• Ad
  • מוכרים או קונים מכונית? קודם תמחקו את המידע האישי שלכם
    לא רק פגאסוס ולא רק בטלפונים החכמים: מכוניות חדשות צוברות עלינו הרבה מאד מידע אישי שלא כדאי שיעבור הלאה. כך תמחקו אותו
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אם קניתם לאחרונה מכונית משומשת בת פחות מחמש – לא מן הנמנע שהבעלים הקודם שלה עדיין מחזיק באפשרות לפתוח את הדלתות שלה או אפילו להניע אותה מרחוק – וזה רק מפני שלא טרחתם להחליף את פרטי הגישה למערכות המקושרות שלה ו/או לאפליקציות שמותקנות בה.

     

    מוכרים או קונים מכונית? קודם תמחקו את המידע האישי שלכם

     

    אם, לעומת זאת, מכרתם לאחרונה מכונית בת פחות מחמש ולא זכרתם למחוק מידע אישי שלכם שנצבר במחשבים השונים שלה – יש מצב שהעברתם לקונה המאושר הרבה מידע ופרטים שלא הייתם רוצים שיסתובבו חופשי, ובכלל זה גם הרשאות לאפליקציות שונות שאולי מותקנות בטלפונים שלכם.

    פעם החיים היו יותר פשוטים: בעת מכירת רכב היה המוכר אחראי לבצע העברת בעלות כדי להימנע מדוחות והקונה היה אחראי לבדוק שיעבודים כדי להימנע ממצב שקנה מכונית שלא שייכת במלואה למוכר. פעולות בסיסיות אלה לא השתנו גם בעידן הדיגיטלי, אבל מה שבהחלט השתנה זה שכיום אנחנו קונים לא רק מכונית אלא, למעשה, מחשב על גלגלים. כמו כל מחשב, גם המכונית אוספת נתונים שונים, החל ממידע כללי אודות העדפות או מקומות שבהם ביקרנו וכלה בסיסמאות ופרטי גישה שהקלדנו למערכות ההפעלה השונות מבלי משים.

     

    מוכרים או קונים מכונית? קודם תמחקו את המידע האישי שלכם

     

    בשונה מאשר באירופה ובארה"ב, תוכנת הניווט הפופולרית בישראל היא 'וויז' ש"יושבת" על אפליקציה חיצונית – בין אם בטלפונים הניידים שמתחברים למערכת המולטימדיה ובין אם במערכת המולטימדיה עצמה. מבחינה זאת מצבנו קצת יותר טוב ממצבם של בעלי רכב באירופה ובארה"ב שעושים שימוש במערכות ניווט אינטגרליות ברכב. אלא שחלק ממערכות המולטימדיה שמותקנות בארץ – בין אם על-ידי היצרניות או היבואניות ובין אם בהתקנה מאוחרת, מציעות מגוון גדול של אפליקציות שאת חלקן אנחנו מתאימים אישית באמצעות הקלדת פרטים אישיים וסיסמאות. על חלק מן המערכות מותקנות גם אפליקציות ומערכות הפעלה שמתקשרות עם מערכי השירות של יבואניות הרכב, וגם אלה מקבלות וגם אוספות מידע אישי.

     

    מוכרים או קונים מכונית? קודם תמחקו את המידע האישי שלכם

     

