Ad

Euro NCAP רוצים להציל אותנו מכלי רכב מסחריים

פרויקט הבטיחות החשוב ביותר בעולם מקדים פעם נוספת את הרגולטורים, ולוחץ על יצרניות הרכב להתקין מערכות מניעת תאונה גם בכלי רכב מסחריים. מותגי המסחריות הטובים ביותר הם פולקסווגן, פורד ומרצדס, והגרועים ביותר הם פיאט, ניסאן ורנו.
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

פרויקט Euro NCAP, שהוא הפרויקט הבודד החשוב ביותר בתחום בטיחות כלי רכב בעולם, פרסם היום (ד') סדרת תוצאות ראשונה של סקר מערכות מניעת תאונה שמותקנות בכלי רכב מסחריים באירופה.

 

 

כל הדגמים שנסקרו נמכרים גם בישראל (אם כי לאו דווקא עם אותן מערכות בטיחות) ומתגלגלים על הכבישים שלנו. לכן יש לפרויקט החדש של Euro NCAP משמעות רבה גם עבורנו, והוא מגדיל את הסיכוי שבעתיד לא ניפגע בתאונה עם כלי רכב כאלה. לדברי אנשי Euro NCAP, ואנים מסחריים סגורים למשקל של עד 3.5 טונות נחשבים בכל רחבי אירופה ל"רעה חולה" מבחינה זאת שרבים מבין מי שנוהגים בהם – לרוב כנהגי חלוקה עירוניים, הם נהגים אגרסיביים שלא מאד מקפידים על נהיגה לפי חוקי התנועה.

נתונים מאירופה מעידים על כך שכלי רכב מסחריים קלים (LCV) נוסעים, באופן טבעי, הרבה יותר מאשר מכוניות נוסעים וקרוסאוברים בבעלות פרטית, ולמרות זאת הם לא מעורבים באופן מובהק בשיעור גבוה יותר של תאונות – וזה הגיוני מכיוון שמי שנוהג קילומטראז' מכובד הם לרוב נהגים מיומנים יותר. מאידך – כאשר כן מתרחשת תאונה – התוצאות שלה לרוב קטלניות או קשות הרבה יותר, בעיקר לכלי הרכב שנפגעים מן הרכבים המסחריים, וזה פשוט בגלל המסה הגדולה יותר, והגובה הרב, של הכלים המסחריים.

 

 

כדי להמחיש את הנקודה הזאת ריסקו אנשי Euro NCAP רכב מסחרי מדגם ניסאן NV400 עמוס למחצה עם ניסאן ג'וק החדש, שזכה לא מכבר לציוני בטיחות טובים. NV400 הוא אחיהם הכמעט תאום של רנו מאסטר ואופל מובאנו, ובמבחן הריסוק, כולל המטען שלו, הוא שקל 2,848 קילוגרם, ורוסק כנגד כלי רכב ששוקל פחות מחצי ממשקל זה. התוצאה היא שהכלי המסחרי הגבוה יותר ריסק כמובן את הג'וק על יושביו, אבל גם הנוסעים שבתוכו לא יצאו בזול מן המפגש, ושניהם ספגו פגיעות קשות בחזה, ברכיים, עצם הירך והאגן.
"התוצאה של תאונה כזו בעולם האמיתי", אומרים אנשי הפרויקט, "יכולה להיות גרועה בהרבה במיוחד עם מכוניות נוסעים קטנות או ישנות יותר, או במהירות גבוהה יותר. המבחנים מדגישים את הצורך בתאימות טובה יותר בין כלי רכב מקטגוריות שונות".

אלא שעד שהרגולטור יאמר את דברו, ויחייב את יצרניות הרכב לשנות את העיצוב של כלי רכב מסחריים ולהרחיב את מפרט הבטיחות שלהם, אנשי Euro NCAP ערכו בדיקה של כל מערכות הסיוע לנהיגה שמותקנות בוואנים מסחריים והסיקו שיש להם שלוש בעיות עיקריות: תכנון בטיחות לוקה בחסר, אי התאמה לפגיעה בכלי רכב קטנים מהם, והיעדר מערכות סטנדרטיות לסיוע לנהג אשר יכולות למנוע תאונות מלכתחילה.

 

 

מתוך הנחה שיצרניות הרכב לא ימהרו לשנות את המבנה הפיזי של כלי הרכב החליטו אנשי Euro NCAP להתמקד בשלב ראשון בסעיף השלישי, ולבדוק אילו מערכות סיוע לנהיגה מוצעות בכל הוואנים שנמכרים באירופה, ומה האיכות של מערכות אלה. הממצאים שלהם מטרידים מאד.

