בעבור רבים מאיתנו כלי רכב מסחריים הם שקופים לחלוטין, אך אם תשקיעו רגע של מחשבה תבינו את התפקיד המרכזי של אותם כלים בהתנהלות היומיומית של כולנו בעידן המודרני.אבל גם כשמבנים באופן רציונאלי את חשיבותם, זה לא הופך אותם לנחשקים יותר ורוב האנשים מתייחסים אליהם ככלים פונקציונאליים, שברגע שהם מתיישנים אין שום סיבה לשמר אותם. אם זאת יש כמה יוצאים מהכלל – רכבים מסחריים שאחרי שנים של עבודה קשה זכו לחיים חדשים ולעדנה בחיקם של האספנים.
שתי הדוגמאות המובהקות ביותר הן טנדרי הפיק אפ האמריקאים משנות ה-50 והפולקסווגן טרנספורטר BUS משנות ה-60 וה-70 שהפך לאייקוני בזכות ילדי הפרחים.
האלפא רמיאו Autotutto היא מסחרית נוספת שנחשבת לפריט אספנים מבוקש ואקזמפלרים במצב טוב מחליפים ידיים בתמורה לעשרות אלפי דולרים.
מרבית האנשים כלל לא יודעים שהחברה, המפורסמת במכוניות הספורט שלה וברכבים עם דגש מרבי על חווית הנהיגה, בכלל יצרה כלי רכב מסחריים אבל מסתבר שבמשך כשלושים שנה מאז שנות החמישים של המאה העשרים ועד ראשית שנות השמונים, בליין הדגמים של אלפא רומיאו היה גם וואן קטן שהוצע בגרסאות לנוסעים,מטען ואף ארגז פתוח.
ה- Autotutto(כל מטרה) אמנם לא הייתה 'מכונית לנהג' בשום דרך שהיא וגם הביצועים שהיא הציעה לא היו מסמרי שיער אך היא בהחלט כללה לא מעט אלמנטים חדשניים לרכבים מסחריים באותם שנים.
למעשה מדובר במסחרית הראשונה בעולם ביצור סדרתי שהגיעה עם הנעה קדמית. המנוע הותקן בין המושבים ומאחר שלא היה צורך במנהרת גל הינע הרכב הציע רצפה שטוחה לחלוטין ובקלות יחסית ניתן היה לייצר גרסאות באורכים שונים. כמו כן זו הייתה המסחרית הראשונה שהגיעה עם בלמי דיסק כסטנדרט, צמיגים רדיאליים ללא פנמית בקוטר גדול ומתלה אחורי עצמאי (בניגוד לסרן חי שמקובל עד היום בלא מעט מסחריות).
בתא המנוע ניתן היה לפגוש כבר בשנות ה-50 מנוע בנזין 4 צילינדרים עשוי כולו מאלומיניום עם גל זיזים עליון כפול אשר שימש גם רכבים נחשקים יותר של החברה והייתה גם אופציה למנוע מאוד ייחודי: 2 פעימות מונע דיזל עם מגדש על.
הכוח עבר לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים סינכרונית (גם פריט נדיר באותם שנים בכלי רכב מסחריים) של ZF עם 4 יחסי העברה.
בניגוד לתאי הנוסעים המסוגננים שאפיינו מאז ומתמיד את אלפא, הקבינה של ה- Autotuttoהיצגה בעיקר פונקציונאלית והייתה נטולת אביזרי נוחות אך כללה סמל מבהיק של אלפא רומיאו מילאנו במרכז הדשבורד.
גם הקווים של ה- Autotutto לא היו פורצי דרך ולמעט "דלתות ההתאבדות" הקדמיות שנפתחו הפוך, נראה כי המעצבים שאבו לא מעט השראה מהטרנספורטר של פולקסווגן. עם זאת הסבכה האייקונית של אלפא ופנסי הערפל בהחלט נותנים טוויסט מעניין למסחרית הקופסתית.
בית המכירות הצרפתי Bonhams מציע בימים אלה Autotutto מודל 1961 בצבע בורדו בגרסת מוביל נוסעים שעברה לאחרונה שיפוץ ייסודי למצב חדש. הרכב יימכר במכירה פומבית ב-4 לפברואר, הבעיה היחידה היא הסכום הנדרש עבורו הכולל מחיר מינימום העומד על 260 אלף שקלים והערכות שמדברות על מחיר סופי שיכול לנסוק גם לכמעט 400 אלף שקלים, כמובן לפני מיסים והובלה לארץ. וזה סכום ממש לא מבוטל וגבוה ממחירן הממוצע של ותיקות איטלקיות הרבה יותר מרגשות לדעתנו כמו למשל פרארי 328 או אפילו למבורגיני גייארדו.