גן עדן יווני: יותר חשמל פחות פחמן

גן עדן יווני: יותר חשמל פחות פחמן

ממשלת יוון ופולקסווגן הופכות את האי היווני אסטיפליה לניטרלי מבחינת פליטת פחמן. השיטה: כלי רכב חשמליים וייצור אנרגיה מתחדשת
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

יוון התברכה במאות איים מקסימים ומסבירי פנים, ועל אחד מהם – אסטיפליה – מבוצע מאז סוף שנת 2020 ניסוי מעשי שמנבא את המעבר של האנושות אל עתיד נטול פליטות מזהמים. בתוך פחות מארבע שנים צפוי האי הזה להיות "אי חכם ובר קיימא", עם מערכות תחבורה ואנרגיה חדשות לגמרי.

 

גן עדן יווני: יותר חשמל פחות פחמן

 

גודלו של האי אסטיפליה, אחד מתוך תריסר איים בדרום מזרח הים האגאי, הוא קצת פחות מ-100 קילומטרים רבועים: אורכו כ-18 קילומטרים בלבד ורוחבו כ-13 קילומטרים, וסביבו ישנם מספר איים סלעיים נוספים שאינם מיושבים. על האי חיים בסך הכל כ-1,400 תושבים, אשר מארחים מידי שנה כ-36,000 תיירים, ומשתמשים בכ-1,500 מכוניות, קטנועים, אופנועים ומשאיות עם מנועי בעירה פנימית.

ממשלת יוון, בסיוע האיחוד האירופאי וקבוצת פולקסווגן, נמצאת בעיצומה של הסבת כל כלכלת האי, בדגש על תחבורה ואנרגיה, לכלכלה שכמעט לא מייצרת פחמן. בנוסף, השאיפה היא להפוך את האי לכזה שייחשב "עיר חכמה ברת קיימא" בהתאם להגדרה של הנציבות הכלכלית של האו"ם לאירופה (UNECE) ושל איגוד הטלקומוניקציה הבינלאומי (ITU). תיאור ההגדרה הזאת, לפי אותם גופים, הוא: "עיר חדשנית שמשתמשת בשירותי תקשורת מתקדמים ובאמצעים נוספים כדי לשפר את איכות החיים, יעילות התפעול של שירותים עירוניים וציבוריים ואת התחרותיות, ולהבטיח את צרכי האוכלוסייה הקיימת כמו גם את צרכי הדורות הבאים ביחס להיבטים כלכליים, חברתיים, סביבתיים ותרבותיים".

 

גן עדן יווני: יותר חשמל פחות פחמן

 

קבוצת פולקסווגן מיהרה להציב באסטיפליה דוגמיות לרוב החידושים החשמליים שלה בתחומי הטעינה ודגמי רכב חשמלי, ובימים אלה נוספו לאי שני שירותי ניידות חדשים: שירות שיתוף נסיעות שנקרא ASTYBUS ומבוסס, כמובן, על קרוסאוברים מדגם ID. 4, ושירות שיתוף כלי רכב שנקרא astyGO שכל כלי הרכב שמופעלים במסגרתו הם דגמים חשמליים של קבוצת פולקסווגן המורחבת. כך, למשל, מי שנרשם לשירות יכול לשכור אופניים חשמליים שממותגים 'דוקאטי', או קטנועים חשמליים שממותגים 'SEAT MÓ'. מי שמשתמש בשירות שיתוף הנסיעות ASTYBUS יכול להגיע איתו אל כמעט 30 יעדים ברחבי האי. תיירים יכולים לרכוש "כרטיס נסיעות" למשך תקופת שהותם, ותושבים מקומיים יכולים לוותר על רכב פרטי ולרכוש שירות שנתי כזה.

 

גן עדן יווני: יותר חשמל פחות פחמן

 

הוגי הפרויקט מקווים שהשילוב של שני השירותים האלה, ואולי גם שירותים משלימים נוספים שיתווספו בהמשך, יוכיח – בראש ובראשונה לתושבי האי ובהמשך גם לכלל הציבור – שאפשר להסתדר בלי "רכב פרטי" ולסמוך על שירותי תחבורה שיתופית.

