• Ad
  • האם ג'נרל מוטורס הרגה הרגע את חלום הרכב החשמלי הקטן והזול?
    ג'נרל מוטורס מפסיקה את הייצור של שברולט 'בולט' כדי לפנות מקום לטנדרים וקרוסאוברים חשמליים גדולים ויקרים. זה מעלה את רף הכניסה לעולמות הרכב החשמלי מפני שכרגע לא מתוכנן מחליף ישיר, בטח לא במחיר דומה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מארי בארה, מנכ"לית ג'נרל מוטורס, הודיעה מוקדם יותר השבוע במפגש משקיעים על הפסקת הייצור של המכונית החשמלית הקטנה והזולה יחסית – שברולט 'בולט', וזאת כדי לפנות מקום לטנדרים וקרוסאוברים גדולים ויקרים יותר באחד ממפעלי החברה במישיגן.

     

    הסוללות המתלקחות של LG: ג'נרל מוטורס תדרוש 1.8 מיליארד דולר פיצויים

     

    למעט רנו 'זואי', שגם היא תוחלף בקרוב, 'בולט' היא המכונית החשמלית הקטנה היחידה שמיוצרת בארה"ב או באירופה במספרים גדולים ועולה פחות מ-20,000 דולר לצרכן (לאחר הטבות מס). הפסקת ייצורה, דווקא בשנה שבה חל זינוק במכירותיה, תמנע גישה מכל מי שמבקש לבצע הסבה לרכב חשמלי במחיר עממי.

    'בולט' הושקה בשנת 2016 כמכונית החשמלית הסדרתית הראשונה של ג'נרל מוטורס (EV1 לא באמת יוצרה ב"ייצור סדרתי" ולא נמכרה אלא רק הוחכרה ללקוחות). שלא בטובתה של יצרנית הרכב היא הייתה מעורבת בשתי קריאות לתיקון בגלל כשלי ייצור של הסוללה. מכירת המכונית הופסקה לתקופה ארוכה יחסית עד ש-LG תיקנה את התקלות וייצרה סוללות חליפיות, ובתחילת השנה שעברה נדמה היה שג'נרל מוטורס עומדת לפרסם הודעת פטירה ולהכריז על סוף הדרך שלה.

    באופן מפתיע, בדיוק לפני שנה חודש הייצור של בולט ולמרות החשש שמא לקוחות יירתעו מן המכונית בגלל התקלות שחוותה היא זכתה לביקוש עצום. חידוש הסובסידיות לרכב חשמלי, ביוזמת ממשל ביידן, האיץ כמובן את המכירות וג'נרל מוטורס, מצידה, הפחיתה את המחיר שלה ב-6,000 דולר נוספים. כך, בהיותה המכונית החשמלית החדשה הכי פחות יקרה בארה"ב, היא נמכרת כעת בקצב שיא של 70,000 מכוניות בשנה.

    לפני כשנתיים, כמעט במקביל לקריאה לתיקון לכ-150,000 מכוניות שהן כמעט כל ה'בולטים' שנמכרו – הוסיפה שברולט את גרסה המרכב המוארכת EUV, כך שמאז חידוש המכירה מוצעת 'בולט' בשתי גרסאות מרכב. התוצאה: 'בולט' היא המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בארה"ב שאיננה טסלה, ולפניה בטבלת המכירות של רכב חשמלי ממוקמים רק 'מודל 3' ו'מודל Y'. אלינו, לישראל, התגלגלו מספר אקזמפלרים של 'בולט' אשר יובאו עבור מרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בארץ, אבל היא מעולם לא יובאה לכאן ביבוא מסחרי.

     

     

    גם אם טסלה תמשיך להוריד מחירים, ולכל הפחות עד שהיא תשיק את 'מודל 2', לא צפוי כרגע בארה"ב תחליף למכונית שעולה פחות מ-20,000 דולר או אפילו פחות מ-25,000 דולר (שהוא מחיר היעד של אילון מאסק, פולקסווגן, רנו ואחרים לגרסת כניסה של מכונית חשמלית). המכוניות החשמליות הכי פחות יקרות למעט 'בולט' עולות כמעט 15,000 דולר יותר.

    למעט מותגים סינים – המכוניות החשמליות הקטנות הבאות שצפויות להופיע בעולם הן סדרת המכוניות של מותגי פולקסווגן השונים על בסיס גרסה מקוצרת של פלטפורמת MEB, ומכוניות מתוצרת רנו וניסאן. בשני המקרים מחיר היעד הוא 25,000 אירו לפני הטבות מס. במקביל, יצרניות סיניות צפויות לייצא לאירופה ואלינו מספר דגמי מכוניות קטנות.

    עצם הפסקת הייצור של בולט, בלי קשר לדגמים היקרים יותר שייוצרו במקומה, הייתה מתבקשת מפני שהמכונית עצמה והסוללה שלה שייכות לדור קודם – עם כל המגבלות שכרוכות בכך כמו טווח מצומצם יחסית של כ-300 קילומטרים וקצב טעינה ישירה איטי יחסית של 55 קילוואט בלבד. הבעיה היא שההחלטה העסקית של ג'נרל מוטורס לייצר מכוניות שמרוויחים עליהן יותר כסף מובנת מאליה. החברה הפסידה, לפי הערכות שונות, כ-2 מיליארד דולר על 'בולט' במקום לייצר רווחים, וזה מעלה חשש ששורת הרווח תנחה לא רק אותה אלא גם יצרניות אחרות ותמנע מאיתנו כלי רכב בסיסיים שמספקים את צרכי הניידות של לקוחות רבים ומוצעים במחירים נגישים.

    לא מיותר להזכיר ש'בולט' קידמה את תדמית המותג שברולט והייתה מקור משיכה ללקוחות חדשים: כ-85% מן הלקוחות שרכשו אותה לא היו קודם לכן לקוחות של שברולט. העובדה שהיא נמכרת כרגע בארה"ב בקצב שנתי של 70,000 יחידות למרות ההיסטוריה שלה מוכיחה שיש שוק למכוניות יעילות, שימושיות ולא יקרות.

    מוקדם יותר השנה החלה ג'נרל מוטורס לייצר את הטנדר החשמלי 'סילברדו EV' במפעל שנקרא 'Factory Zero' לאחר שהוסב לייצור רכב חשמלי טהור. במפעל שבו מיוצרת 'בולט' מתכננת החברה להגביר את קצב הייצור של 'סילברדו' ו'סיירה' להיקף של כ-600,000 טנדרים חשמליים בשנה.

    הדגם הקרוב ביותר, מבחינת המחיר, שיוצע בהמשך השנה (החל מן הסתיו) על-ידי ג'נרל מוטורס הוא 'אקווינוקס' החשמלי שבנוי על פלטפורמת 'אולטיום' הייעודית וצפוי לעלות כ-50% יותר (החל מ-30,000 דולר). עוד קודם לכן תשיק החברה גרסה חשמלית של שברולט בלייזר EV שגם הוא בנוי על פלטפורמת אולטיום.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.