אירוע היסטורי בשוק הרכב הישראלי: שלוש יבואניות רכב מתקוטטות על היבוא והשיווק של מותג סיני חדש יחסית, אם כי אף אחת מהן לא מבטיחה לעשות גדולות ונצורות למען הלקוחות שלה.
יום לאחר שיבואנית הרכב 'אוטו חן' הכריזה על פתיחת אולם תצוגה מרכזי לקראת השיווק של דגמי 'מקסוס' הסינית – היום (ג') הכריזה גם יבואנית הרכב UMI שהיא תשווק את אותם דגמים, וכל זה "על הראש" של היבואנית הקודמת – חברת צ'יינה מוטורס.
אתמול (ב'), כאמור, הודיעה חברת אוטו חן מקבוצת 'בליליוס' שהיא עתידה לחנוך אולם תצוגה מרכזי למותג הסיני MAXUS – ששייך לענקית הרכב סאיק (SAIC), ושהוא ימוקם בהרצליה פיתוח. היבואנית מבטיחה גם להקים במהלך השנה הבאה אולמות תצוגה ומכירה נוספים ברחבי הארץ "כדי להנגיש את הרכבים החשמליים של MAXUS לקהל הרחב".
אוטו חן מבטיחה לייבא ולשווק בארץ את דגמי MIFA 7 ו- MIFA 9 – שהם מיניוואנים חשמליים עם 7 או 8 מושבים שמציעים – לטענת הסינים – טווח נסיעה של עד 480 קילומטרים וציון של חמישה כוכבים במבחני פרויקט Euro NCAP.
אנשי אוטו חן מדגישים שההסכם שנחתם בינם לבין "יצרן הרכב SAIC MAXUS" ממצב אותם כ"יבואנים הרשמיים" של "כלל דגמי המותג מקסוס" לישראל, ובכלל זה שני דגמי MIFA שנזכרו כאן ועוד ארבעה דגמים מסחריים ממשפחת eDeliver.
תגובת יוניברסל מוטורס
במה שנראה כמו התגובה של יבואנית הרכב UMI לפרסומי ההודעה לעיתונות של אוטו חן מאתמול שלחה היום היבואנית של קבוצת ג'נרל מוטורס הודעה משלה לעיתונות, ובה היא מבטיחה ש"בשבועות הקרובים, קבוצת UMI תחל בשיווק דגמי MIfa 7 ו- MIfa 9 מבית המותג Maxus".
עוד נכתב ש"דגמי מקסוס ימכרו על ידי קבוצת UMI, מקבוצות הרכב הגדולות בישראל, שהוקמה בשנת 1993 ומייבאת לישראל את מותגי הרכב שברולט, קאדילק, איסוזו ופורתינג. דגמי מקסוס ימכרו בפריסה ארצית רחבה ב-14 אולמות התצוגה של הקבוצה, ויקבלו שירות טכני וטיפולים ב- 35 מרכזי השירות ברחבי ישראל".
בשונה מן ההודעה של אוטו חן, שמתמקדת באולמות התצוגה ובקביעה שזאת החברה שמחזיקה בזיכיון יבוא "רשמי", ההודעה של UMI ממוקדת יותר בדגמים עצמם (דגמי MIfa אך בלי דגמים מסחריים) אשר – לטענתם – "צפויים להגיע לישראל כבר בשבועות הקרובים ויספקו פתרון ייחודי ללקוחות בסגמנט רכבי ה- 7 מקומות לצד הצעת מכר תחרותית".
לא מיותר לציין שלפחות באופן תיאורטי שוק הרכב הישראלי פתוח לתחרות ובמקביל ליבואנים הרשמיים פועלים גם יבואנים מקבילים ויבואנים זעירים, אם כי ליבואנים שרוכשים רכב ישירות מיצרניות הרכב יש יתרונות מסחריים רבים על פני היבוא המקביל.
תעשיית הרכב הוותיקה מתאמצת "לרקוד טנגו" עם חוקי הסחר בעולם כדי לעקוף באלגנטיות את החקיקה שמתאמצת למנוע מונופוליזציה וקרטליזציה, ויחד עם זאת שיווק רכב מבוצע בדרך מאוד ורטיקלית עם שליטה גבוהה של יצרניות הרכב בכל תהליך השיווק והמכירה.
יצרניות הרכב הסיניות נוקטות בשיטות יותר "יצירתיות", ובין השאר הן מתאמצות שלא להיות יותר מידי מחויבות לאף אחד. יחד עם זאת – כמעט כל היצרניות הסיניות שפועלות כיום בישראל, למעט דונגפנג שעדיין לא באמת החלה לפעול, שיחקו עד כה לפי הכללים שנהוגים בישראל, כמו גם באירופה ובארה"ב – כלומר מול יבואניות "בלעדיות".
בהתחשב בכך שגם יבואנית הרכב המסחרי צ'יינה מוטורס, זו שהחדירה את המותג 'מקסוס' לשוק הישראלי לפני כשנתיים – לא עושה קולות שהיא ויתרה על הייצוג של מקסוס – אנחנו נמצאים במצב ראשון מסוגו מאז הקמת המדינה שבו מותג אחד משווק על-ידי שלושה נציגים יותר או פחות רשמיים.
אחת השאלות המעניינות שעולות מהסיטואציה התקדימית הזאת היא מי מבין היבואניות תהיה אחראית בסוף היום לתפעל את נושאי האחריות מול SAIC, במיוחד אם וכאשר יתגלו בעיות בכלי רכב ששווקו על-ידי יבואנית מתחרה.
בנוסף – האם התחרות בין החברות תועיל לצרכנים ותבוא לידי ביטוי בשירות טוב יותר, תנאים מסחריים מפתים או בכל תחום אחר שהלקוח הסופי ייהנה ממנו?
ימים יגידו.
לקריאה נוספת:
מקבלת אחריות: יבואנית בלעדית חייבת לטפל ברכב מייבוא מקביל ואישי
זיכיון היבוא של מקסוס הסינית עבר לאוטו חן. תייבא מיניוואנים חשמליים חדישים
מקסוס Eיוניק 5+ במבחן דרכים
זיכיון היבוא של ליפמוטור הסינית עובר לסמלת אחרי עבודת ההחדרה של מטרו