קבוצת משקיעים קוריאנים בראשות יצרנית הרכב המקומית הצעירה אדיסון מוטורס קיבלה היום (ב') את אישורו של בית המשפט לפשיטות רגל בסיאול, קוריאה, לרכוש את יצרנית הרכב הקוריאנית סאנגיונג. בכך תם, לפחות לפי שעה, פרק זמן של קרוב לשנתיים שבו התנדנדה סאנגיונג בין יאוש לתקווה, בין פשיטת רגל לבין קבלת חבל הצלה.
קבוצת המשקיעים בראשות אדיסון קיבלה את אישור בית המשפט להסכם רכישת החברה על כל נכסיה (למעט מפעל הייצור שנמכר במהלך השנה האחרונה) והקניין הרוחני שלה תמורת כ-254 מיליון דולר בלבד, שמתוכם שולמו כ-10% בעת החתימה. נכון להיום, על אף הבשורה הטובה בנוגע לאישור הפורמלי של בית המשפט – לא כל החוטים נקשרו: קבוצת הרוכשים עדיין נדרשת להגיש לאישור בית המשפט את התוכניות המפורטות שלה לשיקום החברה, וזאת לא יאוחר מיום ה-1 במרץ.
סאנגיונג, אשר עד לא מכבר הייתה שייכת ליצרנית הרכב ההודית מהינדרה, נמצאת בכינוס נכסים מאז חודש אפריל 2021, וזאת לאחר יותר משנה שבמהלכה ניסתה מהינדרה למצוא לה קונה.
על-פי פרסומים בקוריאה, כל ה-254 מיליון דולר ישולמו לנושי החברה כדי לפרוע חלק מן החובות שלה, והמשמעות המעשית היא שכדי להניע את הגלגלים ואת מערכי הייצור, לזכות מחדש באמון של הספקים, ולהתקדם לפיתוח מוצרים חדשים יידרשו סכומי כסף נוספים שאותם תצטרך קבוצת הרוכשים לגייס באמצעות הלוואות חדשות או הנפקת מניות חדשות.
אנשי אדיסון אמרו שבכוונתם להקים חברה מיוחדת שתגייס בין 800 מיליארד לטריליון וון קוריאני לצורך השקעה בסאנגיונג בתקווה להשיג שם מהפך תוך שלוש עד חמש שנים. גיוס סכומים כאלה יתאפשר, כך הם מעריכים, באמצעות הנפקת מניות, השקעות של שותפים זרים, הנפקת אג"ח וכיוצ"ב. מטרת העל של אדיסון היא להפוך את סאנגיונג ליצרנית של רכב חשמלי עד לסוף העשור.
עד ל-1 במרץ, בתקווה שתוכנית השיקום תוגש ותאושר, סאנגיונג תישאר בפיקוח בית המשפט ונושי החברה יקבלו את הסדר החוב, שהסכום הכולל שלו לא פורסם.
המשבר של סאנגיונג, הוצאת עובדים לחל"ת, הסירוב של ספקים לספק לחברה חלקים בגלל חובות שלא נפרעו ובעיקר חוסר הוודאות לדבי עתידה, צמצמו את היקף הייצור של החברה בשנתיים האחרונות באופן משמעותי. את סיכום 2020 היא סיימה עם כ- 107,000 מכוניות שיוצרו על ידה, ובסיכום 2021 היא ייצרה רק כ-84,000 מכוניות.