ככל שמערכות אלקטרוניות משתלטות על כלי רכב מודרניים כך הן תופסות נתח גדל והולך מן התקלות במכוניות – כפי שילמדו בקרוב על בשרם כ-900,000 בעלי טויוטה ולקסוס ברחבי העולם אשר נקראים להתייצב במוסכי השירות לתיקון תקלת תוכנה.
טויוטה ולקסוס פרסמו קריאה עולמית לתיקון, גם בישראל, של כ-900,000 כלי רכב שיוצרו בשנים 2022–2025 ועלולים לאבד את מד המהירות. מנוסח ההודעה עולה שתקלת תכנות במחשב לוח המחוונים גורמת לכך שהוא עלול להיות מוחשך, וכך ייעלמו גם קריאת מהירות הנסיעה וגם רוב סוגי ההתראות שנהג אמור לראות במקרה של תקלה.
הקריאה לתיקון (ריקול) הוכרזה למספר רב של דגמים פופולריים של טויוטה ולקסוס שיוצרו בין השנים 2022 ל-2025 ובהם כמה מן הדגמים הנמכרים ביותר בישראל כמו טויוטה קורולה, יאריס קרוס, RAV4, C-HR וגם לקסוס LS ו-LM.
התקלה שתתוקן היא פגם תוכנה שעלול לגרום לצג הדיגיטלי של הנהג (לוח המחוונים) להחשיך לחלוטין – ובאופן קבוע – וכך למנוע מהנהג גישה למידע חיוני כמו מהירות הנסיעה, נוריות אזהרה והתראות בטיחות. מצב זה מגביר את הסיכון למעורבות בתאונה. התקלה נגרמה בגלל תקלת תכנות שגורמת ל"כתיבת נתונים מיותרים באופן חוזר ונשנה על רכיב הזיכרון… מה שגורם לרכיב הזיכרון להתבלות מוקדם מהצפוי", והכוונה היא ליחידת זיכרון הפלאש (Flash Memory) של מודול הבקרה של לוח המחוונים. תיקון התקלה הוא עדכון תוכנה שמבוצע ללא עלות במרכזי השירות המורשים של היבואן, ואורך בין שעה לשעתיים וחצי.
טויוטה ולקסוס פרסמו את הריקול גם בישראל ובשווקים אחרים היא הודיעה שאפשר להמשיך לנהוג ברכבים שנקראו כל עוד שהתצוגה לא מופרעת. אנשי טויוטה הדגישו שאם מסך התצוגה מחשיך יש לפנות באופן מיידי למרכז שירות מורשה.
נקראים לתיקון בעולם כלי רכב שיוצרו בשנים 2022 עד 2025 מן הדגמים טויוטה קורולה, קורולה קרוס, יאריס, יאריס קרוס GR, C-HR, ראב 4 והיילנדר. עוד נקראים לתיקון דגמי לקסוס LBX, LM350hוגם דגמי LS ו-LM.
בישראל נקראו לתיקון דגמי לקסוס LS, KM ו-LBX שיוצרו בין ינואר 2023 ועד היום, ודגמי טויוטה קורולה, קורולה קרוס, קאמרי, RAV 4 והיילנדר שיוצרו בין ינואר 2022 ועד היום.
צריך להדגיש שלא כל כלי הרכב שיוצרו בשנים האלה כלולים, לכן צריך לבדוק את זיהוי מספר השילדה באתרים רלוונטיים או לפנות אל יבואנית טויוטה ולקסוס.
בישראל, מרגע שפורסמה קריאה לתיקון אין אפשרות לעבור את מבחן הרישוי השנתי מבלי לבצע את התיקון, ולכן חבל להמתין לדקה ה-90 וכדאי להרים טלפון למרכז שירות ולתאם ביקור בהקדם – במועד שנוח לבעל הרכב (ולמוסך).
כאשר המסך מחשיך
טויוטה מכנה את תצוגת לוח המכשירים בדגמים הרלוונטיים Combination Meter ובתרגום חופשי לעברית "לוח מחוונים משולב". לקוחות אוהבים בדרך כלל את הגימיק של החלפת לוח השעונים האנלוגי הוותיק בתצוגות דיגיטליות שבמקרים רבים אפשר אפילו לשנות ולהתאים להעדפות או למצב הרוח של הנהג.
גם יצרניות הרכב אוהבות את הצגים האלה מפני שהם הרבה פחות מורכבים לייצור ולהתקנה ברכב, אבל כפי שהתקלה הזאת מלמדת אותנו – במקרה של כשל היא מותירה את הנהג "עיוור" למצבו המכני והבטיחותי של הרכב בזמן אמת.
בדומה לכונני SSD או דיסק-און-קי, לזיכרון פלאש יש מספר מוגבל של מחזורי כתיבה ומחיקה (Program-Erase Cycles) שתא זיכרון בודד יכול לעבור לפני שהוא מתבלה ולא יכול עוד לאחסן מידע באופן אמין.
שאלה לגיטימית – שתתברר עם הזמן, היא אם באג התוכנה גרם נזק פיזי לזיכרון הפלאש במכוניות השונות – או שברגע שהוא יתוקן לא יהיה נזק לטווח ארוך ביחידת הזיכרון. במקרה הראשון ייתכן מצב שנגרם בלאי שיבוא לידי ביטוי בתקלה עתידית גם במכוניות שבהן בוצע עדכון תוכנה, וצריך לקוות שבמקרה (היפותטי) כזה טויוטה תדע לקחת אחריות.
תוך כדי נסיעה
מאפיין מעט מדאיג של התקלה הזאת הוא אופייה הפתאומי – בלי סימנים מקדימים או נוריות אזהרה. המסך פשוט לא נדלק עם התנעת הרכב, ונשאר שחור לצמיתות. היעדר תסמינים מוקדמים צריך להאיץ את בעלי הרכב הרלוונטיים לתאם בדיקה יזומה במוסך מורשה יבואן.
האם בטוח להמשיך ולנהוג ברכב? על פי הנחיות טויוטה בשווקים אחרים התשובה היא כן, אך עם כוכבית: כל עוד שמסך פועל הרכב תקין. במקרה של כשל, אובדן המידע בזמן אמת מהווה סיכון בטיחותי (אחרת לא הייתה מבוצעת קריאה לתיקון).
נפגעתם מתקלה סדרתית ברכב שלכם? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com
לקריאה נוספת:
תביעה ייצוגית: קנו MG חדשה, ניסו למסור להם ישנה
תביעה ייצוגית: קיה מתקנת את נירו על חשבונה אז למה יונדאי לא מתקנת את איוניק ההיברידית?
פורד היא אלופת העולם בקריאות לתיקון. האם זה טוב או רע?