• Ad
  • תביעה ייצוגית נגד מותגי קבוצת פולקסווגן בטענה לתקלה במערכת ההיברידית
    בבקשת האישור נטען לכשל סדרתי במערכת ה-48 וולט שנועדה לחסוך דלק בדגמי אאודי, סקודה, פולקסווגן, סיאט וקופרה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בבקשת אישור לתביעה ייצוגית שהוגשה היום (ד') לבית המשפט המחוזי מרכז נטען שכשל סדרתי במערכת ההיברידית-מתונה של כמה מדגמי קבוצת פולקסווגן עלול לגרום לכך שרכב יאבד את יכולת הטעינה שלו, ייכנס ל"מצב חירום", יציג לנהג אזהרות על לוח המחוונים ואף יאבד כוח עד כדי כיבוי מנוע תוך כדי נסיעה.

     

    תביעה ייצוגית נגד מותגי קבוצת פולקסווגן בטענה לתקלה במערכת ההיברידית

     

    כמה מן התובעים, שמיוצגים על-ידי עורכי הדין דוד מזרחי ורון סולן, טוענים שהם חוו מצבים שבהם בתוך כדי נסיעה נדלקה ברכב נורת התרעה ולאחריה המנוע דמם, מה שחייב גרירה של הרכב למוסך.

    חוות הדעת המקצועית, שנכתבה על ידי מהנדס הרכב ערן דובדבני, מבוססת בין השאר על מסמכים טכניים רשמיים (TPI) של אאודי וסקודה שבהם מתואר אופן התיקון של תקלות במערכת ההיברידית-קלה שנקראת גם BSG. בין השאר מתוארים במסמכים אלה חיבורי חשמל רופפים ורכיבים אלקטרוניים שמתחממים ונשרפים, תקלות תקשורת ברשת התקשורת הפנימית של הרכב (CAN) ואלגוריתמים בעייתיים שגורמים לפריקה עמוקה ולהרס סוללת ה‑48V. מסמך אחר מתאר קריאה לתיקון שפורסמה בסין בדצמבר 2024 ל‑136,760 כלי רכב מתוצרת אאודי משנות הדגם 2018–2023, וגם בו מתוארים חיבורים רופפים בתוך מודול ה‑BSG אשר עלולים לגרום להפסקת טעינה ולהתרוקנות סוללת ה‑48V ולאובדן כוח הנעה. הריקול, מעצם הגדרתו, מייצג סיכון בטיחותי והתיקון כולל החלפת BSG פגומים במידת הצורך.

     

    מה זה בכלל BSG?

    במקום להתייחס אל ה-BSG כאל "מערכת היברידית" כמו זו שמוכרת לנו מדגמי טויוטה ראוי לחשוב עליו כעל "מתנע-אלטרנטור משודרג". מדובר במנוע חשמלי קטן שמחובר למנוע הבנזין באמצעות רצועה מחוזקת, והוא מבצע שלושה תפקידים שבעבר בוצעו על ידי רכיבים נפרדים, או שלא היו קיימים כלל.

    התפקיד הראשון הוא התנעה שקטה ומהירה (Silent Start): התנעת מנוע הבנזין ביעילות ובשקט כחלק ממערכת ה"דומם והתנע" אשר מכבה אותו בכל עצירה כעבור מספר שניות ואף בעת גלישה לקראת רמזור.
    תפקיד נוסף הוא סיוע למנוע הבעירה (e-Boost): ה-BSG מספק מומנט של כ-50-60 ניוטון-מטר כדי לסייע למנוע הבנזין בהאצות במטרה לחסוך בדלק.

    התפקיד השלישי הוא טעינת סוללת ליתיום-יון במתח 48V שנמצאת בתא המטען ומזינה את המנוע החשמלי, וגם מספקת חשמל במתח 12 וולט לכלל מערכות החשמל ברכב מבעד לממיר מתח DC-DC. המשמעות היא שכשל במערכת BSG פוגע בכל הפונקציות האלה.

     

    תביעה ייצוגית נגד מותגי קבוצת פולקסווגן בטענה לתקלה במערכת ההיברידית

     

    מי אחראי לאחריות יצרן?

    לטענת המהנדס דובדבני אמורה תוחלת החיים הסבירה של סוללה חשמלית לנוע בין 7 ל-10 שנים ולשרוד למשך 140,000 עד 240,000 קילומטרים, אולם במקרים שמיוצגים בתביעה התגלו תקלות בכלי רכב בני שנתיים עד ארבע שנים.

