Ad

Waze מתעדכנת: התראות מוקדמות, שיפור מסלולים וכלים חכמים

וויז הציגה את השינוי האסטרטגי הראשון בתולדותיה ובמרכזו הפיכתה מאפליקציה שממוקדת רק בנהגים ליישום תחבורה חברתי.
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

Waze קיימה אמש (ג') את האירוע הווירטואלי העולמי הראשון בתולדותיה, תחת הכותרת "Waze On!" ובמסגרתו דיווחה על מספר חידושים חשובים בתוכנת הניווט הפופולרית. חשוב מכך: וויז עוברת אבולוציה של המודל הכלכלי ושל החזון האסטרטגי שלה.

 

 

באירוע עצמו נכחו, וירטואלית, Wazers מכל רחבי העולם לצד עיתונאים, ובכירי החברה הציגו את פעילויותיה השונות וענו לשאלות שנשאלו באמצעות צ'אטים. נועם ברדין, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, פתח את האירוע והיה אחד המנחים שלו, ועדכן שכיום משתמשים ב'וויז' יותר מ-140 מיליון נהגים מידי חודש. נהגים אלה מבצעים יותר מ-36 מיליארד קילומטרים ומדווחים יותר מ-70 מיליון דיווחי תנועה ב-185 מדינות.

הבשורה החשובה שהציגה 'וויז', מעבר לשינויים ולשיפורים בתכונות של האפליקציה עצמה, היא מיצובה מחדש כחברת ניידות (מוביליטי) ולא רק כ"סייענית נסיעות לנהגים". מבחינה זאת כרוך המודל העסקי החדש, או המתגבש, של 'וויז' בשינוי תפישה דרמטי: במקום להתמקד בסיוע לנהגים, ובמודל עסקי שמבוסס על איסוף מידע ומכירתו – וויז תתמקד מעתה במשתמשי תחבורה באשר הם, לאו דווקא כנהגים. בדומה לענקיות האיטנרנט (בהן גם גוגל, הבעלים של וויז) – וויז תרוויח כסף מאיסוף מידע אודות המשתמשים ודפוסי התנהגותם (ומן הסתם גם במכירתו לצדדים שלישיים).

המיקוד מחדש של וויז מבוסס על הייחוד הראשוני שלה ביחס ללא מעט אפליקציות ניידות אחרות, שהוא התבססות על קהילת מתנדבים שתורמת ללא הרף לפיתוח היישום. ברדין פתח ואמר ש"מצב התנועה ברחבי העולם מוסיף להחמיר, ושהבעיה המהותית היא יותר מדי מכוניות ולא מספיק כבישים". התשובה לבעיה זאת, לדבריו, היא "פשוטה ומסובכת כאחד: עלינו להתחיל להוריד מכוניות מהכביש".

כידוע, כבר לפני מספר שנים החלה 'וויז' לפתח ולהריץ את Waze Carpool שמתחרה בשוק שיתוף הנסיעות, ואין זה סוד שמגפת קורונה טרפה את הקלפים לכל תחום השיתופיות, כמו גם לתחבורה הציבורית. ברדין, בדבריו, התייחס דווקא אל החצי המלא של הכוס ואמר שקורונה הציגה בפני העולם מציאות אחרת, שבה (לפחות ברגעים מסוימים) יש פחות מכוניות על הכביש והמרה של מתקנים פיזיים מיישום אחד ליישום אחר – למשל כאשר אנשים עובדים מבתיהם במקום ממקומות עבודה בבנייני משרדים. לדבריו, "כל השינויים הזמניים הללו עשויים להיות קבועים בערי העתיד, אם כולנו נסיר מכוניות מהכבישים ונפנה מקום יקר לשימושים אחרים".

חדשות וחידושים

מנהל המוצר הראשי של וויז, רפא כהן, הציג את התכונות החדשות שוויז תשיק, חלקן בעדכון הקרוב שצפוי לצאת בשבוע הבא, ב-22 בספטמבר, וחלקו במהלך החודש הבא. בין התכונות האלה, סוף סוף, נוספה רשמית תכונה שקיימת מזה זמן באפליקציית "גוגל מאפס": "סייען בחירת מסלולים". משתמשי וויז ודאי שמו לב לאחרונה שבמצבים שונים מציגה להם האפליקציה איור של נתיבי התנועה שאליהם הם מתקרבים (למשל בכביש ארבעה נתיבי שבו ישנם שני נתיבים לפניה שמאלה), והנחיה לבחירה באחת האפשרויות.

