במהלך שיצוין בספרי ההיסטוריה כאחד משיתופי הפעולה המעניינים אך הבלתי צפויים ביותר בתעשיית הרכב עשויה מרצדס לרכוש מנועים מן היריבה המושבעת שלה – ב.מ.וו – כדי להניע באמצעותם את הגרסאות ההיברידיות-נטענות של כמעט כל הדגמים שלה.
בתעשיית הרכב יש יריבויות היסטוריות שהפכו לחלק לא נפרד מהדנ"א של יצרניות רכב, כמו פורד נגד שברולט, פרארי מול למבורגיני, ובפסגת היוקרה הגרמנית – מרצדס-בנץ נגד ב.מ.וו.
זאת יריבות בת יותר ממאה שנה שכללה אפילו רגע אחד בהיסטוריה שבו מרצדס כמעט השתלטה על ב.מ.וו – והמשיכה אל עשרות שנות תחרות אינטנסיבית בחוד החנית של פיתוחים טכנולוגיים וגאוות יצירה גרמנית.
לכן ברור מאליו שידיעה לפיה מרצדס-בנץ, הסמל של "הטוב ביותר או לא כלום" – נמצאת במגעים מתקדמים לרכישת מנועים מיריבתה המושבעת ממינכן לא יכולה להשאיר אף אחד אדיש.
מפרסומים רבים באירופה עולה שאחת מבין יצרניות הרכב הראשונות בעולם, מי ששם המותג שלה משמש כמושג למצוינות וליוקרה – צפויה לחתום בקרוב על הסכם לשיתוף פעולה עם יצרנית היוקרה המתחרה מן העיר מינכן, ולקנות ממנה את מנוע B48 בנפח 2.0 ליטר.
שיתופי פעולה בין יצרניות מתחרות בתעשיית הרכב אינם דבר חדש, וגם רכישת מנועים "קומפלט" בוצעה ומבוצעת מזה יותר מ-100 שנים. אפילו ב.מ.וו, שפירוש ראשי התיבות של השם שלה הוא "מפעל מנועים בווארי" – רכשה בעבר מנוע מקרייזלר עבור הדור הראשון של 'מיני' – במהלך שציער ועדיין מצער לא מעט אנשים.
מרצדס עצמה עושה שימוש במנועים שפיתחה במשותף עם רנו ועם ניסאן, ואך לאחרונה אף השיקה מנוע טורבו-בנזין חדש בנפח 1.5 ליטר שנקרא M252 ונועד לשמש בגרסאות "היברידיות מתונות" של דגמים רבים מתוצרתה. מנוע זה פותח בגרמניה אך מיוצר בסין על ידי חברת HORSE, ששייכת במשותף לרנו הצרפתית ולג'ילי הסינית (שבעצמה הינה בעלת מניות משמעותית במרצדס).
אבל אי אפשר להתעלם מן הסמליות של עסקה שתוביל לכך שמכוניות מתוצרת מרצדס יונעו באמצעות מנועים מתוצרת ב.מ.וו, ולמרות שזה מצמרר אין צורך לחזור שוב על האמירה הזאת.
לעצם העניין, מרצדס הסתערה בשיא הכוח על תחום הרכב החשמלי ודי הזניחה את הפיתוח של דור חדש של מנועי בנזין, ולכן מצאה את עצמה לא ערוכה לביקוש המשמעותי שהתפתח בשנה האחרונה למערכות הנעה היברידיות-נטענות. מנוע M252 החדש של מרצדס יכול לתמוך במערכות היברידיות קלות במתח 48 וולט (מה שמכונה MHEV ), שם הוא משולב עם תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים עם 8 יחסי העברה, ועם מנוע חשמלי שמספק 27 כוחות סוס. מערכת היברידית-קלה (Mild-Hybrid) כזאת לא מתאימה כבסיס למערכת היברידית-נטענת (PHEV) או כמאריך טווח (Range-Extender).
כעת מבצעת מרצדס "חישוב מסלול מחדש" ובמקום להשקיע מיליוני אירו נוספים בפיתוח מנוע חדש שיתאים למערכות היברידיות-נטענות היא פנתה – כך דווח – לאנשי ב.מ.וו במטרה לקנות מהם את מנוע הטורבו-בנזין הארבעה צילינדרי בנפח 2.0 ליטר שעומד – וזה הכי חשוב – בתקן אירו 7 החדש.
מנוע זה, אשר משמש בפני עצמו להנעת כמעט את כל דגמי ב.מ.וו ומיני הנוכחיים – מיוצר עם טווח הספקים רחב של בין 154 ועד 302 כוחות סוס ובין השאר משמש גם כמאריך טווח וכחלק ממערכות הנעה היברידיות. כרגע מיוצר המנוע הזה במפעל שטייר באוסטריה, והוא הונדס כך שאפשר להתקין אותו לאורך או לרוחב תא המנוע.
האם זה באמת יקרה?
כלי התקשורת הראשון שחשף את המשא ומתן בין שתי היריבות הגרמניות הוא המגזין הגרמני Manager Magazin שמקורב מאוד לשתי היצרניות. לאחר מכן צוטטה העסקה הפוטנציאלית הזאת בהרחבה בכלי תקשורת נוספים, בהם גם מגזין הרכב הבריטי 'אוטוקאר' ששוחח עם "מקור בכיר במרצדס" שאישר שהחברות נמצאות ב"רמה גבוהה של תכנון ומשא ומתן". מכאן החל לפרוח גל נרחב של ספקולציות, רובן הגיוניות מאוד, כמו למשל ששיתוף הפעולה שמתחיל עם מנוע אחד עשוי להתרחב גם לייצור משותף של המנוע הזה בארה"ב, ואולי גם לפרויקטים משותפים אחרים של שתי החברות במטרה להתגבר על משבר המכסים שיצר נשיא ארה"ב.
אחד הדברים המעניינים הוא שבשונה מעסקות מנועים אחרות בין יצרניות רכב – שהותאמו במקרים רבים לסדרות ספציפיות בהתאם לנפח המנוע – אם העסקה הזאת תיחתם עשויים מנועי ב.מ.וו להניע כמעט את כל משפחות הדגמים של מרצדס שאינם חשמליים. זאת מפני שמרצדס צריכה את המנוע עבור מערכת הנעה היברידית-נטענת (PHEV) וכמעט לכל דגם של מרצדס – החל מ-CLA ועד ל-E קלאס תהיה גרסה היברידית-נטענת.
בגרמניה מעריכים שאם העסקה תיחתם תצא על כך הודעה רשמית עד לסוף השנה הנוכחית, ושתחילת הייצור של מנועי ב.מ.וו עבור מרצדס תבוצע בשנת 2027.
צריך להדגיש שבשלב זה גם ב.מ.וו וגם מרצדס לא מאשרות רשמית את הידיעה.
לקריאה נוספת:
לנהוג בסוס טרויאני: האם המכונית הסינית שלכם מרגלת עבור ממשלת בייג'ינג?
דאצ'יה חשפה את מנוע ה-1.8 ליטר החדש מבית סוס
הייתם קונים מכונית חשמלית מחברת תעופה סינית?