    לטענת התובעים, מכלול הנתונים מצביע על כשל סדרתי ולא על בלאי טבעי או שימוש לא נכון ברכב, והכל יכול היה להיפתר במסגרת אחריות מורחבת של היצרן – אלא שבמקומה נדרשים בעלי רכב לשלם בין 10,000 ל-15,000 שקלים לתיקון התקלות, או קרוב ל-7,000 שקלים להחלפת סוללה במוסך מורשה שלא נמנה על רשת השירות של היבואנית. התובעים טוענים שהכשלים מאיימים על עשרות אלפי כלי רכב שנמכרו בישראל עם מערכת היברידית‑קלה, ובה בעת הם טוענים שקיימת "אפליה סמויה" בין המותגים השונים בקונצרן סביב מה שהם מכנים "אחריות נסתרת".

    לטענתם, במסמך טכני של אאודי מתוארת מדיניות "רצון טוב" שמאפשרת למוסכי הרשת להחליף מערכת BSG ללא עלות גם עד 10 שנים ממועד עליית הרכב לכביש, ובשבע השנים הראשונות אין אפילו מגבלת קילומטראז'.

    אלא שמדיניות אחריות כזאת לא מוצעת, לטענת התובעים, לבעלי סקודה, סיאט, פולקסווגן וקופרה על אף שמדובר במערכת "זהה במהותה" לזו שמותקנת בדגמי אאודי. כתוצאה מכך – נטען – אחד התובעים קיבל תיקון BSG בחינם במסגרת "רצון טוב" אבל רק אחרי שקיבל הצעת מחיר לתיקון בסך של כ‑15 אלף שקלים וניהל מו"מ מול מרכז השירות. תובעים אחרים בחרו מראש שלא לפנות ליבואנית מחשש לעלות תיקון גבוהה, והם ביצעו תיקון במוסכים חיצוניים עם רכיבים משופצים ורק בדיעבד, לטענתם, גילו שמדובר בתקלה סדרתית. התובעים טוענים ש"אחריות שקטה" שמוצעת במותג אחד ולא באחרים מעלה שאלות קשות על תום לב, שקיפות ושוויון בין לקוחות.

     

    תביעה ייצוגית נגד מותגי קבוצת פולקסווגן בטענה לתקלה במערכת ההיברידית

     

    אז לאן מתקדמים מכאן?

    התובעים מבקשים מבית המשפט לאשר את התביעה כייצוגית, לפרסם פסק דין הצהרתי לפיו מדובר בכשל סדרתי במערכת ההיברידית‑הקלה 48V בכל אחד ממותגי הקבוצה השונים, ולחייב את היבואנית לבצע בישראל ריקול בטיחותי לכל כלי הרכב הרלוונטיים, כפי שבוצע שבוצע בסין – ובכלל זה להחליף מערכות BSG פגומות וסוללות 48V ללא עלות לבעלי הרכב.

    בנוסף הם מבקשים הארכת אחריות רשמית למערכת ה-48 וולט ולכל רכיביה (סוללה, BSG, ממיר DC‑DC ורכיבי בקרה) ל‑10 שנים ממועד עליית הרכב לכביש, וגם השבת כספים לכל מי שנאלץ לתקן כשל כזה על חשבונו.

    מצד אחד חשוב לזכור שבשלב זה מדובר בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, כלומר שמוצגת רק גרסת התובעים, ובהתאם לגישה של היצרנית והיבואנית זאת תחילתו של תהליך שיכול להסתיים תוך שנה או להיגרר במשך 7 שנים.

    מצד שני הפרשה הזאת מעלה שאלות הרבה יותר נרחבות אודות טכנולוגיות חדשות שנכנסו לשימוש בשנים האחרונות בכלי רכב שונים, בדגש על מערכות היברידיות "קלות", מלאות, עקיפות ונטענות. כל המערכות האלה, אצל כל יצרניות הרכב שמציעות אותן, מגדילות את רמת המורכבות של מערכות הנעה ואת הסיכון לתקלות סדרתיות.

    תיקון של מכלולים מתוחכמים ויקרים בכלי רכב מודרניים עלול לעלות הרבה יותר מאשר "אוברול" למנוע "של פעם", ולפגוע בעיקר במי שמעדיף להחזיק בכלי רכב בני 7-15 שנים – הרבה אחר תום אחריות יצרניות הרכב.

    נתקלתם בתקלה סדרתית בדגמי קבוצת פולקסווגן או אצל כל יצרנית רכב אחרת? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

     

    תביעה ייצוגית נגד מותגי קבוצת פולקסווגן בטענה לתקלה במערכת ההיברידית

     

     

    לקריאה נוספת:

    מנוע הדיזל הכושל של פיג'ו-סיטרואן: עכשיו זה סיבך גם את טויוטה בישראל

    עוד ריקול לדור השלישי של מנועי פיורטק

    פיג'ו-סיטרואן לקחה אחריות על כשל האוריאה אבל שכחה לספר על זה ללקוחות

     

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • תביעה ייצוגית נגד מותגי קבוצת פולקסווגן בטענה לתקלה במערכת ההיברידית

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.