איגוד המוסכים מתנגד להפעלת משאיות קלות שעליהן מותקן ציוד לתיקון תקרים והחלפת צמיגים בחצר הלקוח. "זהו פתח נוסף להגברת הפריצות וההפקרות בענף המוסכים"
"בעולם מתוקן, שבו משרד התחבורה היה פועל ואוכף את החוק כנגד הפיראטיות בענף, יתכן ולא הייתה התנגדותנו כה חריפה, והיינו מוכנים לשקול הסדר דומה לזה השורר בעולם המערבי (רוב מדינות אירופה, בארה"ב ובאוסטרליה) של ניידות שעיקר פעילותן בחילוץ ו/או במתן שירותים ללקוחות עסקיים ופרטיים. אך בביצה העגומה בה אנו נמצאים, השיקול המכריע הוא החשש להגברת הפריצות וההפקרות, יחד עם חוסר היכולת של משרד התחבורה לפקח ולאכוף".
עמדה זו, של התנגדות להצעה לאשר הפעלת "פנצ'ריות ניידות", הופצה בסוף השבוע האחרון על-ידי איגוד המוסכים לחברי המוסכים ולראשי משרד התחבורה, והיא מדברת בעד עצמה.
כפי שניתן להבין מן הדברים מבקשים אנשי משרד התחבורה לאשר את הפעלתן של "פנצ'ריות ניידות" – כלומר משאיות שבתוכן מותקן כל הציוד שנדרש לצורך תיקון תקרים והחלפת צמיגים, במטרה שאלה יגיעו אל המגרשים שבהם נמצאים ציי רכב גדולים ויחסכו את הלוגיסטיקה שכרוכה בהובלת מכוניות אל צמיגיות ובחזרה משם.
בעוד שהחיסכון והגברת היעילות ברורים מאליהם, מה שפחות ידוע לציבור הוא הכמות הגדולה של רגולציה שמופעלת כיום על צמיגיות, והמספר הרב של דרישות שבהן הן חייבות לעמוד – למשל גודל מינימלי למחסן לאחסון צמיגים.
בשנים האחרונות פעלו פקחי משרד התחבורה כנגד מספר עסקים בתחום והפעילו עליהם את מלוא כובד ידו של החוק גם כאשר המחלוקת הייתה בנוגע למדידת שטח מחסן הצמיגים.
"פנצ'ריה ניידת", לעומת זאת, לא רק פטורה מהוצאות קבועות משמעותיות כמו דמי שכירות, מיסי ארנונה ומים, היא גם פטורה מחלק נכבד מן הדרישות של משרד התחבורה שמייקרות מאד את הפעילות השוטפת.
המאבק של איגוד המוסכים החל בעקבות פנייה של יבואן צמיגים אל משרד התחבורה בבקשה לקבל "רישיון מפעל" לצמיגיה ניידת, וכמעט כצפוי מעוררת היוזמה הזו התנגדות עזה בקרב בעלי צמיגיות שטוענים שהחוק מחייב שצמיגיה תפעל רק בתוך "מפעל" פיזי ונייח.
באגרת ששלח בסוף השבוע יו"ר האיגוד, רונן לוי, לבעלי המוסכים הוא כותב ש"הדבר מדאיג מאוד בעינינו. החקיקה אינה מתירה קיום פנצ'ריות ניידות והיעתרות לבקשת אותו יבואן מחייבת שינוי חקיקה.
פעילי ענף הצמיגים באיגוד, יחד עם הנהלת האיגוד ועם יבואני ומייצגי הצמיגיות באיגוד לשכות המסחר, הוזמנו לשימועים במשרד התחבורה כדי לבחון את הנושא. הבענו בפני מר אבנר פלור, סמנכ"ל משרד התחבורה, את התנגדותנו החריפה, כל עוד שאין כל תוצאות בפעילות מיגור המוסכים הלא-חוקיים. אנו מקווים כי קול ההיגיון והתבונה יגבר"- כותב לוי.
"איננו יכולים שלא לתהות", מוסיף לוי, "אודות הקשר בין הדיונים על רישוי אותו יבואן צמיגים (שביקש לקבל את הרישיון –ב.ב.) לבין הדיונים על חוק רישוי השירותים לרכב. שם התעקש היועץ המשפטי של הוועדה לבטל את הסעיף שמטיל ענישה על משתמש במוסך פיראטי. שמא נרקם כאן – אפילו מחמת חוסר תשומת לב או אכפתיות – מהלך "להלבנת" כלל ניידות המוסכים הפירטיים הפועלות באופן חופשי בישראל?
על כן בשלב זה, כל עוד אנו פועלים באקלים בלתי אפשרי ובו מתקיימים שני עולמות – הפיראטי והחוקי – על אותו מגרש תחרותי – לא נוכל להסכים כי משרד התחבורה יעמיק ביוזמתו את הכשל".