פולקסווגן עשויה לרכוש בחזרה מלקחותיה בארצות הברית לא פחות מחצי מיליון מכוניות המצוידות במנועי דיזל.
זהו חלק מהסכם פשרה שהושג בסוף השבוע בין עורכי הדין המייצגים את הצרכנים שרכשו מכוניות דיזל של פולקסווגן לבין נציגי ענקית הרכב מגרמניה ואשר פרטיו אושרו בסוף השבוע על ידי השופט צ'רלס ברייר בסן פרנסיסקו, לאחר שזה דחק בצדדים להגיע עם הצעות קונקרטיות זאת לאחר שהפתרון לבעיה שהוצג באירופה לא שכנע את האמריקאים ואפשר לרכבים לעמוד בדרישות של התקן האמריקאי למנועי דיזל.
על פי ההסכם פולקסווגן, כאמור, תציע לתקן, לבטל הסכמי רכישה בליסינג ולקנות בחזרה מכוניות פולקסווגן ואודי מתוצרת הקונצרן המצוידות במנוע 2 ליטרים TDI ובנוסף תעניק ללקוחות גם פיצוי כספי משמעותי על עוגמת הנפש.
הסכום של אותו פיצוי נותר חסוי בהסכם,נאך העיתון הגרמני "Die Welt" טוען שמדובר בלא פחות מ-5000 דולרים לכל בעל רכב.
עוד ב-TheCar:
פולקסווגן כבר לא "האוטו"
פולקסווגן מציגה תיקון למנועי הדיזל באירופה
פרשת 'דיזלגייט': סיכום שבועי
הסכם הפשרה צפוי לעלות לפולקסווגן מיליארדי דולרים, אך בחברה כנראה החליטו שזו הדרך הטובה ביותר להשאיר מאחוריה מהר ככל האפשר את פרשת "דיזלגייט" שהתפוצצה בקיץ, לחזק את הסוכנים המקומיים בצפון אמריקה ולהתחיל לבנות מחדש את אמון הלקוחות בתוצרי הקונצרן.
כזכור, פרשת "דיזלגייט" התפוצצה בחודש ספטמבר אשתקד לאחר שהתברר שבמשך שנים פולקסווגן השתמשה ברכבי הדיזל שלה בתוכנה מיוחדת שיודעה לזהות מתי הרכב נמצא בבדיקה לזיהום אוויר לתקינה או בטסט שנתי ובמצבים הללו שינתה את מפת הניהול של המנוע כדי להשיג נתוני פליטת מזהמים נמוכים במיוחד ואילו בתנאי אמת בעת נסיעה רגילה התוכנה המיוחדת הייתה מושבתת והמנועים השיגו הספקים נאים, אך זיהמו עד פי 40 ממה שהוצהר.
בשלב זה ההסכם מתייחס ל-482 אלף מכוניות עם מנוע TDI בנפח 2 ליטרים ועדיין לא לגמרי ברור מה תהיה המדיניות לגבי כ-80 אלף רכבים נוספים מתוצרת פולקסווגן, אודי וגם פורשה המצוידים במנוע דיזל גדול יותר בנפח 3 ליטרים שגם בו הותקנה התוכנה הזדונית.
ההסכם אינו כולל קנסות שעלולים להיות מוטלים על הקונצרן על ידי הרשויות בחלק ממדינות המרכיבות את ארצות הברית, את העלות של הקמת קרן למען איכות הסביבה שפולקסווגן התחייבה לממן במטרה לחקור ולצמצם את הנזק הסביבתי שנגרם כתוצאה מהרכבים המזהמים וכמו גם תביעות הקשורות לפרשת דיזלגייט מחוץ לצפון אמריקה.
לא ברור בדיוק מה פולקסווגן תעשה עם הרכבים אותם תרכוש בחזרה והאם זה יהיה כלכלי מצידה לייצא את המכוניות שיוחזרו ולמכור אותן כ"משומשות" בשווקים עם תקני זיהום פחות מחמירים.
עם זאת, על אף שאין ספק שמדובר בפרשת הונאה ברמה החמורה ביותר, קשה שלא לתהות בקול רם אם פולקסווגן זכתה ליחס הוגן ושוויוני מצד הרשויות והתקשורת בארץ הדוד סם, שכן חשוב לזכור כי חלק נכבד מכלי הרכב הפופולריים ביותר בארצות הברית מצוידים במנועי וי 6 ואפילו וי 8 אדירי נפח המזהמים את הסביבה יותר ממנועי הדיזל של פולקסווגן וכי לא מדובר בכשל בטיחותי ואפילו בהיסטוריה הממש קרובה זכורים מקרים של יצרנים שהמשיכו לשווק ביודעין רכבים עם כשלים בטיחותיים חמורים שגרמו לתאונות ומקרי מוות (למשל פרשת מתג ההתנעה של ג'נרל מוטורס) ולא נדרשו לרכוש את הרכבים בחזרה מהלקוחות שלהם או להעניק להם פיצוי.