ב-31 ביולי ירדה מקו הייצור של פורד במפעל הרמוסילו, מקסיקו, המכונית האחרונה מדגם פיוז'ן, ובכך תם עידן חשוב מאין כמותו בהיסטוריה של המכונית בעולם. חברת פורד, מי שהפכה את קו הייצור הסדרתי לסמל של תעשיית הרכב העולמית, החברה שנחשבת לזו ש"העלתה את אמריקה על גלגלים" – לא תמכור יותר מכוניות נוסעים בארצות הברית של אמריקה ותתמקד מעתה במכירת קרוסאוברים, טנדרים, רכבי שטח, ו"מכונית הילה" אחת: מוסטאנג.
הידיעה אודות הפסקת הייצור של מכוניות נוסעים מתוצרת פורד לשוק האמריקני פורסמה כאן כבר לפני כשנתיים, ומאז הפסיקה פורד את הייצור והמכירות של פיאסטה, פוקוס וטאורוס לשוק האמריקני. ובכל זאת יש משהו מיוחד ביום שבו מתרחשת היסטוריה. מכונית הסדאן הראשונה של פורד בארה"ב הושקה לפני 97 שנים, וזו הייתה גרסת "פור דור" (Fordor) של מודל T בשנת 1923. מכוניות נוסעים אחרונות של פורד באמריקה הוזמנו באפריל השנה, ההזמנות נסגרו, ומעתה אין עוד אף מכונית נוסעים שנושאת את הלוגו עם שם המשפחה המפורסם הזה באולם תצוגה אמריקני.
דובר מטעם חברת פורד, סם שמברי, סיכם את הדברים השבוע מזווית הראיה של החברה: "כפי שהובטח, פורד ממציאה מחדש את המכונית באופן שיתאים להעדפות הצרכנים ותגדיל את העסק שלה על ידי הרחבה משמעותית של מבחר כלי הרכב למטרות פנאי בצפון אמריקה עם ברונקו וברונקו ספורט החדשים, מוסטנג החשמלית והגרסאות של 'אסקייפ' ו'אקספלורר". אגב, מיד לאחר שאנשי פורד במקסיקו יסיימו את פירוק התבניות ואמצעי הייצור של פיוז'ן הם יתקינו במקומם את הציוד שנדרש להרכבתו של 'ברונקו' החדש.
פיוז'ן, כמו המקבילה האירופאית שלה – מונדיאו, בנויה על פלטפורמה שהושקה לראשונה בשנת 2013 ועליה בנויים, בין השאר, גם 'אדג'', 'גאלקסי' ואחרים, והיא תוסיף לשמש את פורד בשנים הקרובות עד להשקת פלטפורמה חשמלית על בסיס MEB של פולקסווגן. המכירות של הדור הנוכחי של פיוז'ן בארה"ב התדרדרו משיא של יותר מ-300 אלף מכוניות בשנה בשנת 2014 אל כ-166 אלף בשנה שעברה וכ-60 אלף במחצית הראשונה של 2020, וזאת – אגב – למרות שפיוז'ן בדור היוצא שלה הציעה גרסה היברידית כבר בסמוך לאחר השקתה.
מונדיאו ממשיכה, אך משתנה
הגרסה האירופאית של פיוז'ן, שמוכרת לנו כ'מונדיאו', מיוצרת בדור הנוכחי שלה במפעל של פורד בספרד, וגם היא הושקה במקור עם גרסה היברידית. אלא שהפלטפורמה שלה – על אף שאינה עתיקה במונחי תעשיית הרכב, לא תוכננה כדי לאחסן סוללה חשמלית גדולה ולכן נאלצת הגרסה ההיברידית שלה להקריב את נפח תא המטען לטובתה.
בשנתיים האחרונות, לנוכח תקנות זיהום האוויר המחמירות באירופה, הגדילה פורד באופן משמעותי את נתח הייצור של הגרסה ההיברידית על חשבון תצורות ההנעה האחרות, וזה עלה מרמה של 20% מכלל המכירות בשנת 2018 לכמעט 50% השנה.
בתחילת השנה הבאה צפויה פורד להשיק באירופה את הגרסה המעודכנת, אולי גם האחרונה, של המכונית הזאת, וככל הידוע צפויים בה שני שינויים משמעותיים. ראשית לכל, המתלה האחורי של הגרסה המחודשת תוכנן מחדש כדי לפנות מקום לסוללה גדולה יותר, וזה אומר שבמידת ודאות קרובה תהיה סוף סוף גרסת פלאג-אין היברידית עם סוללה גדולה יחסית, וככל הנראה זאת תהיה מערכת הנעה דומה לזו של 'קוגה'. מערכת זאת משלבת מנוע בנזין אטמוספירי עם מחזור אטקינסון, בנפח 2.5 ליטר, עם מנוע חשמלי כדי לספק יחד כ-225 כוחות סוס, ומשתמשת בסוללת ליתיום-יון עם קיבולת אנרגיה של 10.3 קילוואט שעה שמאפשרת לה טווח נסיעה "חשמלי" תיאורטי של כ-55 קילומטרים.
שנית, בסבירות רבה מאד, מונדיאו תוצע גם בגרסת קרוסאובר מוגבהת כמו פוקוס 'אקטיב איקס', ואולי אפילו עם הנעה כפולה. שמועות שמתרוצצות ברשת מספרות גם שעל בסיס המונדיאו ייבנו התחליפים של S-MAX וגלאקסי (אשר בנויים כיום על אותה פלטפורמה, כאמור), אם כי לא ברור אם יש אפשרות לדחוס שבעה מושבים לתוך מרכב באורך הזה. בהתאם לאיפיון המדויק של הדגם, ולמדיניות התמחור של פורד ביחס לשוק הישראלי, ייתכן שמונדיאו 2021 תגיע אלינו לקראת סוף השנה הבאה.
לא מיותר להזכיר שפורד פספסה בענק את הטרנד של קרוסאוברים דמויי ג'יפונים כאשר הימרה על קרוסאוברים שימושיים יותר, דמויי מיניוואן, אך די מכוערים, ובשנה האחרונה היא חיסלה אותם אחד אחד ונותרה בינתיים רק עם S-MAX ועם גלאקסי.