שורה תחתונה תחילה
CX90 הוא קרוסאובר גדול, מפנק ויקר. תא הנוסעים מוקפד, האיכות הכללית גבוהה יחסית למה שמאזדה ייצרה בעבר, ולמרות שהוא עדיין לא מישיר מבט אל מותגי הפרימיום הגרמנים, היפנים והקוריאנים – הוא בהחלט מביט על טויוטה ועל הונדה מלמעלה.
מי אתה מאזדה CX-90?
CX-90 הוא קרוסאובר גדול ממדים שמאפשר שלוש תצורות מושבים בשלוש שורות: שישה, שבעה ואף שמונה. המתחרה הישיר שלו – פורד אקספלורר – נמכר באולם הסמוך אך ממדיו, בעיקר אורך בסיס הגלגלים, קטנים יותר. מתחרה נוסף בקטגוריה הוא שברולט טראוורס, אבל נחשו מה? שניהם אמריקנים.
CX-90, לעומתם, מיוצר במפעל הופו של מאזדה בהירושימה, יפן, לצד אחיו הפחות גדול – CX-60 שנמכר באירופה ועדיין לא מיובא ארצה. שני אלה מבוססים על גרסת ההנעה האחורית של הפלטפורמה המודולרית החדשה שמאזדה השיקה ערב מגפת קורונה (זוכרים?).
מאזדה עשתה קריירה על היכולת שלה למקסם את מגוון הדגמים שאפשר לבנות על פלטפורמה אחת ו-CX-90, שמבוסס על פלטפורמת Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture החדשה יחסית, הוא דוגמא מאלפת לכך. הכלי הזה משתרע לאורך 510 סנטימטרים ויושב על בסיס גלגלים באורך 312 סנטימטרים. בגרסת הפלטפורמה שלו – שנקראת LPG והושקה לראשונה אך לפני כשנה וחצי – מוצב המנוע לאורך התא ומניע את הגלגלים האחוריים והקדמיים. על הגרסה הקצרה ביותר של הפלטפורמה הזאת – SPG – מבוסס הדור הרביעי, הנוכחי, של מאזדה 3 שאורכה 466 סנטימטרים, אורך בסיס הגלגלים שלה 272.5 סנטימטרים, והמנוע, שמוצב לרוחב תא המנוע שלה, מניע את הגלגלים הקדמיים.
CX-90 החליף בעולם את CX-9 שנמכר בעיקר בארה"ב, וכעת הוא מתייצב אצלנו בקצה העליון של טווח מחירי הפרימיום-למחצה – אבל בתת קטגוריה שלא גדושה מאוד במתחרים. יונדאי ניסתה לדגום את תת-פלח השוק הזה בשנים האחרונות עם 'פלסייד' אבל לפחות נכון לעכשיו הוא הוסר מן המחירון שלה, ואילו סובארו מתיימרת להיות שם עם 'אוולטיס' אבל נראה שיש לה עוד דרך לעשות. שתי אלה, אגב, נוצקו ממש כמו CX-90 עבור לקוחות אמריקנים עם BMI גבוה מן הממוצע העולמי. הרבה כלים אחרים עם שמונה מושבים אין.
CX-90 שם את המספר הכי גדול במחירון של מאזדה בישראל – בין 323,600 ל-404,000 שקלים – ועבורה מדובר בטיפוס שלב כלפי מעלה בסולם הפרימיום. התקווה שלהם היא לעשות את מה שעשה CX-5 בשעתו ולהרגיל את כולנו להגדיל את מספר השקלים שמקושרים אסוציאטיבית למותג העממי לשעבר.
עיצוב, מיצוב
CX-90 מתאפיין בעיצוב "מזדאי" עם קשר ניכר לעין לאחות הקטנה – CX-5 ולנכדה הקטנטנה -CX-3. זה "רכב פנאי" גבוה ועגלגל עם קווים דינמיים שנועדו לשדר מסר צעיר וספורטיבי.
ל-CX-90 יש תפקיד מובחן במשפחה, ולטובתו הוא ניכר בממדים עצומים, ודאי ביחס למאזדה. די להתייצב מול החזית ולהביט בשבכה הקדמית המאסיבית ובמשטח הגדול והמושחר שסביב סמל הכנפיים כדי לחוש שיש לנו עסק עם רכב בסדר גודל חריג. מבט נוסף, הפעם מהצד, קולט את תחושת ה"דינמיות היוקרתית" ויחד עם זה עולה תחושת ה'דה ז'אוו' ולכל הפחות חוסר הייחוד.
