Ad

iGo מחשבת מסלול חדש

תוכנת הניווט של iGo עולה 99 ש"ח ולכן מנסה להציע ערכים מוספים מול 'וויז' החינמית, למשל תאימות מושלמת מול מערכות מקוריות של יצרניות הרכב. לרגל השקת גרסה חדשה ומשודרגת ביקרנו במרכז הפיתוח של החברה בהונגריה ופגשנו גם שני פיתוחים עתידיים מעניינים
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

שוק תוכנות הניווט בישראל נשלט על ידי אפליקציות חינמיות, ובראשן Waze הפופולרית, וכך מאמץ העם היושב בציון מנטרה ידועה של רבנו ג'ורג' קוסטנזה (מ'סיינפלד'): "למה לשלם על משהו שעם קצת מאמץ אפשר לקבל בחינם", או במקרה הזה במחיר של שתי נגיעות במסך הסמארטפון.

 

IMG_9459

 

מה שיותר גרוע מבחינתן של חברות שהתמחו בתוכנות ניווט שכן עולות כסף הוא שלא רק המשתמש הבודד פנה אל תוכנות הניווט החינמיות, אלא כך עשו גם יבואני הרכב, וזאת כשהחליטו להציע מערכות מולטימדיה לכל דורש בעלות נמוכה ככל הניתן.

יבואנים אלה נסמכים על מערכות 'אפטרמרקט' (בהתקנה מקומית) מבוססות אנדרואיד שמאפשרות שימוש בחנות האפליקציות (Google Play), ובהן וויז, ואחת הדוגמאות היא חברת כלמוביל שמתהדרת במערכת ה-Connect שהיא מציעה בדגמי יונדאי ומיצובישי שונים. כך נשחק מעמד תוכנות הניווט המסורתיות אשר נרכשות ומותקנות תמורת לא מעט כסף, והן נדחקות החוצה מן הזירה.

התוכנה הבולטת בתחום זה במשך לא מעט שנים היא iGo – אף היא תוכנה בניצוח ישראלי, אשר עדיין מוצעת ומותקנת בכ-20% מן המכוניות שנמכרות אצלנו עם מערכות ניווט.

בימים אלו משיקה חברת NNG, זהו שמה של החברה שמפתחת ומייצרת את התוכנה, את המהדורה העדכנית שלה, והיא תנסה להחדיר אותה מחדש בהשקעה גדולה שמטרתה לשכנע את הנהג הישראלי לעבור על מצוות הרב קונסטנזה ולשלם תמורת מה שהתרגלנו לקבל בחינם.

לפני שניגשים לבחון מה חדש בגרסה העדכנית של iGo וכיצד היא מתמודדת מול וייז, צריך לקבל מושג על הנעשה בשוק תוכנות הניווט העולמי.

הרושם השגוי, לאור מה שמוכר לנו מארץ הקודש, הוא ש-iGo היא שחקן מקומי קטן. אלא ש-NNG הישראלית-הונגרית היא אחת השחקניות החזקות בשוק תוכנות הניווט בעולם, ועיקר עיסוקה הוא בפיתוח מערכות ניווט מקוריות עבור רוב יצרניות הרכב העולמיות.
NNG מספקת תשתית שעליה נבנות מערכות הניווט שמשולבות במערכות המולטימדיה המקוריות, ומבחינה זאת אפשר להקביל את המוצר שלה לזה של חברת מובילאיי, שמספקת את ה"מוח" שסביבו נבנות מערכות בטיחות מתקדמות.

 

IMG_9447

 

משמעותו של השוק הישראלי, מבחינה כלכלית, עבור NNG היא שולית, וזה מעורר תהייה: מדוע להשקיע משאבים בשוק מצומצם אשר בלאו הכי נשלט על ידי תוכנות חינמיות?
תשובה לא שגרתית לשאלה הזאת קיבלנו בסופו של דבר, אבל לפני כן נתמקד במה שיש לגרסה החדשה הזאת, שנקראת Next Generation, להציע.

