• Ad
  • כל מכונית עלולה להיכשל במבחן רישוי שנתי אם היא לא מתוחזקת, אבל יש כאלה שנכשלות יותר מאחרות. למה זה קורה ועל מה זה מעיד?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כל מכונית חמישית שנבדקת במבחן הרישוי השנתי בגרמניה נכשלת במבחן, לרוב בגלל ליקויים בעלי משמעות בטיחותית שחשוב לתקן במהירות כדי להימנע מתאונות. אבל לא כל דגמי המכוניות נוטים להיכשל ובחלק מן הדגמים האחרים יש תקלות אופייניות והם מתקשים לעבור את מבחן הרישוי.

     

    בדיקת מכונית במוסך

     

    בצי הרכב הגרמני יש נוכחות מובהקת למותגים אירופאים לעומת אחוז חדירה נמוך של מותגים קוריאנים, יפנים וסינים שהם הפופולריים ביותר אצלנו בישראל. עם זאת – כמעט כל הדגמים שנמכרו בגרמניה מיוצגים גם על כבישי ישראל – ותחושת הבטן היא שאפשר לסמוך על המהימנות של בדיקות ונתונים שמגיעים מגורמים גרמנים רשמיים יותר מאשר על נתונים שמופקים בישראל.

    רוב מבחני הרישוי בגרמניה מבוצעים על-ידי מספר גופים גדולים ומקצועיים מאוד, ואחד מהם הוא TÜV – שלוחה של אחד ממכוני התקנים הגרמנים החשובים ביותר אשר פרסם לאחרונה את "דו"ח 2025" שמבוסס על יותר מ-10 מיליון מבחני רישוי שבוצעו על ידו בין יולי 2023 ליוני 2024.

    אחד הדברים שבולטים בדוח, שכולל 228 דגמים, הוא שככל שמכוניות מתבגרות כך הן מתוחזקות פחות טוב או שהבלאי הטבעי מגיע אל יותר רכיבים ומערכות. התוצאה: שיעור הליקויים החמורים הממוצע בכל 10.2 מיליון כלי הרכב ו-228 הדגמים שנבדקו הוא 20.6%. לעומת זאת – שיעור הליקויים במכוניות בנות 12 עד 13 שנים עומד על 28.1% ורק ב-6.4% מכלי הרכב בני שנתיים-שלוש נמצאו ליקויים חמורים.

    ממצאים מעניינים נוספים: כלי רכב חשמליים נכשלים יותר בגלל בעיות מתלים – כנראה בגלל המשקל שלהם, וככל שמרווחי הטיפולים ברכב ארוכים יותר כך גדל הסיכוי שלהם להיכשל במבחן הרישוי. אז בעוד שאין הרבה מה לעשות עם הנתון הראשון בהחלט יש מה לעשות עם השני: לקצר את מרווחי הטיפולים ולהקפיד על לכל הפחות ביקור שנתי אחד במוסך.

    מזדקנות ומתפרקות

    כדי "להשוות תפוזים לתפוזים" חולק הדו"ח לשש קטגוריות גיל, כשכל קטגוריה מתייחסת לשתי שנות ייצור. הקטגוריה ה"צעירה" ביותר היא של מכוניות בנות 2-3 שנים, וה"מבוגרת" ביותר היא של מכוניות בנות 10-11 שנים.

    אם מייחסים מתאם בין הצלחה במבחן הרישוי לבין רמת האמינות המכאנית של מכונית, ומתעלמים מן האפשרות שבעלי רכב "פדנטים" נוטים לבחור בדגמים שונים מאלה שנבחרים על ידי בעלי רכב ש"מחפפים" – אז אפשר לומר שהמכוניות האמינות ביותר הן, למשל, הונדה ג'אז ופורשה 911.

    בקצה השני של הסקאלה, של המכוניות הפחות אמינות, מדורגים כמה מדגמי דאצ'יה הישנים יותר, וטסלה 'מודל 3'.

    רק ב-2.4% מכל המכוניות מדגם הונדה ג'אז בנות שנתיים-שלוש נמצאו ליקויים חמורים וזה הופך אותה לא רק למכונית שנכשלה הכי פחות במבחני הרישוי בקבוצת הגיל שלה, אלא גם זאת שמדורגת במיקום הטוב ביותר בדוח השנתי של TUV.

     

    האם לטפל ברכב במוסך יבואן או במוסך מורשה? ממש לא מה שחשבתם

     

    מכוניות חשמליות: שימו לב למתלים

    אחד הממצאים המעניינים – גם אם לא מפתיעים, נוגע לכלי רכב חשמליים. בצי הרכב הגרמני אמנם אין עדיין הרבה מכוניות כאלה אבל ישנם כבר מספר דגמים ותיקים כמו רנו 'זואי', וגם לא מעט מכוניות מתוצרת טסלה, בעיקר מדגמי 'מודל 3' ו'מודל Y'. שיעור התקלות הגבוה ביותר ברכיבים שלא קשורים למערכת ההנעה החשמלית התגלה במערכת המתלים, ואנשי TUV מייחסים את זה בעיקר למשקל הגבוה של כלי הרכב – פועל יוצא של הסוללה החשמלית.