תכונה זאת תצא כעת משלב הבטא ותוטמע באפליקציה, כך שבכל הזדמנות שבו היא יכולה לעשות סדר לנהגים היא תכין אותם מבעוד מועד לפעולות הנהיגה שעליהם לנקוט. תכונה זאת מועילה במיוחד בעת בחירת נתיב בנהיגה על כביש מהיר או בהשתלבות בצמתים מורכבים.

 

 

בחודש הבא תושק תכונת "הצעות נסיעות" אשר מייצגת את אחד מ"צירי השינוי" של וויז: היישום, על בסיס "היכרות" עם המשתמש – גם עם שגרת יומו בעבר וגם עם יומן הפגישות המתוכננות שלו – יציע תוכניות נסיעה ומועדי יציאה לדרך על בסיס מצב התנועה העכשווי. משתמשים יוכלו גם לבחור מבעוד מועד – למשל מן הטלפון או המחשב בבית – מסלולי נסיעה ולשמור אותם תחת המשתמש שלהם כהכנה לנסיעות עתידיות.

במקביל, בעדכון נוסף שיושק בחודש הבא, תוכל האפליקציה להקפיץ למשתמש התראות (בדומה להתראות שכבר קיימות כיום) כאשר חל שינוי משמעותי בתנועה בדרך אל היעד, ולהנחות אותו לצאת לדרך מבעוד מועד. הצעות אלה ישוגרו למשתמשים באופן יותר פולשני מן המקובל כיום, כלומר שהן לא יתבססו רק על פגישות רשומות ביומן גוגל, למשל, אלא גם על סמך נסיעות קודמות שבוצעו. למשל – אם התוכנה יודעת שגברת מסוימת נוהגת לנסוע בכל יום שלישי אל המאהב שלה, או אדון כלשהו נוסע בכל יום ראשון ראשון בחודש אל הספר שלו – וויז תקפיץ להם "התראת יציאה לדרך" גם אם פגישות אלה לא מצוינות ביומן.

חידוש מעניין, שצריך עדיין לבחון את יעילותו, הוא שהצעות הנסיעה יציגו לנהג סקירה ויזואלית של נסיעתו המתוכננת, כולל פרטים כמו משך הנסיעה הצפוי ומצב התנועה. אנשי וויז מבטיחים שהעדכון הקרוב מדייק יותר את זמני ההגעה המשוערים אל היעד ואת דיווחי התנועה, ומשלב טוב יותר באפליקציה את Google Assistant, אשר בדומה ל'סירי' מבוסס על האינטראקציה עם טלפון אנדרואיד לצורך ביצוע משימות כמו הגדרת התראות והשמעת מוסיקה.

לטענת אנשי וויז, החברה שיפרה גם את דיוק הערכות הנסיעה של האפליקציה באזורים שבהם יש פחות נהגים שמשתמשים באפליקציה, וזה אחד הביטויים של מגפת קורונה על דפוסי הנהיגה העכשוויים בעולם. גם שירות הנסיעות המשותפות, Waze Carpool עודכן ומעתה יציג הזמנות נסיעה מיידיות כמו גם אישור אוטומטי של מסיעים ונוסעים. נהגים מסיעים יוכלו לקבל בקשות נסיעה בזמן אמת תוך כדי נסיעה כך שיוכלו לבחור לאסוף נוסעים נוספים בדרך.

חידוש אחרון, שחשוב בעיקר למי שמשתמשים בשירותי 'אמזון מיוזיק', הוא קשר דו סטרי חדש בין שתי האפליקציות: אמזון מיוזיק תהיה מעתה חלק מנגן האודיו של וויז, ואילו וויז תהיה זמינה עבור משתמשי אמזון מיוזיק ישירות מן האפליקציה שלהם. לאמזון אין בלעדיות בתחום זה מכיוון שוויז עובדת כבר עם שירותי סטרימינהג אחרים, בהם – בין השאר – ספוטיפיי, יוטיוב, פנדורה ועוד.

במהלך פרזנטציית Waze On! הסביר רפא שכעת יכולה וויז לעזור לנהגים לתכנן טוב יותר את הניידות שלהם. "בדרך כלל אנחנו מתחברים לנהגים ברגע שהם כבר בתוך הרכב", הוא אמר. "אלא שבמצב הזה אין לנו יותר מידי מה לעשות כדי לסייע להם. לעומת זאת, אם נפגוש אותם מוקדם יותר, למשל בערב שלפני או אפילו שעה לפני הנסיעה שלהם – נוכל לעשות למענם הרבה יותר, למשל להציע להם לצאת לדרך 15 דקות מוקדם יותר כדי להימנע מעומסי התנועה שנצברים במקום מסוים. זה יעזור לא רק להם אלא גם לנהגים אחרים מכיוון שככל שנוכל לפזר את עומסי התנועה כך כולם ינועו מהר יותר".

  • Ad
  • Ad
  • Ad