לעויינות בין סין ליפן יש שורשים היסטוריים בני מאות שנים, אם כי זה לא מנע מתעשיית הרכב הסינית לצמוח בין השאר על-בסיס ידע שקיבלה מכל יצרניות הרכב היפניות. בשבוע שעבר נרשם אירוע בקנה מידה היסטורי לתעשיות הרכב היפנית והסינית: יצרנית הרכב הסינית הצעירה BYD נכנסה אל גוב האריות היפני והשיקה בו שלושה דגמי רכב חשמלי.
BYD תמסור מכוניות ראשונות ללקוחות יפנים בינואר 2023, והדגם הראשון שמיוצא ליפן הוא מכונית חשמלית שנקראת Atto 3. בעקבותיה, החל במחצית השנייה של 2023, יגיעו ליפן דגמי 'דולפין' ו'סיל'.
BYD הוקמה כחברה לפיתוח וייצור סוללות, והתרחבה אל תעשיית הרכב באמצעות רכישת יצרניות רכב סיניות ולאחר מכן פיתוח דגמים ייחודיים שלה, בדגש על כלי רכב חשמליים. בחודש מרץ השנה הייתה BYD יצרנית הרכב הראשונה שהפסיקה לייצר מכוניות עם מנועי בעירה פנימית והיא מייצרת אך ורק מכוניות חשמליות (להבדיל מיצרניות אחרות שהכריזו שיעשו כך בעתיד). BYD מוכרת סוללות ליצרניות רכב יפניות כבר משנת 1999, והיא משווקת ביפן אוטובוסים חשמליים ומלגזות. למעשה, BYD שולטת כרגע בכ-70% משוק האוטובוסים החשמליים ביפן.
BYD כיום היא יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם מבחינת היקפי ייצור, ועיקר המכירות שלה הן בשוק הסיני, שהוא שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם. אחד הדברים שמפרסמים את BYD – בעיקר בחוגים הכלכליים בעולם – הוא העובדה שכ-7.7% מן הבעלות בה מוחזקת בידי חברת ברקשייר האת'וויי של המשקיע האגדתי וורן באפט.
BYD מכרה במחצית הראשונה של השנה 641,350 כלי רכב חשמליים, וזה לא רק זינוק מרהיב של 315% ביחס לשנה שעברה אלא הישג מרשים בפני עצמו בהתחשב בגל הקורונה המעיק שתקף השנה את סין. שווי השוק של BYD גדול כיום יותר מאשר אלה של ג'נרל מוטורס ופורד גם יחד.
שוק הרכב היפני נחשב לשוביניסטי מאד, ולמעט בפלחי שוק ספציפיים כמו אלה של מכוניות יוקרה ודגמים ייחודיים – כמעט אף יצרנית רכב לא יפנית לא מצליחה לתפוס בו נתח מכירות משמעותי. יצרניות קוריאניות ניסו במשך שנים לתקוף את השוק היפני עם מוצרים פחות יקרים אך לא נחלו הצלחה.
כמעט מיותר להזכיר את זה – אבל תעשיית הרכב היפנית הייתה אמנם בין הראשונות להיענות לאתגר הרכב החשמלי, אבל לאחר מכן תפסה רגליים קרות, ביצעה פניית פרסה, וכיום היא מפגרת אחרי יצרניות רכב סיניות ואירופאיות. זה, ככל הנראה, מה שפתח את התיאבון של BYD שהיא בין היצרניות הוותיקות והמנוסות של רכב חשמלי. חשוב רק לזכור שמכירת רכב ביפן דורשת מומחיות שאינה מובנת מאליה, ולכן האתגר הראשון שעומד בפני אנשי BYD הוא הקמת רשת מכירות ושירות.
Atto 3 הוא דגם חשמלי חדש לגמרי של קרוסאובר, והוא מבוסס על פלטפורמה חשמלית ייעודית חדשה של BYD שנקראת e-platform 3.0. זה גם דגם ראשון של החברה שנבנה מראש לייצוא לשוק העולמי, ולכן גם אחד הראשונים שצפויים אצלנו, בישראל. הקרוסאובר הזה הושק בחודש אפריל השנה במקאו, ולאחר מכן בסינגפור, וכעת הוא נמכר גם באוסטרליה.
גם דולפין הוא רכב חשמלי שבנוי על פלטפורמת e-platform 3.0 וזאת מכונית בממדים של סופר-מיני שהיא הראשונה במה שהסינים מכנים "סדרת אושן". המכונית השנייה בסדרה זאת היא מכונית הסדאן "סיל" (כלב ים), ואנשי BYD טוענים שהיא הראשונה לעשות שימוש בטכנולוגיית CTB שבה מארז הסוללה מהווה חלק מן המרכב.