ארגון בעלי הרכב בספרד שנפגעו מן הכשלים במנועי פיורטק – מנועים שתוכננו ויוצרו על-ידי פיג'ו-סיטרואן (כיום בבעלות 'סטלנטיס') – הגיש עד כה כ-3,200 תביעות משפטיות כנגד יצרנית הרכב.
אנשי הארגון הספרדי, שנקרא Asociación de Afectados Stellantis או 'אפסטל' – 'אגודת נפגעי סטלנטיס' – מונה לטענת העומדים בראשו יותר מ-9,000 חברים. אנשי העמותה טוענים שיצרנית הרכב "מנסה להרוויח זמן" כדי שכלי הרכב יתיישנו ויחולו על התביעות חוקי התיישנות – והכל במטרה להימנע מן החובה שלה לפצות כמה שיותר נפגעים.
אנשי העמותה טוענים שבמשך כשנה שלמה הם ניהלו משא ומתן עם יצרנית הרכב במטרה להגיע להסדר פיצויים, אבל לאחר שהסיקו שהיצרנית עומדת בסירובה לפיצוי לקוחות הם הגישו לבית המשפט 3,200 תביעות פרטניות של נפגעים, וזאת רק ההתחלה.
אנשי העמותה חברו עם חברת עורכי דין שמייצגת את הנפגעים, והם מעריכים שמספר התובעים במסגרת הפלטפורמה שלהם יגיע ל-8,000. התביעות מוגשות בבתי המשפט של העיר ויגו, ספרד, שם נמצא אחד ממרכזי הפעילות של יצרנית הרכב סטלנטיס. מאז חודש מרץ השנה החזירה יצרנית הרכב לחלק מבעלי הרכב שנפגעו לפחות 170,000 אירו בהסדרי פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט, אך מייצגי הנפגעים מתעקשים כי יש להרחיב את הפיצוי לכלל הקבוצה.
לטענתם, הכשלים במנועי פיורטק בנפח 1.0 ו-1.2 ליטר משפיעים על יותר מ-700,000 כלי רכב בספרד, ועד כה נאלצו "אלפי משתמשים" לשלם סכומים של עד 8,000 אירו תמורת תיקונים.
בחודש אוקטובר 2024 החלו חברי העמותה לארגן הפגנות כנגד סטלנטיס בערים שונות בספרד. כך, למשל, התקיימו הפגנות בעיר ויגו, בהשתתפות מאות אנשים, בברצלונה, בסרגוסה – הפגנה שבה השתתפו מאות כלי רכב עם מנועי פיורטק פגומים, ובסופו של דבר גם במדריד – הפגנה אליה הגיע מספר האנשים הגדול ביותר שנפגעו, עם מאות כלי רכב (לטענת המארגנים). כאמור – לאחר שכל זה לא עזר החלו הנפגעים להגיש תביעות פרטניות בבתי המשפט של ויגו, וזאת במקביל לכך שיצרנית הרכב הקימה במספר מדינות באירופה, וגם בספרד – פלטפורמה אינטרנטית ייעודית להגשת בקשות לפיצוי.
משחקת משחק כפול
אנשי אפסטל טוענים כאמור שהאסטרטגיה של סטלנטיס בבית המשפט היא "קניית זמן כדי שהתביעות יפוגו". לדבריהם, במהלך השנה הנוכחית עלולות להתיישן תביעותיהם של כמעט 38,000 בעלי רכב, ו"האסטרטגיה של סטלנטיס, שייצרה יותר מ-750,000 מנועים פגומים (לשוק הספרדי – ג.מ.), נראית ברורה: להרוויח זמן.
מצד אחד, פלטפורמת ה-IT המאפשרת לנפגעים להגיש את תביעותיהם משותקת, ורישום והעלאת תיק כמעט בלתי אפשריים, כלומר איש אינו מגיב לתביעות. סטלנטיס פרסמה כלי זה כדרך להתחיל בניתוח של כל מקרה על מנת לספק מענה. בפועל, הוא שימש לבזבוז זמן של הנפגעים ולרווח של זמן לצוותים המשפטיים שלה…
הזמן אוזל… לאלפי הקורבנות של מה שכבר ידוע באירופה כ"שערוריית פיורטק". גם סטלנטיס משחקת על הסיכון של אי הופעה בבית המשפט. הם הודיעו במכתב רשום כי לא יופיעו לאף אחת מן הישיבות בבית המשפט בויגו, שם התביעות שהגישו עורכי הדין של AFESTEL נשמעות שבוע אחר שבוע. המשתמשים חשים מושפעים כפליים: ראשית, מכשל הנדסי במנועים שאילץ אותם להשקיע בתיקונים שלא היו באחריותם או פשוט לצפות ברכבם מת במגרש גרוטאות, ושנית, מחוסר הרגישות של החברה והזלזול שהם מפגינים בכך שהם לא התייצבו בבית המשפט"…
בחודש פברואר השנה, כך הם מדווחים, נפגשו נציגי העמותה בבריסל שבבלגיה עם ארגוני נפגעים מקבילים להם מבלגיה ומצרפת, והם שוקלים ליזום יחד תביעה כלל אירופאית, לייצוג יותר מארבעה מיליון כלי רכב שנפגעו ממנועים אלה באירופה.
במקביל להליכים בספרד מתקיימים הליכים שונים באותו נושא גם באיטליה, בלגיה, בריטניה וכמובן שגם בצרפת – שם גם הוגשה תלונה פלילית כנגד מנהלי יצרנית הרכב בשמם של כמה מאות נפגעים.
נפגעתם מכשל במנוע פיורטק או מכל כשל סדרתי אחר? כתבו אלינו אל: editor.thecar@gmail.com
לקריאה נוספת:
מדוע ריקול למיליון מנועים של פיג'ו סיטרואן ואופל עדיין לא הוכרז בישראל? ואיפה משרד התחבורה?
נפגעי תקלות סדרתיות: אופל גרנדלנד X של מיכאל חורי
איגוד צרכנים צרפתי מזהיר מפני רכישת מכוניות משומשות עם מנועי פיורטק של פיג'ו, סיטרואן ואופל
גילוי נאות: חברת דוד לובינסקי הגישה כנגד הח"מ תביעת לשון הרע בעקבות פרסום כתבה בנושא מנוע 'פיורטק'.