• Ad
  • אלפא-רומיאו טונאלה קונספט

    אלפא-רומיאו נוטשת את ג'ורג'יו

    אחרי שהשקיעה מיליארדי דולרים בפלטפורמה חדשה לרכבי יוקרה – קבוצת פיאט-קרייזלר תדלג לפלטפורמות החשמליות של פיג'ו-סיטרואן, ולא תשתמש ב"ג'ורג'יו". וגם: סטלנטיס תשיק עוד השנה 11 דגמים חשמליים ברחבי העולם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חודשים ספורים לאחר המיזוג הגדול ביותר בתעשיית הרכב בשנים האחרונות, בין פיאט-קרייזלר לבין פיג'ו-סיטרואן, הולכת ומתבהרת האסטרטגיה של 'סטלנטיס' – החברה המאוחדת – בכל הקשור למותגי הקבוצה ולאפשרויות ההתייעלות שלה. נכון לעכשיו נראה שמנהלי סטלנטיס מתאמצים להותיר בחיים את כל המותגים שאוחדו לקבוצה, גם כאלה שביצועיהם הכלכליים לא מרשימים, אבל הם ימקדו מאמצים באיחוד דרמטי של פלטפורמות.

     

     

    הצד של פיאט-קרייזלר הגיע ל"חתונה" במצב פחות טוב היות שכמעט כל הפלטפורמות שעליהן נבנות המכוניות שלהם הן או מיושנות או ממש עתיקות במונחי תעשיית הרכב, ואף אחת מהן לא מתאימה להכיל מערכות הנעה מתקדמות.

    אלא שבתוך כל זאת הייתה עד היום נקודת אור שעודדה את מעריצי אלפא-רומיאו, וזאת פלטפרמת 'ג'ורג'יו' שאמורה הייתה לשאת את הדגמים היוקרתיים של מותגי הקבוצה בחטיבות אלפא-רומיאו וג'יפ. העבודה על ג'ורג'יו החלה עוד בהנחייתו של סרג'יו מריונה, זכר צדיק לברכה, ובמהלך השנים האחרונות הושקעו בפיתוח שלה מיליארדי דולרים כדי לאפשר לקבוצה להביא לעולם דגמי יוקרה שהולמים את מחירם ואת התחרות.

    אנשי פיאט-קרייזלר תכננו לבנות על בסיס 'ג'ורג'יו' לפחות 15 דגמים שונים – החל מדגמי מזראטי ואלפא-רומיאו, דרך ג'יפ, ודודג', וכלה בקרייזלר, אלא שכעת מסתבר שכל העבודה הקשה והיקרה הזאת בוצעה לחינם: במסגרת 'סטלנטיס' צפויים כל הדגמים העתידיים של מותגים אלה להיבנות על בסיס פלטפורמות של פיג'ו-סיטרואן.

    בתוכנית האסטרטגית שהציגה סטלנטיס לפני מעט יותר מחודש הוזכר שכל 15 המותגים של סטלנטיס יעשו שימוש בארבע פלטפורמות בלבד, ושלכולן תהיה אפשרות לשאת מערכות הנעה חשמליות טהורות. ואם למי מאיתנו עדיין הייתה תקווה שמהנדסי פיאט-קרייזלר חשבו מבעוד מועד על אפשרות כזאת הרי שכעת אפשר לגנוז אותן. בראיון שהעניק בשבוע שעבר מנכ"ל אלפא רומיאו החדש, ז'אן פיליפ אימפאראטו לעיתונאים איטלקים הוא הבהיר שכל הדגמים העתידיים של אלפא רומיאו יתבססו על פלטפורמת STLA – הפלטפורמה הגדולה של פיג'ו-סיטרואן, ולא על ג'ורג'יו. "אנחנו עובדים על הפלטפורמה הגדולה של סטלנטיס ולא נשתמש יותר בג'ורג'יו", ענה אימפאראטו באופן ברור לשאלה בנושא. הוא גם הבהיר שהסיבה לכך היא הצורך "לחשמל" את כל דגמי המכניות בהקדם האפשרי כדי להימנע מקנסות במדינות האיחוד האירופאי.

    ההחלטה לגנוז את פלטפורמת ג'ורג'יו מאכזבת בשני מובנים שונים ומסייעת להסביר דבר שלישי. ראשית לכל – זאת החלטה מאכזבת מבחינת המעריצים של אלפא-רומיאו שציפו לדור חדש של מוצרים שנושאים DNA איטלקי, וזאת במיוחד לנוכח דברים שאמר בעבר המנכ"ל הקודם של אלפא – ריד ביגלנד, אשר כינה את האדריכלות שמאחורי הפלטפורמה הזאת "תכשיט", והתעקש שהיא "הטובה ביותר בקטגוריה שלה" מבחינת היכולות הדינמיות שהיא מביאה איתה.

