• Ad
  • פורד אירופה: תפילת אשכבה או ברוך מחיה מתים?
    פורד הכריזה על הזרמת 4.8 מיליארד דולר לחטיבה האירופאית שלה אך במקביל היא מקפלת את רשת הביטחון ומתכננת קיצוצים נרחבים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    פורד, יצרנית הרכב האמריקנית השנייה בגודלה, הכריזה אתמול (ב') על הזרמת כ-4.8 מיליארד דולר לחטיבה האירופאית שלה במטרה מוצהרת לבסס אותה לקראת העתיד.

     

    פורד אירופה: תפילת אשכבה או ברוך מחיה מתים?

     

    אלא שבמקביל הכריזה החברה האמריקנית על ביטול הסכם עתיק יומין שמקנה "רשת ביטחון" לחטיבה האירופאית – ובארגוני העובדים בגרמניה טוענים שמה שעומד מאחורי המהלך הזה הוא כוונה לפטר אלפי עובדים ולקצץ את הייצור של פורד באירופה.

    פורד, חשוב להזכיר, היא יצרנית הרכב האמריקנית הראשונה שהחלה לפעול בראייה גלובלית בדגש על אירופה, ולאורך עשרות שנים היא נחשבה בטעות בישראל ליצרנית אירופאית מפני שכמעט כל הדגמים שהיא מכרה כאן יוצרו בגרמניה, ספרד או בריטניה (ופעם פעם אף הורכבו בישראל).

    אבל כמו כל יצרניות הרכב האמריקניות, שנשלטות על-ידי מנהלים אמריקנוצנטרים, גם פורד עברה בעשורים האחרונים מחזורים מאנו-דיפרסים של החלטות אסטרטגיות חשובות שהוחלפו כעבור מספר רבעונים בהחלטות הפוכות. בתקופות שונות פורד אירופה הוצבה בחזית החדשנות והפיתוח ומוצרים אירופאים יועדו להלהיב את השוק האמריקני, בתקופות אחרות היא הובלה על-ידי תוכניות גלובליות, ובסופו של דבר – למרות שהיו באמתחתה מספר רבי מכר כמו 'פוקוס', 'מונדיאו' ו'פיאסטה' – לא הוענקו לה כלים שיאפשרו לה לחדש ולהתמודד בשוק האירופאי.

    בשנים האחרונות הופסקו הייצור האירופאי והמכירות של מונדיאו ואחריה של פיאסטה ושל קא, ובנובמבר הקרוב מתוכננת הפסקת הייצור של פוקוס, מה שיותיר את המפעל החשוב שלה בגרמניה חסר תעסוקה.

    פורד אירופה גם לא הזדרזה לקפוץ על עגלת הרכב החשמלי וגם בתחום הזה היא פספסה את הרכבת, והדגמים המשמעותיים היחידים שנותרו לה הם 'פומה', שמיוצרת ברומניה, 'קוגה' שמיוצרת בספרד ו'מוסטאנג' שמיובאת מארצות הברית.

    בהכרזה החדשה של פורד ארה"ב נאמר שהחברה האמריקנית משקיעה סכום מכובד והוא מיועד ל"הפחתת עלויות" ול"הגברת כושר התחרות והיעילות" של החטיבה האירופאית באמצעות מימוש "תוכנית רב-שנתית".
    באיגודי העובדים הגרמנים מזהירים שקיפול "רשת הביטחון" ההיסטורית של פורד אמריקה היא צעד ראשון בדרך להכרזת פשיטת רגל של החברה הגרמנית של פורד אירופה, וזאת כדי להפעיל לחץ לא הוגן על העובדים שלה בגרמניה ולאלץ אותם להסכים להפחתות שכר ולפיטורים.

    נתח השוק של פורד באירופה כיום, רק 3.3% בסיכום השנה שעברה, ממש מעורר חמלה ובמיוחד כאשר מכירים את ההיסטוריה המפוארת שלה ואת המוצרים הנהדרים שהיא ייצרה באירופה ב-70 השנים האחרונות.
    מנהלי פורד הסבירו באופן כללי מאוד לאן יוזרמו כמעט 5 מיליארד הדולרים (למשל להחזר הלוואות ולמימון התוכנית הרב-שנתית), אבל עדיין לא הציגו אף חזון שעשוי לעורר תקווה או אופטימיות רגע לפני שאירופה נכבשת על-ידי יצרניות רכב סיניות.

    בהיעדר חזון או כריזמה "אילון מאסקית" של מנהיג מקומי נראה שפורד אמריקה "זורקת כסף טוב אחרי כסף רע" ואפשר להתחיל לומר קדיש על פורד אירופה. כמובן שאנחנו היינו מעדיפים לברך את פורד בברכת מחיה מתים, אבל נכון להיום כל מה שפורד שולחת לישראל מגיע מארצות הברית או מרומניה, וגם היבוא של פוקוס הנהדרת הופסק.

     

    פורד אירופה: תפילת אשכבה או ברוך מחיה מתים?

     

    לקריאה נוספת:

    מחול אחרון ופרידה: תגידו שלום לפורד פיאסטה

    פורד קאפרי חוזרת לחיים כמכונית חשמלית על פלטפורמת פולקסווגן

    האם BYD תקנה את המפעל של פורד בגרמניה ותבנה בו מכוניות לאירופה?

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • פורד אירופה: תפילת אשכבה או ברוך מחיה מתים?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.