שלו נקראת 'פונס' (PONS) – והשילוב של השניים מוצג על-ידי אנשי החברה כ"סביבת חיים ראשונה לניידות עירונית על בסיס כלי רכב אוטונומיים". לדבריהם, כבר בתוך זמן קצר תתחיל המערכת שלהם לאסוף נוסעים ברחובות שטוקהולם.

    כאמור, העיצוב של 'סאנגו' נהנה מכל הכריזמה של ארגז ירקות, וזאת כדי שלנוסעים בתוכו יהיה מקסימום מרחב מחיה ולמעצבים שלו תהיה אפשרות לבנות כמה שיותר קונפיגורציות שמנצלות באופן יעיל את המרחב הפנימי הזה. בשלב ראשון מוצעות שלוש תצורות, לשישה או ארבעה נוסעים, ובכל אחת מהן יש מידה שונה של פרטיות לנוסעים – אחד הדברים שקיבלו משמעות דרמטית בעקבות מגפת קורונה. את המושבים אפשר למקם בהתאם לתצורה הנבחרת ובין אחד לשני אפשר להתקין מחיצות (או להשתמש במחיצות עולות ויורדות חשמלית).

    הפיל שבחדר

    אנשי NEVS מספרים לנו על קונספט מאד מיוחד שלפיו הם אחראים לבנות את הכלי עצמו – שלגביו, אגב, הם לא מוסרים פרטים טכניים למעט העובדה שהוא חשמלי – ואת האפליקציה שמפעילה אותו, אבל לא בהכרח את המערכות האוטונומיות. בשיטה שלהם יכולים המפעילים לקנות את המוצר שלהם ובמקביל לקנות עבורו איזו מערכת אוטונומית שבה יבחרו.

     

     

    מצד אחד, ניתוק הקשר בין כלי הרכב לבין מערכת הנהיגה האוטונומית שלו הוא רעיון מבריק מכמה היבטים. מצד המפעילים הם לא כבולים למערכת אחת אשר עלולה להתגלות כפחות תחרותית ממערכות אחרות, ובהתאם להתפתחויות הם יכולים אפילו להחליף אותה במערכת אחרת מבלי לזרוק את כל ההשקעה ברכב עצמו. עבור חברות שמפתחות מערכות אוטונומיות יש כאן יתרון אדיר כי הן יכולות לקנות מוצר ולהשתמש בו כפלטפורמה מבלי שיידרשו לקנות את החברה שמייצרת אותו או לכרות ברית עם ספקית מסוימת אחת.

    מצד שני – NEVS כאילו מתעלמת מן "הפיל שבחדר" – שהוא שאף חברה עדיין לא הצליחה לפתח מערכת אוטונומית ברמה 5, של אוטונומיה מלאה – שאפשר להשליך לעבודה אינטנסיבית ברחובותיה של עיר. במילים אחרות, הקונספט נהדר אבל עד שהוא לא יוכל לבצע את עבודתו אין בו יותר מידי תועלת. נכון לדגם התצוגה – את החומרה והתוכנה של המערכת האוטונומית סיפקה חברת הטכנולוגיה הסינית AutoX ואילו אפליקציות השימוש וההפעלה ברכב קובצו, כאמור, תחת השם PONS והן מוכנות לשימושם של לקוחות שמבקשים נסיעה ועבור מערכות ניהול צי הרכב של המפעילים.

     

     

    אנה האופט, סגן נשיא החברה לפתרונות ניידות, אמרה בהצהרה של NEVS ש"היום שבו נגיע מנקודה א' לנקודה ב' עם כלי רכב חשמליים בנהיגה עצמית לא רחוק כמו שאולי תעשיית הרכב רומזת. העידן שבו בכל מכונית נוסע אדם אחד ויש לה בעלים יהפוך בקרוב להיסטוריה".

    נכון להיום בנתה החברה צי של עשרה כלי רכב כאלה, והוא ייפרש בקרוב ברחובות שטוקהולם לסדרת ניסויים מעשיים ראשונה. "החברה", כך נמסר בהודעתה, "לוקחת בחשבון את ההשפעות של מגפת קורונה". מה שאנשי NEVS מכוונים אליו, ככל הנראה, זה שהתצורה הראשונה שבה ייעשה שימוש כוללת מחיצות שמפרידות בין נוסע לנוסע, ושכל כלי רכב יצויד בבקרת אקלים ומערכות אוורור אישיות שכוללות מסנני אוויר. אנשי החברה אומרים גם שהם "בוחנים פעולות אפשריות אחרות שמטרתן להפחית את התפשטות קורונה ונגיפים אחרים".

     

     

    "כאשר יצאנו לדרך בפרויקט הזה", אומרת האופט, "בדקנו ראשית לכל מדוע תושבי ערים מעדיפים להשתמש במכוניות (הפרטיות) שלהם ולא בתחבורה ציבורית אפילו אם זה אומר שעליהם להיתקע בפקקים במשך שעות בכל יום. הסיבה היא פרטיות: במכונית שלך אתה מרגיש בטוח, רגוע וחופשי… הבנו שכדי שנוכל ליהנות באמת מהטכנולוגיה האוטונומית עלינו לתכנן רכב שיהיה לא רק מוצלח כרכב לניידות שיתופית אלא גם לנסיעה שיתופית. איך משלבים בין פרטיות לשיתוף? זה היה אחד האתגרים העיקריים שהיה עלינו להתגבר עליהם".

    הפתרון בצד השימושי, כאמור, הוא תכנון פונקציונלי של תא הנוסעים ששם דגש על פרטיות. בצד התפעולי הקפידו אנשי NEVS לפתח מערכת שממשק המשתמש שלה מאפשר לנטר את כל כלי הרכב שפעילים בסביבה ולהציג אותם ללקוחות, כמו גם למפעילי הצי. דניאל הלדן מחטיבת התנועה של מועצת העיר שטוקהולם צוטט בהודעת החברה לעיתונות כשאמר: "כמו ערים אחרות באירופה, שטוקהולם ניצבת בפני אתגרים של פליטות מזהמים ועומסי תנועה. לכן אנחנו מברכים על רעיונות חדשים שמתאימים לחזון שלנו לעיר ירוקה יותר שבה נעשה פחות שימוש במכוניות".

     

     

    לקריאה נוספת: רוחות המתים: סאאב חוזרת מהקבר כמכונית חשמלית

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הבת החורגת של סאאב מציגה את המכונית שלא תהיה לך

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.