קבוצת פולקסווגן תקים בטורקיה מפעל חדש לייצור רכב, שבו ייוצרו מכוניות עבור מספר מותגים – בהם פולקסווגן, סקודה וסיאט. כך מדווח העיתון הגרמני Automobilwoche, מקבוצת 'אוטומוטיב ניוז', אשר נחשב לאחר העיתונים המקצועיים והמקושרים של תעשיית הרכב.
עצם הכוונה להקים מפעל רב-מותגי חדש של קבוצת פולקסווגן לא חדשה – מועצת המנהלים של הקבוצה קיבלה החלטה ברוח זאת כבר בנובמבר 2018, ומאז ניהלו אנשיה משא ומתן עם מספר מדינות במרכז ובמזרח אירופה אודות התנאים המסחריים שנדרשים לצורך זה. אל הרשימה הסופית של מדינות מועמדות עלו בסופו של דבר אוסטריה, סרביה, בולגריה וטורקיה, ואל קו הגמר הגיעו בולגריה וטורקיה.
בחודש שעבר ביקר מנכ"ל קבוצת פולקסווגן, הרברט דיאס, בטורקיה ונפגש עם הנשיא ראג'יפ טייפ ארדואן, וביום חמישי האחרון התקבלה במועצת המנהלים של החברה ההחלטה לבחור בעיר הנמל המערבית איזמיר – ולהקים בה, בהשקעה של לפחות 1.4 מיליארד דולר, את המפעל החדש. טורקיה היא מעצמה בתחום הרכב, ובין השאר מיוצרים בה כלי רכב על-ידי ועבור פורד, פיאט, רנו, יונדאי, הונדה וטויוטה, כמו גם אוטובוסים ומשאיות קלות וכבדות. אבל לדברי מקורות שונים ההחלטה להעדיף את טורקיה על-פני בולגריה נבעה לא רק משיקולים ענייניים, אלא גם מלחץ שהפעילה ממשלת קטאר, אשר מחזיקה ב-17% מן המניות של קבוצת פולקסווגן.
לפי דיווחים שפורסמו בחצי השנה האחרונה פולקסווגן מתכננת להתחיל לייצר מכוניות במפעל החדש כבר בשנת 2022, התפוקה הצפויה שלו תהיה כ-350,000 יחידות בשנה, והוא יעסיק באופן ישיר כ-5,000 עובדים וכ-25,000 נוספים אצל ספקי שירותים וחלקים. בין השאר צפויים להיות מיוצרים במפעל החדש מספר קרוסאוברים של סקודה ושל סיאט, בהם 'אטקה' ו'קארוק'.
הנקודה הישראלית
עבורנו, בישראל, מדובר בבשורה טובה וחשובה משתי בחינות לפחות. ראשית לכל, הגדלת כושר הייצור של סקודה ושל סיאט תאפשר לשני המותגים האלה גמישות גדולה יותר מול השוק הישראלי, וכדי להבין עד כמה מדובר בנושא כאוב די אם נזכיר שמנכ"ל סקודה ברנרד מאייר, אמר בחודש מרץ השנה שאם לסקודה היה כושר ייצור גדול יותר הם יכלו למכור 100,000 כלי רכב נוספים (!).
שנית, טורקיה חתומה על הסכמי סחר בילטרליים עם ישראל והיא קרובה אלינו יותר מאשר צ'כיה, גרמניה וספרד שבהן מיוצרים כיום אטקה, קודיאק, קארוק וטיגואן. עלויות המשלוח (אשר חייבות גם במס קניה ומע"מ) מטורקיה לישראל נמוכות יותר, ומשך המשלוח קצר יותר, וגם לכך יש תרומה לתמחיר הסופי.
נכון למחצית הראשונה של השנה כ-15.2% מכלל המכוניות שנמסרו בישראל יוצרו בטורקיה, כלומר שלמרות המתיחות המדינית בין ישראל לבין השליט העליון שם, ותמיכתה של טורקיה בחמאס ובאחים המוסלמים – ברמה המסחרית והכלכלית יש לישראל קשרים טובים עם המדינה ועם העם הטורקי.
דגמי מכוניות שיובאו מטורקיה לישראל, ינואר-יוני 2019
שם הדגם | מסירות |
טויוטה קורולה | 6,511 |
יונדאי i10 | 6,015 |
יונדאי i20 | 3,347 |
טויוטה C-HR | 3,074 |
רנו מגאן | 2,432 |
רנו קליאו | 1,252 |
הונדה סיוויק | 748 |
פיאט דובלו | 241 |
פורד טרנזיט | 129 |
יונדאי H350 | 125 |
פיאט טיפו | 124 |
סך הכל | 23,998 |
מקור: דוח הרישוי של איגוד יבואני הרכב