     

     

    סיבה נוספת לאכזבה היא מן המהדסים של פיאט קרייזלר שהשקיעו מיליארדים בפלטפורמה מודרנית מבלי להבין לאן נושבת הרוח ולאן מתקדמת תעשיית הרכב. מותר להניח שאנשי סטלנטיס לא היו מוחקים השקעה כל-כך משמעותית אם היא הייתה מהונדסת להכיל מערכות הנעה מתקדמות, אבל בלי תכונות כאלה בימינו אין סיבה "לזרוק כסף טוב אחרי כסף רע".

    ההחלטה הזאת גם מדגישה את המצוקה של פיאט-קרייזלר ואת הלחץ שהיה לה לכרות הסכם התקשרות מהיר עם קבוצת רכב אחרת, הניסיון המקורי היה עם רנו-ניסאן ולבסוף הסתייעו הדברים עם פיג'ו-סיטרוטאן – מפני שללא ברית כזאת קשה להניח שפיאט-קרייזלר יכולה הייתה לשרוד.

    11 דגמים חשמליים בשנה הקרובה

    במהלך השנה הנוכחית צפויה 'סטלנטיס' להציג ברחבי העולם 11 דגמים חדשים של כלי רכב חשמליים תחת כל המותגים שלה, ולהגדיל פי שלושה את היקף המכירות של מכוניות חשמליות והיברידיות, עם יעד של 400,000 יחידות כאלה בסיכום 2021. אם מישהו עדיין שואל את עצמו "מה בוער?" אזי התשובה היא שבמהלך 2021 לבדה צפויה סטלנטיס לשלם באירופה קנסות בהיקף של 2.2 מיליארד דולר (!) בגלל אי עמידה בתקנות זיהום האוויר, וזאת גם הסיבה לכך שבתוך 4 השנים הקרובות מבקשים מנהלי סטלנטיס שכל הדגמים שלהם יציעו לכל הפחות גרסה "מחושמלת" אחת – חשמלית, היברידית-נטענת או היברידית.

    עד לסוף 2025 מתכננים אנשי סטלנטיס ש-38% מן המכירות שלהם באירופה יהיו של כלי רכב חשמליים לעומת 14% השנה, ועד לסוף העשור הם מתכננים ש-70% מהמכירות באירופה, ו-35% מהמכירות בארה"ב יהיו של כלי רכב חשמליים. כדי לעמוד ביעדים האלה מתכוונים אנשי סטלנטיס לבסס את כל הדגמים של 15 המותגים שלהם על ארבע פלטפורמות חשמליות-היברידיות וחשמליות טהורות, ואלה יכסו את כל טווח הקטגוריות – ממכוניות קטנות, בינוניות וגדולות ועד לכלי רכב מסחריים – וואנים וטנדרים.

     

    פיג'ו 308 PHEV

    לקבוצת סטלנטיס בכללותה יש כיום יותר מ-110 דגמים שונים, תחת כל המותגים, ומוקדם מידי לקבוע כמה מהם יישרדו את המעבר לעידן החשמלי וכמה יוחלפו בדגמים עם שמות אחרים שידגישו את היותם חשמליים טהורים. קרלוס טווראס, מנכ"ל סטלנטיס, הגדיר למהנדסיו יעדי טווח למכוניות חשמליות טהורות בהתאם לגודל שלהן: מכוניות קטנות אמרות לספק טווח נסיעה של 500 קילומטרים בין טעינות, מכוניות בינוניות צריכות להגיע ל-700 קילומטרים, מכוניות יוקרה גדולות ל-800 קילומטרים וכלי רכב מסחריים וטנדרים ל-500 קילומטרים.

    הגדרות אלה – בתקווה ובהנחה שיהיה אפשר לעמוד בהן, נועדו לבטל את אחד החסמים המשמעותיים ביותר של לקוחות מפני מעבר לרכב חשמלי – שהוא "חרדת הטווח". אחת הדרכים שבאמצעותן מקווה טווראס להגשים את היעד הזה היא שליטה קרובה ומלאה יותר בטכנולוגיית הסוללות, ולצורך זה מקימה סטלנטיס מפעלים לייצור סוללות בגרמניה ובצרפת, ובהמשך גם בארה"ב. אגב, ב-8 ביולי השנה מתכננת 'סטלנטיס' לקיים את "יום החשמול" שבמסגרתו תציג את החזון שלה בתחום זה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.