    בעת מכירת רכב, ממש כמו בעת מכירת טלפון חכם, צריך להשקיע במחיקת כל האפליקציות ו/או המידע האישי מתוכן, ומכיוון שיש לא מעט כאלה – לפעמים עלולים לפספס חלק מהן. במקרים אחרים מאפשרות אפליקציות שונות לבצע מרחוק פעולות שונות ברכב, למשל להגביל את מהירות הנסיעה או לקבל התראות מיקום ומהירות (כאשר נהג צעיר נוהג ברכב), או להפעיל מראש את מיזוג האוויר או לפתוח ולסגור דלתות וחלונות. בנוסף, בחלק מן המערכות אגור מידע אישי – החל מספרי טלפונים, כתובות ושמות של אנשי קשר, דרך מוסיקה והודעות קוליות או הודעות טקסט על כוננים קשיחים מובנים, המשך דרך נקודות חמות של WiFi שאליהן התחברתם, כולל סיסמאות כמובן, וכלה במידע של כרטיסי אשראי ופרטי בנק שאולי הקלדתם דרך אפליקציה, או שמות של חשבונות וסיסמאות בשירותים שונים – מקופת החולים ועד למס הכנסה.

    כל אלה לא נמחקים אוטומטית כאשר מכונית עוברת יד, ובמקרים רבים אפשר להוסיף לאפליקציות מקושרות משתמשים חדשים מבלי לשים לב שמשתמשים קודמים לא נמחקו או נותקו מהן. בנוסף, על אף שזה קצת פחות נפוץ בישראל – חלק מן המכוניות החדשות יחסית מצוידות במערכות טלמטיקה שמקושרות אל יצרניות או יבואניות הרכב או אל ספקי שירות כמו איתוראן/פוינטר או פנגו/סלופרק.

     

    מוכרים או קונים מכונית? קודם תמחקו את המידע האישי שלכם

     

    הבעיה הבסיסית ביותר, אשר נובעת מכך שבשונה מטלפונים חכמים מכוניות קיבלו את מערכות המידע בהדרגה וללא תכנון מראש – היא שאף יצרנית עדיין לא הטמיעה "כפתור איפוס" או אפליקציית מחיקת אפליקציות במערכות הרכב. למען האמת – לא רק שליצרניות וליבואניות אין בכלל עניין לאפשר מצב שבו מישהו ימחק נתונים שיכולים אולי לשמש אותן – הן אפילו מתאמצות שלא לאבד את הקשר אל הבעלים החדשים של המכונית אשר זה עתה העבירה יד. התוצאה היא שעל כל קונה או מוכר מוטלת החובה לעבור על כל המערכות ולמחוק נתונים באופן ידני.

     

    אז מה עושים? (מדריך מחיקת מידע למוכר ולקונה)

    מוכרים את הרכב?

    • התנתקות ממנויים שונים: כביש 6, כביש 6 צפון, איתוראן/פויינטר, פנגו/סלופארק, ספוטיפיי/נטפליקס.
    • מחיקת נקודות חמות ושירותי חירום.
    • מחיקת אפליקציות של ספקי שירותים: קופת חולים, ביטוח לאומי, חברת ביטוח, בנק, חברת אשראי. לאחר מכן יש להקליד את התווים הראשונים של שם המשתמש כדי לוודא ששמות החשבון והסיסמאות לא מתמלאים אוטומטית.
    • מחיקת ספר הטלפונים ואנשי הקשר.
    • מחיקת נתונים ממערכת הניווט.
    • מחיקת חיבורי בלוטות'
    • אם ברכב מותקן כונן קשיח מובנה – מחיקת כל המוזיקה והנתונים. אם מותקן אחסון מדיה נשלף (קורא כרטיסי SD למשל) – להוציא את הכרטיסים ו/או למחוק אותם.
    • קריאת מדריך המשתמש של יצרנית הרכב כדי לגלות אם ברכב קיימת אפשרות איפוס להגדרות יצרן כדי למחוק את כל ההגדרות והנתונים שמאוחסנים בו.

    קונים רכב משומש?

    • מחיקת אפליקציות מיותרות.
    • התנתקות משירותים מיותרים .
    • איפוס הגדרות ושמות משתמש/סיסמאות של אפליקציות נחוצות.

     

    מוכרים או קונים מכונית? קודם תמחקו את המידע האישי שלכם

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מוכרים או קונים מכונית? קודם תמחקו את המידע האישי שלכם

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.