מהפכת הרכב הסיני בישראל לא תרמה עד היום לתחרות או להורדת מחירים משמעותית, ויש לכך מספר סיבות שהחשובה בהן היא שישראלים הם פראיירים שלא מודעים לפראייריותם.
מכל מקום, בחודש שבו נוחתים בישראל חמישה מותגים סינים חדשים (דונגפנג, ליפמוטור, דיפאל מקסוס – מכוניות נוסעים, ודאיון), מותגים "נוספים" יש לומר, אפשר להתחיל לפנטז על מכוניות סיניות חשמליות במחיר שווה לכל נפש. יש מצב שאת המגמה הזאת תוביל אחת הסיניות היותר ותיקות בישראל – סקייוול, אשר נחתה כאן בסוף שנת 2021.
לכשעצמה, סקייוול היא יצרנית ינוקא עם מעטו מאוד ניסיון בייצור רכב אבל זה לא קשור למוטיבציות ולזריזות שלה, ובמבחן התוצאה היא הקדימה לכאן הרבה יצרניות גדולות וחזקות ממנה עם תקינה אירופאית ורשת סוכנים ברחבי העולם הישן.
כעת, אם נהיה אופטימים מספיק כדי להניח שמנהלי החברה יבצעו (גם) בישראל את המדיניות שעליה הם מצהירים באירופה – יש סיכוי שנראה על הכבישים שלנו מכונית האצ'בק קומפקטית חדשה במחיר שובר שוויון.
סקייוול משווקת בחלק מן השווקים תחת השם היותר מוכר של מותג האם שלה – 'סקייוורת" (Skyworth) – מותג שביום יום שלו עוסק במוצרי אלקטרוניקה כמו טלוויזיות. עם זאת, לצורך העניין אפשר להתייחס אל השם שכבר התרגלנו אליו בישראל. מכל מקום, הדגם הקומפקטי הראשון שעושה כעת את דרכו לאירופה הוא Q, קרוסאובר חשמלי קומפקטי שיוצע באירופה תמורת החל מ-22,500 אירו.
סקייוול חשפה את Q בתערוכת המכוניות של בפריז באוקטובר עם מנוע חשמלי קדמי שמספק 203 כוחות סוס ושתי אפשרויות לסוללות שמספקות טווחים מוצהרים של 400 או 490 קילומטרים. ל-Q יש ארכיטקטורה חשמלית במתח 800 וולט שתאפשר טעינה סופר-מהירה. הבעיה: הדגם הזה צפוי באירופה רק ברבעון הרביעי של השנה הבאה – ועד אז עוד יקרו כל כך הרבה דברים.
דגם שלישי של סקייוול (נוסף ל-ET5 שנמכר אצלנו) יהיה מכונית סדאן גדולה שנקראת Y ומתוכננת להגיע לאירופה בסוף 2025 או בתחילת 2026.
בנוסף – נתח שוק חדש ומעניין שנכבש במהירות על ידי יצרניות סיניות הוא כלי רכב מסחריים חשמליים. זה אמנם פחות מעניין את הלקוחות הפרטיים אבל חשוב לחוסן הכלכלי של המותגים הסינים ולעניין שלהם בשוק שלנו.
בתערוכת פריז חשפה סקייוול את Hongtu – ואן מסחרי בגודל של פורד טרנזיט ופיאט דוקאטו שיוכל להתחרות במותגים כמו 'מקסוס' ואחרים.
יבואני סקייוול לישראל טוענים השכם והערב שהיצרנית מגדירה את ישראל כ"שוק מועדף" שזוכה להיות אחד השווקים הראשונים לקבל דגמים חדשים, ושאלת 100,000 השקלים היא אם היצרנית הזאת מוכנה גם לגבות את המיצוב של המותג הזה בישראל מול 40 מותגים חדשים אחרים.
אז לקבל דגמים מוקדם זה נחמד, אבל השאלה היא מה תהיה אסטרטגיית המחיר והמיצוב, ובמילים הכי פשוטות: למה לקנות סקייוול?
עקב אכילס?
נקודה חשובה אחת שחייבת להיות מסולקת מן השולחן לפני שבכלל נסכים לדבר על סקייוול כמועמד מומלץ לרכישה היא ביצועי הבטיחות שלו.
הדגם הראשון שנמכר בישראל – ET5 – קיבל ציון מחפיר של כוכב אחד מתוך חמישה במבחני הריסוק של פרויקט C-NCAP הסיני, עם ציון כולל של 39.9%, ציון מפחיד של 38.45% בהגנה על הנוסעים ו-61.46% בהגנה על הולכי רגל ומשתמשי דרך פגיעים אחרים.
אנשי סקייוול בישראל טוענים שהגרסה הסינית שונה מזו שמיוצאת לאירופה אבל נכון לסוף נובמבר 2024 אף דגם "אירופאי" של סקייוול עדיין לא נבחן באירופה על-ידי פרויקט Euro-NCAP ועד שזה יקרה אין סיבה להיחפז.