33 מכוניות חדשות יתמודדו השנה על תואר “מכונית השנה” לשנת 2015, אשר מוענק, מאז שנת 1964, על-ידי עיתונאי רכב אירופאים ונחשב למקדם תדמית לדגמים חדשים.
בתחרות “מכונית השנה” יכולות להשתתף מכוניות חדשות בלבד (לא כאלה שקיבלו עדכונים קוסמטיים), ששיווקן החל באותה שנה בלפחות חמש מדינות אירופיות (עד סוף אותה שנה), ובתנאי שקיים צפי ריאלי למכירת 5,000 יחידות מהן בשנה.
צוות השופטים מונה 58 עיתונאי רכב מ-22 מדינות ברחבי אירופה. לא לכל המדינות ייצוג שווה בפנל השופטים שכן מספר העיתונאים מכל מדינה מתאים לגודלה היחסי מבחינת מכירות וייצור בשוק הרכב האירופאי. הייצוג הגדול ביותר שייך לצרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ובריטניה עם שישה עיתונאים כל אחת.
השנה 33 דגמים חדשים עומדים בקריטריונים ועלו לשלב הראשון. בשלב השני, בדצמבר, תצומצם הרשימה הראשונית לשבע מועמדות, ולאחר סבב בחירה שני יקבע הדירוג ותוכרז הרשימה הסופית ושמה של המנצחת בפתיחת תערוכת הרכב של ז’נבה.
הדרוג מתבצע כשבשלב הראשון מחלק כל אחד מן העיתונאים 25 נקודות בין כל המכוניות שבהן הוא בוחר, עליו לכלול ברשימה שלו לפחות חמש מכוניות ואסור לו להעניק יותר מעשר נקודות למכונית אחת. הקריטריונים לבחירה ולדרוג הם עיצוב, נוחות, בטיחות, עלות אחזקה, ניהוג, ביצועים, שימושיות, שביעות רצון, מחיר רכישה, חדשנות טכנולוגית, יחס עלות-תועלת ומודעות חברתית-סביבתית. בנוסף לניקוד עליו לנמק בטקסט את סיבותיו לדרוג.
מי המועמדות השנה?
מבין 33 המועמדות נמצא השנה את השלישייה, טויוטה אייגו, סיטרואן C1 ופיג'ו 107 המהווה שיפור עצום לעומת קודמותיהן, ב.מ.וו סדרה 2 אקטיב טורר שהיא המכונית הראשונה של היצרנית עם הנעה קדמית, ג'יפ רנגייד המכניס את ג'יפ לקטגוריה חדשה, ניסאן פולסטאר שמחזירה את היצרנית לקטגוריית המשפחתיות , סיטרואן C4 קקטוס שהיא המכונית הראשונה של סיטרואן תחת המיתוג המחודש של החברה ועוד.
בשנה שעברה זכתה פיז'ו 308 החדשה (שתשווק בישראל באוקטובר) שהפתיעה רבים שהימרו על ב.מ.וו i3 וטסלה S כפייבוריטית לזכייה.
מכונית השנה 2015 באירופה, המועמדות:
ב.מ.וו סדרה 2 קופה
ב.מ.וו i8
יונדאי i20 (טרם הוצגה)
סקודה פאביה (טרם הוצגה)
פורד אקוספורט
פורשה מקאן
פיאט 500X (טרם הוצגה)