• Ad
  • קרב הבלימה של פורד: רנו תייצר בשבילה שתי מכוניות חשמליות לאירופה
    כשהיצרניות הסיניות דופקות בדלת לפורד אין זמן להמתין למכונית הקטנה של פולקסווגן. רנו תייצר עבורה את "מכונית ה-25,000 אירו" והמסר לאיחוד האירופאי: אם לא תפעלו מהר אנחנו נייבא מכוניות במקום לייצר אותן באירופה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    פורד ורנו הכריזו השבוע על שיתוף פעולה שבמסגרתו רנו תייצר עבור פורד בצרפת שתי מכוניות חשמליות קטנות על בסיס פלטפורמת AmpR Small שלה. במקביל יימשך שיתוף הפעולה של פורד עם פולקסווגן שמכרה לה את הפלטפורמה שעליה פורד בונה את 'אקספלורר' ואת 'קאפרי' החשמליות.

     

    קרב הבלימה של פורד: רנו תייצר בשבילה שתי מכוניות חשמליות לאירופה

     

    על אף ששיתופי פעולה בין יצרניות רכב מתחרות אינם דבר חדש – פורד, פולקסווגן ורנו אמורות לכאורה להתחרות זו בזו ולא לייצר מכוניות אחת עבור האחרת. אלא שתעשיית הרכב העולמית נמצאת כעת במצוקה של ממש לנוכח האגרסיביות של יצרניות הרכב הסיניות, והן נאלצות לפעול במהירות וללא סנטימנטים.

    המשמעות המיידית של שיתוף הפעולה בין פורד לרנו היא שהאמריקנים מוותרים על האפשרות שלהם לייצר מכוניות חשמליות קטנות וזולות במפעל של פורד בעיר קלן, וזאת למרות שהיא השקיעה מיליארדים בהסבתו לייצור רכב חשמלי.

    כאמור, פורד כבר מוכרת את מוסטאנג וקאפרי החשמליות אשר מיוצרות על בסיס הפלטפורמה החשמלית הייעודית של פולקסווגן – MEB. לקראת בחירת יצרנית רכב שתייצר עבורה מכוניות חשמליות קטנות וזולות עמדו בפניה שתי אפשרויות מובילות: פלטפורמת MEB המוקטנת של פולקסווגן, שעליה תיבנה "ID.2all", או פלטפורמת אמפר הקטנה של רנו. נזכיר, אגב, שפולקסווגן בעצמה שקלה לשתף פעולה עם רנו בפיתוח מכונית חשמלית קטנה וזולה אבל זה לא יצא לפועל.

    במהלך הבחירה בין השתיים פורד שקלה שיקולים כלכליים אבל גם לתזמון היה בוודאי משקל: הצרפתים הקדימו את הגרמנים לשוק עם מכוניות חשמליות קטנות ועם כל שרשרת האספקה שנחוצה לצורך זה.
    שתי המכוניות של רנו אשר ישווקו החל מתחילת שנת 2028 עם סמל של פורד ייוצרו במפעלים של רנו בצפון צרפת ויתבססו על פלטפורמה פחות מתקדמת מזו של פולקסווגן. למעשה מדובר בשדרוג של פלטפורמת CMF-B EV הוותיקה.

    לרנו יש כיום שתי גרסאות של הפלטפורמה הזאת: AmpR Small שעליה נבנות רנו 5 ורנו 4 ו'טווינגו', וגם אלפין A290 וניסאן מיקרה החשמלית, ופלטפורמת AmpR Medium שעליה בנויות רנו מגאן E-Tech, רנו סניק E-Tech, ניסאן אריה ועוד.

     

    כשהיצרניות הסיניות דופקות בדלת לפורד אין זמן להמתין למכונית הקטנה של פולקסווגן

     

    מה לרנו ולחשמל?

    כפי שפרסמנו כאן, קבוצת רנו פירקה את כלל הפעילות שלה לשתי חברות נפרדות: "סוס", שתתמקד בפיתוח מנועי בעירה וחלק ממנה נמכר לג'ילי הסינית, ו'אמפר' שממוקדת בפיתוח וייצור של רכב חשמלי.

    החיבור בין פורד ל'אמפר' מבטיח לשתי החברות הוזלה של עלויות פיתוח וייצור בזכות יתרון לגודל, ולפורד זה מקצר את "הזמן לשוק" עם אפשרות להשיק דגם חשמלי חדש תוך פחות משנתיים במקום תוך 3 או 4 שנים.