ב"כנפיים" הקדמיות משולב עיטור בגוון מתכתי יוקרתי ולאורך הדלתות מקושט פס כרומטי. מאחורי קשתות הגלגלים בולטים חישוקי ענק בקוטר 21 אינטש וגם החלק האחורי משדר מסר יוקרתי וספורטיבי, הפעם בהשראת דגמי ב.מ.וו.
הפגוש האחורי מצופה בכרום בוהק שלא פוגע בתחושה שהאחוריים הם החלק המוצלח בעיצוב הכולל של הקרוסאובר הגדול הזה. בעוד שהפרופיל נאה אך חסר ייחוד והחזית מוכרת ומשדרת "מאזדה" – בחלק האחורי יש משהו מיוחד.
עם תג מחיר שמהווה כרטיס כניסה למועדון מה שנותר ל-CX-90 לומר מבחינת מיצוב זה שתצורת המושבים שלו תחלק ככל הנראה את הרוכשים הפוטנציאלים שלו בין מי שצריכים כלי גדול כזה לבין אלה שפשוט רוצים אחד כזה.
CX-90 לא מיועד לאנשים שנחבאים אל הכלים אבל גם לא משדר עושר מופגן כמו מותגי הפרימיום הגרמנים או, מצד שני, את תחושת ה"כמעט שם" הקוריאנית. קל לדמיין אותו בחניה של מועדון הגולף בקיסריה וגם בזאת של השוק בנתניה.
עיצוב פנים, שימושיות
לזכותם של מעצבי הפנים של מאזדה צריך לומר שהם לא שיחקו בנדמה לי ולא ניסו להמציא יוקרה מפוברקת או להידמות ליצרנית סינית שזה מקרוב נולדה. כל מי שנהג במאזדה שיוצרה בשנים האחרונות יחוש כאן כמו בבית, למרות ש"האצילות מחייבת" ולכן נרשם כאן "קליק" אחד למעלה.
העיצוב נאה, אלגנטי, ממוקד בנהג, לא מחניף ובטח לא מתאמץ יתר על המידה. יש כאן בדיוק מה שצריך ובטוב טעם: הכל שימושי, אלגנטי, נעים ופונה לראש ופחות לרגש. הנדסת האנוש מציעה תפעול קל ונוח, עם גלגל השליטה המוכר שממוקם על הקונסולה המרכזית בין שני המושבים. בעידן שבו יותר מידי יצרניות ניסו לקצר את דרכן אל מסך המגע וסוף סוף חטפו מכה על האף – מאזדה עושה את זה נכון ומאפשרת להשאיר את העיניים על הכביש.
רכב המבחן אובזר עם גווני דיפון כהים ועם מגוון משטחים מתכתיים ומרקמים ששוברים את הגוונים הכבדים. יש ריפודי ודיפוני עור ותיפורים לרוב, חומרים רכים שעוטפים את המרחבים סביב הנהג, וחומרים במרקם קרבון.
איכות ההרכבה מצוינת ואיכות החומרים בסטנדרט גבוה, אבל ניכרת פשטות יפנית שלא מגיעה לכדי תחושת הפרימיום הגרמנית. כך, למשל, נעשה שימוש בפלסטיק פשוט באזורים הנמוכים והמרוחקים מהנהג, ואין אפילו תאורת אווירה – גימיק שמוצע כיום כסטנדרט בכל מכונית סינית בסיסית.
הכלי הזה נועד להסיע משפחות והמרחב הפנימי העצום שלו מנוצל בחוכמה ומקפל בתוכו שנות ניסיון רבות בשוק האמריקני. תמצאו בו אינספור מתקנים להצבת כוסות ובקבוקים, ושפע שקעי מצית ושקעי מיני USB.
גרסת Exclusive של רכב המבחן היא היחידה עם שבעה מושבים, ותצורת הישיבה מפנקת את שני יושבי השורה השנייה במושבי "קפטן" מרווחים. שלושה נוסעים נוספים ייאלצו להידחס אל ספסל אחורי מינימליסטי שמזכיר לנו את הסיבה לכך שגם לכומר יש אמצעי רביה: "שיהיה".
תשומת הלב מוקדשת באופן ברור לארבעת המושבים הקדמיים שמפנקים את יושביהם, ואת צמד מושבי הקפטן אפשר להסיט לאחור כך שגם בעלי קומה גבוהה במיוחד יכולים לפשוט את רגליהם קדימה בנוחות.
לכל מושב כזה יש משענת יד וחימום ולכל נוסע יש קונסולה אישית לשליטה על אזור אקלים משלו. לצמד המושבים הקדמיים יש כיוונון חשמלי ואפשר גם לאוורר את הגב והירכיים בלחיצת כפתור.