פקודות ביצוע

על תכונות כמו שיפורי ממשק, התאמת רזולוציה דינאמית לשלל סוגי מסכים ומספר חידושים טכניים נוספים יספרו לכם כתבי הטכנולוגיה במדיות השונות, מפני שלנו יותר חשובה ההשפעה המעשית של התוכנה החדשה על הנהיגה ועל תפעול המכונית בשדה הקרב שנקרא הכביש הישראלי.

הגרסה העדכנית לא נותרת אדישה לתועלת העיקרית והאמיתית של וויז, והיא מאפשרת לקבל עדכוני תנועה בזמן אמת, תוך חישוב מסלול הנסיעה בהסתמך עליהם. מבחינה מעשית זה אומר שהמערכת יכולה אמנם לפעול על גבי מערכות מולטימדיה ללא חיבור אינטרנטי, אלא שבמצב כזה אי אפשר יהיה ליהנות מן התכונות החשובות הללו.

 

 

לא מדובר בשלילה גורפת, שכן יש אפשרות לעקוף את עניין החיבור באמצעות שיקוף אפליקציות בין הטלפון הסלולרי, לאחר שגם עליו תותקן התוכנה, וכך יספק המכשיר הנייד את החיבור לרשת.
בעוד שעדכוני תנועה בזמן אמת של וויז נסמכים בעיקר על דיווחים של משתמשים אחרים ועל ניתוח קצב ההתקדמות שלהם – המערכת של NNG מחשבת את נתוניה על סמך ניטור נתוני האותות הסלולריים שמבצעת חברת TheCell: זו מנטרת את האותות של הטלפונים ולפיהם מחשבת את קצב התנועה, ועל סמך ניתוח זה "יודעת" מערכת הניווט מה המצב בכבישים והיא מתכננת מסלול אופטימלי.

נהגים ממהרים מסתייעים מזמן בוויז כדי להתמגן כנגד מצלמות מהירות, וכעת יש גם ל-iGo מענה חלקי לבעיה הזאת: המערכת יכולה לספק התרעת מצלמות מהירות פעילות, ומצלמות דמה, על בסיס מאגר מידע שמתעדכן אוטומטית. היות שמדובר במערכת סגורה שלא מקבלת התראות זמן אמת של משתמשים, מדובר בסידור יעיל רק כנגד מצלמות קבועות, וכך ייאלצו הממהרים הקבועים להצטייד בגלאי רדאר, דוגמת 'ולנטיין'.

חידושים חדשים נוספים, מבוססי חיבור לרשת, כוללים חיפוש מסונכרן במאגר המידע של 144 ודיווחי מזג אוויר. "מצב מנהרה" הוא גימיק מעניין, אם כי לא סופר אקוטי אצלנו בישראל, עם שתיים וחצי המנהרות שלנו, וזה מציג את נתוני הניווט גם במהלך נסיעה בתוך מנהרה, שבה אין קליטת לוויינים, עם הערכת זמן למשך הנסיעה שנותר בתוכה.

מטרות ויעדים

טוב, אז הדור החדש של תוכנת הניווט של iGo מתקדם, עדיף על קודמו, ומציע מספר יתרונות מובנים על פני וויז הפופולארית, ובכל זאת מרחפת באוויר שאלת החינם לנוכח התשלום.

תוכנת iGo העדכנית עולה 99 ש"ח לשימוש בישראל, ואילו נוסעים לחו"ל, שכיום יכולים להוסיף ולהשתמש בוויז בחינם כמעט בכל העולם, יצטרכו להוריד ערכת מפות נוספת לכל מדינה, וזאת בתוספת תשלום.

מחיר זה, כך מתגאים אנשי NNG, זול משמעותית מאשר בעבר, והוא כולל גם עדכונים קבועים ולא מוגבלים, כמו גם אפשרות להורדת ערכת ניווט שטח שכוללת את סימוני השבילים של קק"ל ללא תשלום נוסף. ובכל זאת, לך תשכנע את מר ישראלי לשלם תמורת מה שהתרגלנו לקבל בחינם…
עם זאת, לתקופת השקה קצרה, עד לשני ביולי, אפשר להוריד ולקבל את התוכנה בחינם, בדומה למהלך שבוצע עם הגרסה הקודמת של iGo.