    כמו רנו, וכמו פולקסווגן, גם פורד מכוונת אל טווח מחירים של 25-30,000 אירו באירופה, בין השאר כדי להתמודד מול הפלישה הסינית. מבחינה זאת כבר לא מדובר בשאיפה "להוביל את השוק" או "להמציא מחדש את הניידות" או כל רעיון יחצ"ני דומה לזה אלא בהישרדות נטו: זה קרב בלימה נואש מול רגולציה אירופאית מחמירה והולכת ובעיקר מול הצונאמי של דגמים חשמליים מתוצרת סין.

    שתי המכוניות החשמליות הקטנות ייוצרו יחד עם אחיותיהן הצרפתיות במפעלי ElectriCity של רנו בצפון צרפת וזה אומר שפורד תהיה לקוח של רנו ולא תהיה לה שליטה על הייצור או על שרשרת האספקה.

    סביר שפורד גם לא תוכל להשפיע יותר מידי על העיצוב של המכוניות ומה שהרבה יותר חשוב – היא גם לא באמת תשפיע על התחושה שלהן: "הלב והרגליים" של המכוניות האלה – סוללה, מערכת הנעה, תוכנות הפעלה וכיוצ"ב – הם צרפתים, ולמרות הטענה של פורד כאילו שהעיצוב והדינמיקה יהיו נאמנים ל-DNA של המותג האמריקני – קשה לומר שיש בכלל דבר כזה – DNA חשמלי של פורד.

     

    שפורד גם לא תוכל להשפיע יותר מידי על העיצוב של המכוניות ומה שהרבה יותר חשוב - היא גם לא באמת תשפיע על התחושה שלהן

     

    כשפארלי מתעצבן

    ממש במקביל להכרזה על השותפות, ובאופן מתוזמן היטב, פרסם ג'ים פארלי, מנכ"ל פורד העולמית, מאמר דעה נוקב בעיתון הכלכלי Financial Times. הכותרת והתוכן מציגים אזהרה קיומית לא רק לתעשיית הרכב אלא לאירופה כולה: לטענת פארלי, אם האירופאים לא יפעלו מיד ובנחישות אירופה תהפוך ל"מוזיאון של ייצור מהמאה ה-20".

    פארלי, הידוע בסגנונו הישיר, לא חסך ביקורת מהנציבות האירופית והטענה המרכזית שלו היא שהיעדים שהציב האיחוד להפחתת פליטות דרסטית עד 2030 ולאיסור מוחלט על מכירת מנועי בעירה פנימית החל משנת 2035 הם "מנותקים מהמציאות".

    פארלי טוען ש"הלקוח לא מגיע למסיבה": בעוד שהרגולטור יכול להכתיב תקנות ומגבלות הוא לא יכול להכתיב רכישה, ונתח השוק של רכב חשמלי טהור באירופה עומד על כ-16.1%, הרחק מאוד מן היעד של 25% שנדרש כדי לעמוד בתקני הפליטה לשנת 2025. פער זה מטיל על יצרניות הרכב קנסות עתק של מיליארדי אירו שאין ביכולתן לשלם בלי לפשוט רגל או לקצץ השקעות.

    בנוסף, פארלי טוען ל"זיגזוג" וחוסר עקביות של הרגולטורים ומביא כדוגמה את ממשלת גרמניה שביטלה סובסידיות בין לילה (בדצמבר 2023) וכל ריסקה את הביקוש לרכב חשמלי. "אי אפשר לתכנן השקעות של מיליארדים במפעלים כאשר האופק התכנוני משתנה כל שנה", טוען פארלי ודורש "אופק תכנוני אמין של 10 שנים".

    טענה כבדת משקל אחרת היא שאירופה דורשת רכבים חשמליים יקרים לייצור אך במקביל פתחה את השערים (למרות המכסים) ל"שטף של יבוא מסובסד מסין". פארלי מזהיר שהמבנה הנוכחי של הרגולציה מעניש את היצרניות האירופאיות שמעסיקות עובדים בשכר גבוה ומקנה עדיפות ליצרניות סיניות שנהנות מעלויות אנרגיה ושכר נמוכות ומסובסידיות ממשלתיות.

