קיה, ומינהל הבטיחות בדרכים האמריקני (NHTSA), פרסמו בארצות הברית קריאה לתיקון של כ-410,000 מכוניות מדגמי פורטה משנות הדגם 2017-2018 (מקביל ל-2016-2017 בישראל), ומדגמי 'סול' ו'קרניבל' (שנקראת בארה"ב 'סדונה') משנות הדגם 2017-2019 – וזאת לאחר שנחשפה תקלת ייצור והרכבה של רכיב פיזי במערכת ההפעלה של כריות-האוויר הבטיחותיות.
אנשי קיה מסבירים שמעטפת מחשב בקרת כריות האוויר עלולה ליצור קצר עם שבב זיכרון ולפגוע במעגל חשמלי, מה שימנע פעולה מתאימה של כריות האוויר ברגע שבו הן הכי נחוצות. אופן תיקון התקלה ידוע לקיה, והיא הנחתה בהתאם את רשת השירות שלה בארה"ב, והבעלים של מכוניות רלבנטיות יקבלו הודעה בדואר החל מה-21 במרץ השנה.
במסמכים שהגישו אנשי קיה למינהל הבטיחות האמריקני הם מפרטים שנודע להם על הבעיה כבר בחודש יולי שעבר, כלומר לפני כחצי שנה, ושזה התגלה בקוריאה. המשמעות היא שקיים סיכוי לא מבוטל שהכשל קיים לא רק בכלי רכב ששווקו בארה"ב אלא גם בישראל. עם זאת – אף גורם רשמי בישראל לא נמצא עם היד על הדופק ולכן אין מי שיבדוק אם הכשל קיים גם אצלנו וכיצד, במקרה שקיים צורך כזה, קיה תטפל בו.
כרגיל, בגלל אוזלת ידם של פקידי משרד התחבורה ושרי ושרות התחבורה – אזרחי ישראל מופקרים לרצון הטוב של יצרניות הרכב. בארצות הברית, לעומת זאת, קיה כבר חטפה בעבר קנסות כבדים בגלל אי דיווח על תקלות סדרתיות במועד, ולכן היא נזהרת שלא לחזור על טעויות. זאת אולי הסיבה שלרגולטור האמריקני דיווחו אנשי קיה על 13 תלונות שהתקבלו מלקוחות ועל 947 תביעות אחריות. עם זאת – אנשי קיה טוענים שלא ידוע להם על תאונות או פציעות כתוצאה מן הכשל.
זה המקום לשוב ולהזכיר שבישראל נעות עדיין עשרות אלפי מכוניות עם כריות-אוויר מסוכנות מתוצרת טקאטה, ובכל יום שחולף עלולים נהג, נהגת, נוסע או ילדה למות כתוצאה מפיצוץ לא מבוקר של כרית כזאת. גם בנושא זה טומנים אנשי משרד התחבורה את ידם בצלחת ועד היום לא ביצעו פעולות יזומות אפקטיביות למניעת הסכנה.
את תגובת משרד התחבורה נפרסם כאן אם וכאשר נקבל כזאת.
לקריאה נוספת:
מתפוצצות: מטען חבלה במכונית שלך
עשרות אלפי ישראלים בסכנת מוות, משרד התחבורה מתעלם
מיזם חברתי יציל אמריקנים מכריות האוויר של טקאטה
טויוטה ופורד יחליפו כריות אוויר קטלניות ב-2.7 מיליון מכוניות