פרויקט Euro NCAP, שהוא הפרויקט האפקטיבי ביותר בעולם לשיפור הבטיחות של כלי רכב, העניק בשבוע שעבר לפולקסווגן את "עיטור הבטיחות המתקדם" למערכת 'Local Hazard Warning' שמותקנת על-ידה כסטנדרט בכל מכוניות הדור השמיני של גולף, אשר החלו להימכר באירופה.
"מערכת התרעה מקומית מפני סכנות", כשמה כן היא, מותקנת במכונית ומשדרת ממנה התראות לכלי רכב אחרים שנמצאים בסביבה אודות סכנות שבהן עתיד להיפגש נהג של מכונית אחרת בעוד מספר שניות. זאת במטרה להסב את תשומת ליבו ולצמצם את הסיכוי לתאונה. האפקטיביות של מערכת כזאת תלויה, באופן טבעי, במספר המכוניות, ובמספר מכשירי הקלט של תשתיות, אשר ייפרשו על כבישי העולם. אנשי פולקסווגן כבר מבטיחים שהיא תותקן על ידם כציוד סטנדרטי גם בכל המכוניות החשמליות מסדרות ID למיניהן.
מערכת התרעה מקומית עושה שימוש בטכנולוגיית שידור שנקראת ITS-G5 ומבוססת על תקן Wi-Fi p האלחוטי, כלומר שהיא לא נסמכת על רשת סלולר ונועדה ליצור כיסוי בסביבה של כ-800 מטרים מן הגוף המשדר. כדי שמערכת כזאת תאפשר לכל המכוניות "לדבר" זו עם זו נדרשות כל יצרניות הרכב לעבוד עם סטנדרט שידור ופרוטוקול תקשורת אחיד, וגם לקבוע סטנדרטים אודות סוגי ההתרעות שמועברות בין המכוניות.
מכונית שמצוידת במערכת כזאת יכולה, לדוגמא, לשדר אזהרה כאשר היא עצמה עומדת בצד הדרך מכל סיבה שהיא – למשל בעקבות תאונה או תקלה או מפני שהנהג שלה החליט שזבה מקום טוב לעצור כדי להתפנות או כדי להתפלל. באופן דומה, רכבי חירום שיצוידו במערכת כזאת ישלחו התראות לכל כלי הרכב שבדרכם כדי להתריע מפני בואם ולהאיץ בנהגים לפנות דרך, ועל בסיס אותה טכנולוגיה יתאפשר גם לשנות את תזמון הרמזורים כדי לאפשר לרכבי ההצלה להתקדם מהר יותר.
מן העבר האחר, נהגים שבמכוניותיהם מותקנות מערכות כאלה יקבלו התראה אודות רכבי החרום או לגבי כלי רכב שתקועים בצד הדרך, עבודות בכביש שבהן הם עומדים להתעכב או לגבי חלקו האחורי, המפתיע לפעמים, של פקק תנועה. במקרים המתאימים יפעילו המערכות באופן אוטומטי את תאורת הבלמים או את מאותתי החרום ("האזארד"), ואולי אף יפעילו את בלימת החרום האוטונומית במקרה הצורך.
המערכת של פולקסווגן מתוכנתת להציג לנהג התראות כמידע בלבד כאשר הנושא שלהן אינו קריטי – בהתאם לאופי האירוע ולמרחק אליו. אבל ככל שהסכנה גוברת מוחלפת תצוגת המידע בהתראות אור קוליות גוברות ומתחזקות עד שבסופו של דבר, כאמור, המכונית תבלום את עצמה בעצמה, מה שיקרה באופן מיידי באירועים קריטיים ומפתיעים. ההתראות מופעלות כרגע רק כאשר מהירות הנסיעה גבוהה מ-80 קמ"ש, גם כדי להימנע מהתראות שווא וגם כדי שהמערכות ישופרו בתוך כדי פעולה. במהירויות אלה מתרחשות התאונות הקשות ביותר, ובהן כאלה שנגרמות במצבים מפתיעים או בהיעדר תשומת לב של הנהג. בעתיד יתוכנתו מערכות כאלה לפעולה גם במהירויות נמוכות יותר ובסביבות עירוניות.
אגב, תקנות הפרטיות באירופה (GDPR – תקנת הגנת המידע הכללית) לא מאפשרות ליצרניות הרכב לספק את המכונית עם מערכת כזאת כשהיא מופעלת, ובעלי הרכב צריכים להפעיל אותה באופן אקטיבי ולאשר את השימוש בה. לאחר מכן נשארת המערכת פועלת כברירת מחדל, ונהגים יכולים לכבות אותה בלחיצת כפתור.
ארגון הנהגים הגרמני ADAC בחן את המערכת של פולקסווגן בשמונה תרחישי חרום שונים, בהם למשל זירת תאונה שטרם פונתה ואשר מחייבת בלימת חרום, והכריז עליה כעל "אבן דרך טכנולוגית", לא פחות. אנשי ADAC בחרו במתארים שבהם, לדבריהם, נהג שלא מוזהר מראש לא יוכל להגיב כלל, או שהתגובה שלו תהיה מאוחרת מכדי למנוע תאונה. לדבריהם, בכל שמונת המצבים הזהירה המערכת את הנהג באופן אמין ובזמן, לרוב אפילו 10 או 11 שניות לפני התאונה הממשמשת ובאה. בעקבות הניסוי הרחיקו לכת אנשי ADAC עד כדי כך שהעמידו את הפיתוח החדש בשורה אחת עם מערכות כמו ABS או כריות אוויר.
מיכאל ואן רטינגן, מזכ"ל Euro NCAP, צוטט בהודעת הפרויקט לעיתונות ואמר: "זה תחום בטיחות מרגש. ברכות לפולקסווגן על כך שהתקינו את המערכת הזאת בכלי רכב פופולרי שנמכר במספרים גדולים, כמו גולף". כאמור, גולף החדשה היא המכונית הראשונה באירופה שמוצעת עם Wi-Fi p כסטנדרט, אבל אפשר לשער שבעקבותיה תוצג הטכנולוגיה הזאת בקרוב גם על-ידי יצרניות רכב נוספות.