אנשי NNG מודים שהתוכנית העסקית שלהם לשוק הישראלי לא מסתמכת על לקוחות פרטיים אלא על ציי רכב ויבואנים, ולטענתם נובע היתרון הגדול שלהם בתאימות וביציבות גבוהות על גבי מערכות מקוריות של יצרניות הרכב, וגם על גבי מערכות אנדרואיד בהתקנה מקומית.

במילים אחרות, בעוד שמערכות שבמקרים רבים מבוססות על חומרה פשוטה, שלא לומר זולה, ועל מערכות קוד פתוח לא מאד יציבות שגם נראות כך – המערכות המקוריות מספקות תוצאה יציבה וברורה ולעולם לא מתנגשות עם המערכות המקוריות של היצריות. מבחינת יבואני הרכב מדובר, לטענתם, בהשקעה מאד נמוכה יחסית לחסכון בכאב הראש של מחלקות התמיכה והשירות ובשיפור משמעותי של חוויית המשתמש.

כאמור, השוק שלנו מייצג פרומיל מהיקף העסקים של NNG, וזה גרם לנו לתהות בנוגע להשקעה הגדולה שלהם בשוק הזה, שכללה למשל את ההטסה והאירוח שלי, ושל משלחת עיתונאים גדולה, אל מטה החברה בהונגריה – כמו גם ההשקעה בהשקה בישראל.

דודי ורניק, האיש שהמציא את הקונספט והקים את החברה, אמר לנו ברגע של כנות שההשקעה הזאת אכן לא כדאית בשיקול עסקי קר, אבל נובעת "מהבטן", ואולי גם מסוג של ציונות.
אנחנו, חסידי הרב קונסטנזה, חייבים להיפטר מערמות של ציניות כדי לקבל את הדברים אלא שאי אפשר שלא להאמין להם לנוכח העובדות בשטח, וזה אומר גם שממש כמו בניווט – הדרך חשובה לפעמים לא פחות מן היעד.

עם הפנים אל היעד הבא

מעבר להצגת הגרסה העדכנית של תוכנת הניווט סיפק לנו הביקור במרכז הפיתוח של NNG בבודפשט שבהונגריה הצצה מעניינת אל הנעשה מאחורי הקלעים.

מרבית העבודה של החברה מבוצעת מול יצרניות הרכב, ובעיקר בהתאמת והטמעת התוכנה במערכת המקוריות של היצרניות.
בחדר ניסויי התוכנה של החברה מוצבים ממשקי נהג כמעט מושלמים (קוקפיטים) של מכוניות שונות, על מערכות המחשוב שלהן, ובמהלך הביקור שלנו ראינו כיצד מתאימים את התוכנה על מערכת וממשק מולטימדיה של מאזדה.

בשתי עמדות מסקרנות במיוחד מבוצעת עבודה על שני פיתוחים עתידים אשר אמורים לשנות את חווית המשתמש: על אחת מהן ממוקמת תצוגה עילית על גבי מקרן נשלף, בדומה לזה שמוכר לנו מדגמי מאזדה, פיג'ו וסיטרואן.

מהנדסי NNG פיתחו תצוגה עילית שעליה מוקרנת מפת ניווט צבעונית, ובזכותה אין יותר צורך להסיט את המבט מן הדרך ולהשפיל אותו אל מסך הניווט שעל לוח המכשירים.
מערכת זאת "שואבת" נתונים ממחשב הדרך של המכונית ומציגה גם אותם על המסך, ו-NNG תציע אותה בעתיד כמוצר אפטרמרקט שאותו יוכל כל בעל רכב להתקין במכוניתו תמורת כמה מאות דולרים.

פיתוח אחר הוא תצוגת 'מציאות מדומה תלת ממדית' אשר משלבת בין משטח הקרנה לבין אפליקציה מובנית במסך התצוגה, וכך, בזויות צפייה מסוימות, הופכת המפה לתלת ממדית ומציגה הפרשי גובה ועומק של הסביבה והמבנים.
נוסף לחוויה הויזואלית מקנה תצוגה כזאת יתרון ליכולת ההתמצאות של נהג בניווט בשטח עירוני, והיא תאפשר לו לראות מסלול נסיעה בתוך הדמיה של הסביבה שבה הוא נוהג.

הכותב היה אורח חברת NNG

 

IMG_9434

  • Ad
  • Ad
  • Ad