תרומה נוספת לפרויקט התחבורה הנקייה של אסטיפליה מגיע מכיוונה של חטיבת התוכנה של סיאט, SEAT:CODE, אשר הטמיעה באי את אפליקציית astyMOVE שמרכזת למקום אחד את כל שירותי הניידות של האי. האפליקציה מבוססת על פלטפורמת התוכנה Giravolta שהחטיבה פיתחה, וכוללת את כל שירותי האוטובוסים לפי דרישה (כמו 'באבל' בישראל), שיתוף מכוניות, קורקינטים חשמליים ואופניים חשמליים.

מאז סוף 2020 – אז הוכרז על הפרויקט – ועד היום, הצטיידו כל הרשויות המקומיות באי בכלי רכב חשמליים, וזה כולל את המשטרה, רשויות שדה התעופה, העירייה ולאחרונה גם שירות האמבולנסים, עם אמבולנס ראשון שמבוסס על דגם e-Crafter. עד כה הוקמו ברחבי האי 20 עמדות טעינה ציבוריות ונעים עליו כ-40 כלי רכב חשמליים, לא מכבר החלה לפעול שם מונית חשמלית ראשונה, ולקוח פרטי ראשון קיבל מכונית חשמלית מדגם ID. 3.

 

גן עדן יווני: יותר חשמל פחות פחמן

 

מבקרי הרכב החשמלי טוענים, בצדק, שתרומת הסקטור הזה לאיכות הסביבה ולצמצום ההתחממות כדור הארץ בטלה בשישים כל עוד שהחשמל מסופק מתחנות כוח לא יעילות ששורפות פחם או גז. מאידך – אחד היתרונות של כלכלה חשמלית נובע מן היכולת לאגור אנרגיה בשעות השיא של הפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים, וזה בדיוק מה שיקרה באסטיפליה בשנה הבאה: "פארק סולארי" חדש יתחיל לפעול באי ולספק כ-3 מגה-וואט של חשמל. להערכת הוגי התוכנית, עד לשנת 2026 יפעלו על האי כ-1,000 כלי רכב חשמליים וכ-80% מן האנרגיה שדרושה להם תסופק על-ידי המערכת הסולארית. במועד הזה תצטמצם סך פליטת הפחמן מן האי, ביחס לנקודת המוצא, בכ-50%.

אפשר כמובן להתייחס בציניות ובספקנות לפרויקט "האי היווני", ואין להכחיש שהמעורבות של פולקסווגן בפרויקט (כמו גם של כל הפוליטיקאים היוונים והאירופאים) נובעת במידה לא מבוטלת ממניעי יחסי ציבור ופרסום. אבל אם מניחים לרגע את הציניות בצד קל להבחין בתמונה הרחבה יותר, ובתועלת שנובעת מהדגמת מודל חי, קיים ונושם לניידות עתידית דלת פחמן. אגב, חלק חשוב וחיובי בתהליך שמיזם כזה מייצר הוא חינוך שוק והכשרת לבבות מצד אחד, ומצד שני עצם קיומה של במה לפוליטיקאים ומנהיגים אשר מרוויחים "נקודות" ופופולריות בזכות קידום ומעורבות בנושאים "אמיתיים" (להבדיל מפוליטיקאים שמתמחים בהסתה והפחדה, למשל).

 

גן עדן יווני: יותר חשמל פחות פחמן

 

פרויקט "האי היווני" נתמך מדעית על-ידי אוניברסיטת Strathclyde מגלאזגו, סקוטלנד, ועל ידי האוניברסיטה האגאית היוונית, ולפי מחקרים ראשוניים שלהן קיים עניין רב בקרב תושבי האי במעבר לתחבורה חשמלית. יוון, בל נשכח, מפגרת כמעט כמו ישראל באימוץ רכב חשמלי ונשרכת הרחק מאחורי המדינות המתקדמות באירופה. למרות זאת, הפרויקט הלאומי והעניין סביבו גרמו לכך שיותר מ-65% מתושבי האי הצהירו שבהינתן תמריץ רכישה ראוי הם יעברו לרכב חשמלי, ויותר ממחצית מתושבי האי מעריכים שהם יוותרו לגמרי על בעלות על רכב ויעברו להשתמש בשירותי ניידות שיתופיים.

 

לקריאה נוספת: 

פולקסווגן תהפוך אי יווני לגן עדן לרכב חשמלי

 

  • Ad