    כאשר מחברים את הדברים הנוקבים האלה עם ההכרזה של פורד ורנו מתקבלת אמירה חדה וברורה. פורד יכלה לייצר רכב במפעלים שלה בגרמניה, רומניה או בספרד, אבל ההחלטה לייצר אצל רנו זועקת לרגולטורים האירופאים: "אם לא תגמישו את החוקים ותספקו תמריצים אנחנו לא נייצר מכוניות באירופה אלא נייבא רכב מוכן ממקומות אחרים".

     

    פארלי טוען ל"זיגזוג" וחוסר עקביות של הרגולטורים ומביא כדוגמה את ממשלת גרמניה שביטלה סובסידיות בין לילה (בדצמבר 2023) וכל ריסקה את הביקוש לרכב חשמלי.

     

    קו ההגנה האחרון של פורד

    פורד מובילה את המכירות של כלי רכב מסחריים באירופה, וחטיבת Ford Pro היא מנוע הרווחים העיקרי שלה ביבשת. טרנזיט הוא שם נרדף לואן עבודה ועל בסיסו פורד מייצרת עבור פולקסווגן את 'טרנספורטר'.
    פורד גם מייצרת לפולקסווגן את אמרוק על בסיס ריינג'ר האמריקני וקונה ממנה את 'טרנזיט קונקט' שמיוצר על בסיס פולקסווגן קאדי.

    אלא שגם המבצר הזה נמצא תחת מתקפה סינית כאשר יצרניות כמו מקסוס של SAIC וגם BYD מרחיבות את החדירה שלהן לשוק המסחריות החשמליות עם מוצרים תחרותיים מאוד.

    במסיבת העיתונאים לרגל חשיפה שיתוף הפעולה רמז פארלי שהוא מזמין את רנו – בעצמה שחקנית חזקה בשוק המסחריות – להצטרף לברית הזאת כדי להבטיח יתרון לגודל שיקשה את החיים למתחרים. שיתוף פעולה כזה יכול לשלב את המומחיות של רנו בייצור ואנים קטנים כמו קנגו ובינוניים כמו טראפיק עם זאת של פורד בואנים גדולים.

    רנו מפתחת פלטפורמה מודולרית חדשה לואנים חשמליים בשם FlexEVan, וזו אמורה להיות ה-SDV (רכב מוגדר תוכנה) הראשון בתחום המסחרי באירופה כאשר תושק שם בשנה הקרובה. חיבור של פורד לפרויקט הזה יכול להזניק את יכולות ניהול הציים של Ford Pro וכפי שפארלי עצמו אמר: "יחד נוכל ליצור כוח LCV באירופה שיהיה קשה מאוד לסינים להתחרות בו".

     

    פארלי שהוא מזמין את רנו – בעצמה שחקנית חזקה בשוק המסחריות – להצטרף לברית הזאת כדי להבטיח יתרון לגודל שיקשה את החיים למתחרים. שיתוף פעולה כזה יכול לשלב את המומחיות של רנו בייצור ואנים קטנים כמו קנגו ובינוניים כמו טראפיק עם זאת של פורד בואנים גדולים.

     

     

    • מה זה שיתוף הפעולה החדש בין פורד לרנו?
      פורד ורנו חתמו על שותפות לפיתוח וייצור שתי מכוניות חשמליות קטנות על פלטפורמת Ampere של רנו, עם ייצור בצפון צרפת החל מ־2028. המטרה: להוזיל פיתוח ולייצר אלטרנטיבה אירופית לחשמליות הסיניות הזולות.

    • למה פורד לוחצת על האיחוד האירופי לרכך את יעדי הפליטות?
      פורד טוענת שהרגולציה הנוכחית אגרסיבית מדי, פוגעת בעסקים קטנים שמתבססים על טנדרים ווואנים, ולא משקפת את קצב האימוץ האמיתי של רכב חשמלי. היא מבקשת לאפשר מכירת היברידיות לזמן ארוך יותר ולהגדיל את ההשקעה הציבורית בתשתיות טעינה ותמריצים.

    • איך השותפות בין פורד לרנו יכולה להשפיע על שוק הרכב בישראל?
      אם פורד תוכל לקנות מכוניות חשמליות קטנות במחיר תחרותי היא תוכל להציע אותן גם כאן במטרה להתחרות ראש בראש בחשמליות הסיניות הקטנות.

     

    לקריאה נוספת:

     

    מה זה חשמל? שמונה מונחים שכל בעל רכב חשמלי חייב להכיר

     

     

    המדריך המלא להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף (מעודכן ל-2025)

     

    חברת מנועי הבעירה של רנו וג'ילי מתניעה ויוצאת לדרך

     

     

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.