מושב הנהג נוח מאוד, מעט נוקשה ותומך היטב. יש בו כרית מתכווננת חשמלית לתמיכה בגב התחתון ואפשר להגדיר תנוחת נהיגה מדויקת בעזרת כיוונן חשמלי של ההגה.
דלתות נדיבות בגודלן נפתחות לזווית רחבה של כמעט תשעים מעלות ומאפשרות גישה נוחה פנימה. מושבי הקפטן מוסטים קדימה בקלות באמצעות הרמת מנוף קטן, מה שמקנה גישה נוחה למושב האחורי שעליו יכולים לשבת שלושה ילדים או שני מבוגרים.
תנוחת הישיבה באגף האחורי נמוכה כך שנוסעים מבוגרים ימצאו את עצמם בתנוחה לא טבעית ולא מאוד נוחה, עם ברכיים מוגבהות ביחס לגוף. המושב קצר ולא תומך טוב בירכיים, אבל יש פתחי מיזוג כדי להקליל מעט את החוויה הצפופה.
כאשר השורה השלישית מאוכלסת מצטמצם נפח תא המטען ל-257 ליטרים בלבד, וכשהיא מקופלת מתקבל תא מטען נדיב בנפח 608 ליטרים.
נוחות נסיעה, התנהגות כביש
מאזדה בנתה לאורך השנים תדמית של מותג עם אופי דינמי, וה-DNA הזה מוטמע בכל דגמיה. האתגר שניצב בפני CX-90 גדול במיוחד מפני שהוא מתמודד מול כלים של יצרניות פרימיום שמציעות יכולות ניהוג בלתי מתפשרות יחד עם רמת נוחות גבוהה מאוד. האתגר גדול שבעתיים בכלי רכב גבוה, כבד וגדול מידות.
ההיגוי של CX-90 מתקשר היטב עם משקל הגה מעט כבד ותחושת ביטחון ורמת דיוק גבוהה. זאת נקודת מוצא נהדרת. הנעה כפולה ורמת אחיזה מרשימה מאפשרות לנהוג את הענק הזה מהר ובביטחון גם בתנאים תובעניים. זוויות הגלגול ניכרות אבל הכלי משדר תחושה מרוסנת עם מעט מאוד גלגול של המרכב.
גם בלימה ותאוצה חזקות לא מנדנדות את הנהג ונוסעיו יתר על המידה אך זה בא עם מחיר, שנובע גם מגלגלי הענק: רמת הנוחות פחות מרשימה, במיוחד בנסיעה עירונית ובקפצוץ מעל פסי האטה. מכונית פרימיום אמיתית עושה עבודת גיהוץ מהוקצעת יותר.
עבודת המתלים מורגשת במיוחד כאשר הם מתמודדים עם רצף שיבושים עירוני, אבל כל זה נשכח ונעלם ברגע שמפליגים על כביש בינעירוני. אותם ריסון ותחושת נוקשות מייצרים נסיעה חלקה ושקטה, כאשר רעש המנוע חודר לא הנוסעים רק תחת מאמץ. גם אז הצליל הזה נעים ולא מאוד מטרידים את מנוחת הנוסעים. רעש אחר, שראוי היה לשכך טוב יותר, נוסע מאזור הגלגלים ומי שאשם ואחראי עליו הן סוליות הגומי השמנמנות.
מנוע, ביצועים
מאזדה (עדיין) לא מאמינה בחשמל ובחישמול והיא מגישה לנו מנוע טורבו-בנזין שלכשעצמו יכול להיחשב לסטיית תקן אצל אלופת המנועים האטמוספריים. אמנם מחוברת אליו מערכת חשמל במתח 48 וולט שמכונה – מסיבות מסחריות – "היברידית קלה", אבל לא באמת תמצאו בה שום דבר היברידי מפני שהיא לא מניעה בעצמה את הגלגלים.
המספרים: 3.3 ליטרים, 6 צילינדרים בטור, 345 כוחות סוס, מומנט של 51 קג"מ ב-2,000 סל"ד וזינוק מעמידה לשלוש ספרות תוך 6.9 שניות שכבר לא עושות רושם בעידן החשמל אפילו כשמדובר בלווייתן ששוקל שתי טונות.
אי אפשר שלא להתרפק על צלילי המנוע, במיוחד מפני שקשה למצוא בימינו מנועי 6 בטור, ואלה מקשטים באופן נפלא את הפעולה הגמישה והעוצמתית שמתואמת היטב עם תיבת הילוכים שבה יש מערכת מצמדים, אין ממיר מומנט, וישנם שמונה יחסי העברה.
