במפעיל המצמד ההידראולי (HCA) שהותקן בתיבות ההילוכים הרובוטיות של יונדאי איוניק וקיה נירו היברידיות, אשר יוצרו בין השנים 2016 עד 2022, קיימים כשל או כשלים סדרתיים והתיקון שלהם עלול לעלות סכום חמש ספרתי. על אף שגם יונדאי וגם קיה – חברה שנשלטת על-ידי יונדאי – עשו שימוש בדיוק באותו רכיב – קיה מתקנת את התקלות על חשבונה ואילו יונדאי תיקנה רק תקלה אחת אבל לא מתקנת תקלה אחרת.
זאת, בתמצית, הטענה שעומדת במרכז בקשת אישור לתביעה ייצוגית שהוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד על ידי עורכי הדין דוד מזרחי ורון סולן.
כדי להמחיש שמדובר בדיוק באותו מכלול אלקטרו-מכאני שמותקן גם ביונדאי איוניק וגם במקבילה שלה לבית קיה – נירו ההיברידית – צורפה לתביעה ההתייחסות של שתי החברות לכשל ראשון שהתגלה בתיבות האלה, ובעקבותיו פרסמו שתי החברות הודעות ריקול והנחיות תיקון כמעט זהות. זה היה עוד בחודש אפריל 2018.
הבעיה, שבעקבותיה מוגשת התביעה, היא שלאחר שהתגלה כשל נוסף, נרחב יותר, רק קיה פרסמה ריקול כלל עולמי לתיקון שלו ואילו יונדאי – לא רק בישראל אלא בכל העולם – לא לקחה אחריות ולא פרסמה ריקול – כך נטען בבקשת האישור. הכשל, כך לטענת התובעים, עלול לגרום לדליפת נוזל הידראולי אל תוך מעגלים חשמליים במערכת הבקרה האלקטרונית במצמד, וזה עלול לגרום לקצרים חמורים, פגיעה בתפקוד הרכב, ובמקרים קיצוניים אף לסכנת התלקחות ממשית של תא המנוע.
לטענת התובעים מדובר בכשל שעלול להשפיע על יותר מ-52,000 כלי רכב מדגמי יונדאי איוניק היברידית שעלו על כבישי ישראל בשנות הדגם 2016 עד 2022.
התובעים, שנסמכים על חוות דעתו המקצועית של מהנדס הרכב ערן דובדבני, מבקשים מבית המשפט להורות ליונדאי לבצע ריקול בטיחותי לכל המכוניות הרלוונטיות או לכל הפחות להכריז על קריאת שירות למכוניות האלה כדי לתקן את הכשל, ולהשיב כספים לכל מי שנאלץ לתקן את התקלה הזאת על חשבונו.
עושות איפה ואיפה
"מפעיל הלחץ ההידראולי" הוא מנגנון בתוך תיבת ההילוכים הרובוטית בעלת מצמד כפול (DCT), ותפקידו להפריד ולשלב את שני המצמדים במהלך העברת הילוכים כדי לאפשר העברה אוטומטית קלה. הרכיב עצמו מיוצר על ידי חברת Schaeffler הגרמנית, תחת מותג הרכיבים שלה LuK, וגם חברה זאת פרסמה קריאה לתיקון, יחד עם יונדאי וקיה, לגבי הכשל הראשון.
כאשר כושל רכיב כזה, ועלות התיקון שלו נופלת על לקוח פרטי, הוא או היא נדרשים לשלם קרוב ל-4,000 שקלים תיקון, או מאות שקלים בודדות לאבחון.
יונדאי איוניק וקיה נירו הם כמעט "תאומים מכאניים" למעט הבדלי העיצוב הבולטים ביניהם, ושני הדגמים מבוססים על אותה פלטפורמה ייעודית לרכבים היברידיים וחולקים את אותה יחידת הנעה היברידית עם מנוע בנזין מדגם G4LE. שניהם – כך נטען – חולקים גם את אותה תיבת ההילוכים כפולת המצמדים.
אחת הראיות שמביא לכך המהנדס דובדבני היא שאתרים למכירת חלקים מציגים את אותו מספר קטלוגי למכלול ה-HCA כמתאים הן ליונדאי איוניק והן לקיה נירו.
יונדאי איוניק, שהושקה בישראל ב-2016, נהנתה בשעתו מהטבת המס למכוניות היברידיות ותוך זמן קצר כיכבה בטבלאות המכירות – בין השאר בזכות הצלחה כבירה בציי רכב.
כלמוביל, יבואנית יונדאי, העניקה בשעתו אחריות מורחבת על רכיבי המערכת ההיברידית של איוניק, למשך 7 שנים או 150,000 ק"מ, המוקדם מביניהם. אחריות זאת מכסה רכיבים מרכזיים במערכת, לרבות הסוללה.
גם נירו, בדגש על הגרסה ההיברידית, הייתה להיט מכירות בשוק שלנו, ובחודש אוגוסט 2023 קיה פרסמה קריאה לתיקון (ריקול) ברחבי העולם וגם בישראל לכל דגמי נירו היברידית שיוצרו בין השנים 2017 ועד 2022.
בדברי ההסבר לריקול הזה נכתב ש"הלוח המודפס (PCB) במפעיל המצמד ההידראולי עלול להזדהם בנוזל. PCB מזוהם עלול להוביל לקצר חשמלי, ובכך להגביר את הסיכון לשריפה בתא המנוע".
דליפת הנוזל ההידראולי מזהמת את הרכיבים האלקטרוניים של יחידת ה-HCA ועלולה לגרום לקצר חשמלי – גם תוך כדי נסיעה. התביעה מבוססת על ההנחה שמה שקורה ברכיב הזה בקיה מתרחש בדיוק באותו אופן ובאותם אחוזי כשל גם ביונדאי, ומעבר לנזק הכלכלי של אלפי שקלים זה חושף את בעלי הרכב גם לסכנה בטיחותית של אובדן כוח הנעה פתאומי או של דליקה.
בעלי יונדאי איוניק היברידית צריכים לשים לב במיוחד לאפשרות שהרכב שלהם כבר התריע מפני בלאי של הרכיב הכושל באמצעות קוד תקלה P1744 (אפשר לבדוק את זה עם סורק תקלות או במוסך). במקרה כזה כדאי לדרוש מיבואנית יונדאי לטפל בתקלה על חשבונה.
חברת כלמוביל, נציגת יונדאי בישראל, העדיפה שלא להגיב לדברים.
לקריאה נוספת:
יש לכם יונדאי או קיה עם תיבת הילוכים רובוטית? אם לא תפעלו מיד זה עלול לעלות לכם ביוקר
כשל הפנסים של יונדאי: כך תוזילו את המחיר המופקע של כלמוביל
טויוטה, מאחוריך: יונדאי-קיה מפתחת מערכות היברידיות חדשות למנועים קטנים וגדולים