אנשי הארגון בחנו 19 דגמים פופולריים שנמכרים באירופה, אשר מהווים כ-98% מכלל המכירות בקטגוריה זאת. מתוכם, רק שישה מציעים שתי כריות אוויר קדמיות כסטנדרט, ולאף אחד אין כריות אוויר מסוג וילון צד כסטנדרט. כמעט בכולם קיימת התעלמות גורפת מן הצורך להגן על הנוסע שלצד הנהג, ולרוב אין אפילו התראה בסיסית לאי חגירת חגורות בטיחות. "כדי להאיץ את ההתאמה לקראת תקנות בטיחות עתידיות של האיחוד האירופי (GSR), ולהשפיע על החלטות הקניה באופן שייטו לכיוון של כלי רכב בטוחים יותר, נערך סקר התאמה של ADAS (מערכות סיוע לנהיגה – ג.מ.) וסדרת בדיקות ADAS נערכה על הכלים הנמכרים ביותר.

 

 

אנשי הפרויקט בחנו את פונקציות ה-ADAS (בין אם הן אופציונליות ובין מוצעות כסטנדרט) בכל הכלים באמצעות פרוטוקולי המבחן של Euro NCAP Safety Assist, וזאת כאשר כל ואן נשא מחצית ממסת המטען המרבית המותרת לו, אשר מוגדרת על ידם כ"מטען אופייני לטנדר מסחרי בשימוש יומיומי".

אנשי Euro NCAP אומרים שבכלי רכב מסחריים שבהם מותקנות מערכות סיוע לנהג התקבלו "ביצועים די טובים", אבל נמצאו הבדלים ניכרים ביחס למקובל במכוניות נוסעים. רק מספר קטן של כלים מסחריים מציעים את הפונקציונליות העדכנית ביותר כמו זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, חלקם מציעים מערכות למניעת סטייה מנתיב נסיעה והתראה מפני כניסה לנתיב חסום, אך אלה לא היו יעילים כמו במכוניות נוסעים ממוצעות.

תוצאות הבדיקות חולקו לחמש קטגוריות: 'פלטינה', לציון שווה או גדול מ-80%, 'זהב', לציון שווה או גדול מ-60%, 'כסף' לציון שווה או גדול מ- 40%, 'ברונזה' אם הציון שווה או גדול מ -20%, ו"לא מומלץ לקנות" למי שקיבל פחות מ-20%.
תמונת המצב, נכון להיום באירופה ובישראל, היא שאף ואן מסחרי לא קיבל את הציון המרבי של 'פלטינה', ורק שלושה, כאמור, קיבלו ציון 'זהב': פולקסווגן טרנספורטר, פורד טרנזיט, ומרצדס ויטו.

 

מנגד – טאלנטו של פיאט, רנו טראפיק, רנו מאסטר, אופל מובנו וניסן NV400 "אינם מומלצים" על ידי יורו NCAP, מכיוון שהם מצוידים בצורה גרועה מאוד או שאין להם מערכות סיוע לנהג. פולקסווגן קראפטר, פיג'ו אקספרט ואופל ויווארו קיבלו ציון 'כסף', ואילו סיטרואן ג'אמפי, פיאט דוקאטו, איווקו דיילי, פיג'ו בוקסר וטויוטה פרואייס קיבלו ציון 'ברונזה'.

אנשי Euro NCAP מסרו שהם מצפים שהרגולטורים האירופאים יתקנו תקנות מחייבות לציוד בטיחות בוואנים מסחריים במסגרת הרפורמה הקרובה בתקנת הבטיחות הכלליות בעוד שנים אחדות, כמו גם לקבל ביצועים טובים יותר של מערכות סיוע לנהג, כך שיתאימו למקובל בכלי רכב "פרטיים".

 

 

ממפעילי הציים הם מצפים לקחת אחריות על הנהגים שלהם, ובעת רכישת רכב חדש לדרוש לכל הפחות ביצועי מינימום. בנוסף הם גם קוראים לרגולטורים לחייב את היצרניות להציג חומרים שיווקיים באופן בהיר יותר באתרי האינטרנט ובחומר השיווקי, כך שישקפו טוב יותר את תכונות הבטיחות הקיימות ברכביהן.

  • Ad
  • Ad
  • Ad