בית הספר האיטלקי לעיצוב Instituto Europeo di Design (IED), בשיתוף פעולה עם קמיהיקהו נקדה – מנהל מרכז העיצוב של סוזוקי, הציגו בסוף השבוע האחרון את מה שעשויה להיות המכונית היפה והמיוחדת ביותר אשר נשאה אי פעם את הסמל של סוזוקי.
סוזוקי 'מיסאנו' – מעין רודסטר חשמלית בעיצוב מהמם שעושה פרצופים למאזדה MX-5 ולטויוטה GR 86 – נראית כמו מי שתוכל אי פעם בעתיד להתחרות בהן ולהיות מכונית ספורט מהנה ולא יקרה, ובה בשעה להציע עיצוב שיגרום גם לאסטון מרטין להבהב בפנסים.
למיסאנו, שנקראת על שם מסלול המירוצים המפורסם שלחופי הים האדריאטי, יש תנוחה מרשימה עם פרופיל ארוך, נמוך ומלוטש, דלתות עם חמוקיים עגלגלים, פנסים קדמיים בולטים שקורצים עם גוף תאורת LED בצורת האות S, ועיצוב מרשים ומאד אירודינמי של האחוריים. אבל מה שהופך אותה למיוחדת באמת הוא המבנה הלא סימטרי אשר מרכז את הנהג והנוסע שלה בצד השמאלי, אחד מאחורי השני, וכך מחדיר לרכב ארבעה גלגלי שמץ מתחושת הרכיבה על אופנוע.
אנשי סוזוקי ו-IED לא פרסמו תמונות פנים של המכונית, למעט סיפור על 'סטיק' שמחליף את גלגל ההגה, אבל זה פחות חשוב מאשר שאלת מיליון הדולר שמרחפת באוויר: האם הקונספט המהמם הזה יעיר מישהו בסוזוקי ויזכיר להם שכדי לחיות ולבלוט בעולם שבו בכל רגע נולדת יצרנית מכוניות סינית חדשה הם חייבים לקום ולעשות מעשים?
מה שגורם לפרויקט הזה לדגדג לנו באצבעות זאת העובדה שמדובר בעיצוב למכונית חשמלית, כלומר משהו שאפשר להעביר די בקלות לייצור סדרתי על-גבי אחת משפע הפלטפורמות שמוצעות כיום בעולם, למשל זאת של REE הישראלית.
עד שזה יקרה אפשר להתלהב מן הדמיון בממדיה של מיסאנו לאלה של מאזדה מיאטה: אב הטיפוס משתרע לאורך של 400 סנטימטרים בדיוק, כלומר כ-8.5 יותר מאשר מאזדה MX-5 (רוחב: 175 סנטימטרים, גובה: 1 מטר, בסיס גלגלים: 260 סנטימטרים), וגם ההשפעה האיטלקית הקלאסית של מכוניות "בארקטה" עגלגלות וקטנות עושה חשק ללטף אותה.
לא מיותר להזכיר שלסוזוקי היו במהלך השנים כמה יציאות נחמדות כמו שלושת דגמי הקונספט בסדרת 'קיזאשי' בשנים 2007-2008, X-90 המשעשעת של אמצע שנות ה-90 ולא מעט דגמי תצוגה בתערוכות טוקיו השונות, שמעולם לא הבשילו למכוניות סדרתיות. הבעיה של סוזוקי היא שרוב רובן המכריע של המכוניות שהיא מייצרת הן, איך לומר בעדינות, כאלה שמכוונות לפלחי השוק הזולים והלא מאד איכותיים.
סוזוקי מייצרת מידי שנה מספר גדול מאד של מכוניות קטנות וזולות, רבות מהן לשווקים מתפתחים, ולכן קשה לראות אותה שורדת כיצרנית רכב עצמאית ללא שינוי כיוון מהיר. שינוי כזה יתאפשר, למשל, אם אנשי מחלקת האופנועים ישתלטו על מחלקת העיצוב ויביאו לעולם יצירות מעוררות השראה, למשל כמו 'מיסאנו'. ציטוט מדבריו של קמיהיקהו נקדה בהודעת החברה לעיתונות יכול לספק לנו נקודת אור להיאחז בה: "הודות לשיתוף הפעולה בין IED לבין סוזוקי נוצר רכב קונספט שמתבונן בשתי הנשמות של סוזוקי – מכוניות קומפקטיות ואופנועים… מיסאנו היא תזה שנולדה מתוך תשוקתם של מעצבים צעירים, ופותחה… כדי להציע לדור הבא חווית אורח חיים חדשה".
מכונית הקונספט, אשר תוצג החל מיום שבת ה-15 במאי ועד לאמצע יוני במוזיאון הרכב הלאומי של טורינו, עוצבה על-ידי 24 סטודנטים לתואר שני, וזאת "בהשראת ערכי המותג של סוזוקי וכן בעקבות הסרט (האיטלקי) המפורסם 'לה דולצ'ה ויטה' במטרה לייצג חיי הנאה ותחכום".
לכשעצמו, דגם התצוגה הזה – כמו כל קונספט – לא נועד לייצג מכונית קונקרטית אלא לזרוק רעיון לחלל האוויר, ולכן אין טעם להתעכב על פרטים כמו התכנון הלא סימטרי (בכוונה) של תא הנוסעים שמנצל את החלק הימני שלה להצבת הסוללות החשמליות ותא המטען. די ברור שלא זה מה שיעשה את הדרך למכונית סדרתית, אם תהיה כזאת, אבל כאמור – אם 'מיסאנו' תצליח לעורר מישהו בסוזוקי לעשות מעשה – ייתכן שנזכה לראות רודסטר קטנה ולא יקרה שנושאת את סמל ה-"S".