Ad

במקום הוזלה: מחיר הוצאת רישיון יתייקר במאות שקלים

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

בעקבות פרסום צו פיקוח חדש, ירד המחיר שגובים מורי נהיגה בגין השימוש במכוניתם בזמן מבחן מעשי מכ-400 שקלים ל-300. אולם, במקום שירידת המחירים תביא להוזלת תהליך הוצאת הרישיון, התוצאה בפועל היא ייקור: עלייה במחירם של שיעורי הנהיגה תבטל לחלוטין את השפעת הגבלת המחיר של השימוש במכונית המורים, ואף תביא לעלייה של כמה מאות שקלים במחיר שישלם כל תלמיד עבור הוצאת רישיון הנהיגה הנכסף

ייקור במקום הוזלה: שר התחבורה הבטיח שמחיר הוצאת רישיון הנהיגה ירד, אך בפועל הוא דווקא צפוי לעלות. לפני כחודש הודיע משרד התחבורה על הפחתת המחיר שגובים מורי נהיגה בגין השימוש במכוניתם בזמן מבחן נהיגה מעשי ("טסט"). המחיר הוכנס לפיקוח והופחת מכ-400 שקלים ל-300, ושר התחבורה מיהר להכריז כי מדובר ב"תרומה חשובה של משרד התחבורה להורדת יוקר המחייה".

אולם, במקום שההוזלה תביא לירידת המחיר הכולל של הוצאת רישיון נהיגה, התוצאה בפועל תהיה דווקא ייקור: מורי נהיגה העלו את מחירי השיעורים בכ-10 עד 20 שקלים, ובכך זינקה עלות הוצאת הרישיון במאות שקלים. על-פי נתוני מרכז המחקר של הכנסת, תלמיד נדרש לעבור בממוצע כ-43 שיעורי נהיגה לפני שהוא מקבל את הרישיון הנכסף. לכן, העלאת מחיר כל שיעור נהיגה ב-15 שקלים (בממוצע) תייקר את העלות הכוללת של השיעורים ב-645 שקלים.

מאחר שתלמיד ממוצע מקבל את רישיון הנהיגה לאחר כשלושה מבחנים מעשיים, הוזלת השימוש במכונית המורה בזמן המבחן המעשי תביא לחיסכון של כ-300 שקלים בעלות המבחנים עצמם. אולם, העלאת מחירי השיעורים תבטל לחלוטין את הוזלת השימוש במכוניתו של מורה הנהיגה, ואף תביא בסופו של דבר לייקור תהליך הוצאת הרישיון בכ-345 שקלים בממוצע.

העלאת מחיר שיעורי הנהיגה תשפיע לרעה גם על מי שמצליח לקבל את הרישיון אחרי מבחן מעשי אחד ו-28 שיעורי נהיגה בלבד (המספר המינימאלי שנקבע על-ידי משרד התחבורה): תלמידים אלה ישלמו כ-320 שקלים יותר מכפי ששילמו לפני שמשרד התחבורה הכניס לפיקוח את מחיר השימוש במכונית המורה.

למעשה, העלאת שיעורי הנהיגה תבטל את השפעת הוזלת השימוש במכונית המורה בזמן מבחן הנהיגה המעשי בכל תרחיש. תלמידים שמקבלים רישיון לאחר חמישה או שישה מבחנים נדרשים גם לעבור מספר גבוה משמעותית של שיעורים (כ-55 בממוצע), ולכן המחיר הכולל שישלמו עבור הוצאת הרישיון יעלה בקרוב ל-300 שקלים.

כרוניקה של ייקור ידוע מראש
העלייה במחיר שיעורי הנהיגה וייקור תהליך הוצאת הרישיון עשויים לקומם רבים מתלמידי הנהיגה (והוריהם), אך הם אינם מפתיעים. הוזלת השימוש במכונית המורה בזמן המבחן המעשי (שזכה להגדרה "העמדת רכב לטסט") נכרכה שנים ארוכות במתן "פיצוי" למורי הנהיגה בגין אובדן ההכנסה שצפוי להם מהגבלת המחיר שהם יכולים לגבות מתלמידים בגין השימוש במכוניתם.

למשל, במשך תקופה ארוכה התעקשו בכירי משרד התחבורה להוזיל את השימוש במכונית המורה בזמן המבחן המעשי רק לאחר שתונהג רפורמה מקיפה בלימודי הנהיגה. הרפורמה אמורה הייתה להביא להקמת מרכזי לימוד נהיגה ("מל"נים"), שיחליפו את הלימוד באמצעות מורה פרטי וייקרו את תהליך הוצאת הרישיון במאות שקלים. במשרד התחבורה ביקשו לקזז במעט את הייקור באמצעות הגבלת המחיר שגובים מורים בגין השימוש במכוניתם בזמן המבחן המעשי.

כאשר נשאל בעבר שר התחבורה במליאת הכנסת מדוע נכרכו שני הנושאים יחד, ענה כי "יש הגיון לקשור את המהלכים… מאחר שמורי הנהיגה הן אלה שצריכים להפעיל את מרכזי הלימוד ולגבות כספים, אז ההנחה עבור הגבייה תהיה על-ידי כך שהם יסכימו מרצון לכך שייקבע מחיר הרבה יותר נמוך להעמדת הרכב (לטסט), כדי לאזן את מה שאותו (תלמיד) יצטרך לשלם". אלא שבסופו של דבר נגנזה הרפורמה, ואיתה הוקפא גם הטיפול במחיר השימוש במכונית המורה.

על-פי הודעת משרד התחבורה, ביוני 2015 אמורה להיכנס לתוקף הוזלה נוספת במחיר השימוש במכונית המורה בזמן מבחן מעשי, מ-300 שקלים ל-265. אלא שעד שתיכנס ההוזלה לתוקף תיבחר ותושבע ממשלה חדשה (שעשויה לבטל או לשנות את החלטות הממשלה הנוכחית), וגם מחירי השיעורים עלולים לעלות שוב.

בעניין זה גם ראוי לזכור כי הדרג המקצועי במשרד התחבורה המליץ במשך שנים ארוכות להגביל את מחיר השימוש במכוניתו של מורה הנהיגה למחירם של שני שיעורים בלבד: כלומר, במקום להגביל את המחיר ל-300 שקלים הומלץ להורידו לכ-200 שקלים. למעשה, פקידים בכירים במשרד התחבורה אף סברו בעבר כי יש להצמיד את המחיר למחיר אגרת המבחן שמשלמים התלמידים: 141 שקלים בלבד.

  • Ad
  • Ad
  • Ad