במהלך המבחן שרפנו קרוב לעשרה ליטרים של דלק מאובנים לכל מאה קילומטרים, ואולי התקדמנו עשרה קילומטרים על כל ליטר 95 אוקטן ששרפנו. אז לא משנה איך תחשבו את זה, הנתון הזה די קרוב לנתוני היצרן ולא רע ביחס למשקל של הממותה הזאת.
אבזור, בטיחות וכסף
מאזדה CX-90 מוצע בישראל בארבע גרסאות ולכולן אותו מנוע עם אותם נתונים, למעט הגרסה הבסיסית שבה מפיק אותו מנוע פחות סוסים ומומנט.
לשתי הגרסאות הבסיסיות, Tourig ו-Preferred (320,000 שקלים ו-355,000 שקלים בהתאמה) יש 8 מושבים, לגרסה הבאה בסולם המחירים – Exclusive – יש שבעה מושבים והיא עולה 385,000 שקלים (זאת הגרסה שבחנו), ואילו גרסת הדגל עולה קצת יותר מ-400 אלף ש"ח ויש בה שישה מושבים.
הגרסה הבסיסית מתגלגלת על חישוקי 19 אינטש וכל האחרות על חישוקי 21 אינטש, ובכל הגרסאות – חוץ מאשר הבסיסית – כוללת רשימת האבזור גג שמש פנורמי נפתח, גלגל הגה עם חימום ווילונות נגללים בחלונות האחוריים.
מסך המולטימדיה בכל הגרסאות משתרע על פני 12.3 אינטש אבל כדי להתחבר למערכת המולטימדיה תצטרכו כבל (וזה מה-זה-2019…). יש גם משטח טעינה לטלפונים, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, בקרת שיוט אדפטיבית, מושבים קדמיים עם כוונון חשמלי, מצלמות חניה היקפיות, לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגה מרשימה, תצוגה עילית, כניסה והנעה ללא מפתח, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען ועוד.
מושבי כל הגרסאות מרופדים בעור, ובשתי הגרסאות היקרות זה עור נאפה, ויש עוד מלא דברים שתוכלו למצוא במפרט האבזור שאנשי דלק מוטורס השקיעו כל כך בעיצובו.
מפרט אבזור הבטיחות אחיד לכל הגרסאות ולמעט המערכת המיותרת ממילא של זיהוי תמרורים הוא כולל כמעט את כל מה מה שצריך.
אז מה חסר? בעיקר מתלים אדפטיביים ו/או איזה שאר רוח טכנולוגי שאפשר היה להתגאות בו.
שורה תחתונה
גם מאזדה, כמו הקולגות היפניות והקוריאניות שלה, השתעשעה בעבר ברעיון של הקמת מחלקת פרימיום נפרדת מן המותג העממי תחת המותג 'אמאטי', אבל זה עבר לה מזמן והמזכרת היחידה שנותרה מכך הן 'קסדוס' 6 ו-9 (או Eunos 500/800). בעידן הנוכחי, במקום לבנות איזה 'לקסוס' או 'ג'נסיס' או סתם 'אקורה' – מאזדה החליטה לקחת את כל כולה כלפי מעלה, לשדרג את האיכות של כל הדגמים שלה ולהציב עליהם תג מחיר שישאיר יותר כסף בקופה שלה.
CX-90 היא חוליה נוספת בשרשרת הזאת ונדמה שהיא, כמו המותג כולו, עדיין לא מתיימרת לדרוש לעצמה השוואה ראש בראש מול ב.מ.וו או 'ניו' אבל בוודאי רוצה יותר כבוד מ"סתם" הונדה או טויוטה.
כדי להיות עוד יותר פרימיומית נדרש שיפור של איכות הנסיעה והנוחות, במיוחד בנסיעה עירונית שבה היא לא זורחת. תחום נוסף הוא תא נוסעים שלא מחניף מספיק, במיוחד במספר מקומות שחושפים פלסטיקה עממית מידי.
הסך הכולל לא מתעלה למעלת פרימיום, אבל ל-CX-90 יש מערכת הנעה מרשימה, יעילה וחזקה, התנהגות כביש טובה ורמת תקשורת מצוינת עם הנהג, עיצוב חיצוני ופנימי מרשימים, רשימת אבזור עשירה, הנדסת אנוש מצוינת ורמות גבוהות של שימושיות ונוחות.
לקריאה נוספת:
אוטומוטיב ניוז: טסלה איבדה את מעמדה כ"מותג יוקרה" והיא תדורג מעכשיו מול טויוטה ופורד