    נקודה חשובה נוספת שכדאי לשים אליה לב: אנשי TUV מסבירים שגם למרווחי טיפולים ארוכים יש השפעה שלילית על הסיכויים לעבור את מבחן הרישוי. כדוגמה מובאים פנסי החזית שנחשבים לנקודת תורפה בכל כלי הרכב, וגם בכלי רכב חשמליים שכ-4.3% מהם נכשלו בגלל ליקויי תאורה במבחן הרישוי.

    ככלל, בקטגוריית התאורה נכשלו כ-1.5% מן המכוניות בנות שנתיים-שלוש בגלל תקלות פנסים, ו-6.1% מכלי הרכב בני 11 שנים.

    כמובן שלא בכל הדגמים נעשה אותו סוג של שימוש: מכוניות מיני משמשות בעיקר לנסיעות עירוניות ופרבריות וסך הנסועה שלהן נמוך מזה של מכוניות גדולות שמשמשות לנסיעות ארוכות. זאת הסיבה שלצד כל מכונית מופיע גם הקילומטראז' הממוצע של כל המכוניות מאותו דגם שנבחנו על-ידי TUV.

    בטבלאות הבאות מוצגים אחוזי הכישלונות במבחן הרישוי השנתי, ואלה מסכמים גם "ליקויים משמעותיים" וגם "מסוכנים". נדגיש שוב: אף מכונית לא "חייבת" להיכשל במבחן רישוי שנתי ואם היו מתחזקים את המכוניות האלה כראוי לא הייתה סיבה לכישלון במבחן. זה עובד גם להיפך: מכוניות שנחשבות ל"אמינות" לא יזכו לחיים ארוכים ובטוחים עם "תחזוקת שבר".

     

    הונדה ג'אז חדשה. בדרכה לישראל

     

    המכוניות הטובות ביותר בנות 2-3 שנים

    דרוג יצרן/דגם % כישלונות קילומטראז' ממוצע
    1 הונדה ג'אז 2,4 28
    2 פולקסווגן גולף ספורטוואן 2,5 31
    3 אאודי Q2 2,6 33
    4 פורשה 911 קאררה 2,6 21
    5 מיצובישי ASX 2,7 40
    6 מרצדס בנץ B קלאס 2,9 36
    7 פולקסווגן T-Roc 2,9 34
    8 מרצדס GLC 3,3 53
    9 פולקסווגן גולף חשמלית 3,4 32
    10 יונדאי טוסון 3,5 37

     

     

    המכוניות הגרועות ביותר בנות 2-3 שנים

    דרוג יצרן/דגם % כישלונות קילומטראז' ממוצע
    1 טסלה מודל 3 14,2 53
    2 פורד מונדיאו 13,2 72
    3 סקודה סקאלה 11,8 43
    4 פורד S-מקס 11,3 70
    5 סקודה סופרב 11,3 70
    6 פורד פוקוס 10,6 52
    7 פולקסווגן קאדי 10,4 54
    8 אופל קרוסלנד 10,4 28
    9 פיג'ו 308 10,3 51
    10 פולקסווגן פאסאט 10,1 70

     

    פורשה 911 קאררה – 2015

     

    המכוניות הטובות ביותר בנות 4-5 שנים

    דרוג יצרן/דגם % כישלונות קילומטראז' ממוצע
    1 פורשה 911 קאררה 3,1 29
    2 פולקסווגן גולף ספורטוואן 3,6 49
    3 פולקסווגן T-Roc 4,0 53
    4 אאודי Q2 4,5 53
    5 מרצדס בנץ B קלאס 4,5 50
    6 פולקסווגן גולף חשמלית 4,6 44
    7 אאודי A3 5,0 60
    8 יונדאי ix20 5,0 40
    9 מרצדס-בנץ GLC 5,0 69
    10 טויוטה RAV4 5,1 61

     

     

    המכוניות הגרועות ביותר בנות 4-5 שנים

    דרוג יצרן/דגם % כישלונות קילומטראז' ממוצע
    1 טסלה מודל 3 19,7 74
    2 פולקסווגן שראן 18,5 83
    3 ב.מ.וו 5/6 17,7 89
    4 ב.מ.וו 2 אקטיב טורר 17,6 63
    5 סיאט אלהמברה 17,5 76
    6 ב.מ.וו X1 17,4 61
    7 דאצ'יה לוגן 16,8 63
    8 דאצ'יה דוקר 16,7 62
    9 דאצ'יה דאסטר 16,2 58
    10 אופל קרוסלנד 15,7 43

     

     

     

    המכוניות הטובות ביותר בנות 6-7 שנים

    דרוג יצרן/דגם % כישלונות קילומטראז' ממוצע
    1 פורשה 911 קאררה 3,1 40
    2 פולקסווגן T-Roc 6,0 72
    3 מאזדה CX-3 6,6 69
    4 פולקסווגן גולף ספורטוואן 6,8 70
    5 מרצדס בנץ B קלאס 7,4 71
    6 אאודי Q2 7,7 71
    7 הונדה ג'אז 8,4 57
    8 סיאט אטקה 8,4 86
    9 מאזדה 2 8,7 67
    10 אאודי A3 9,1 89

     

    דאצ'יה דוקר

     

    המכוניות הגרועות ביותר בנות 6-7 שנים

    דרוג יצרן/דגם % כישלונות קילומטראז' ממוצע
    1 דאצ'יה דוקר 26,5 89
    2 דאצ'יה דאסטר 24,3 81
    3 ב.מ.וו 5/6 23,6 111
    4 דאצ'יה לוגן 22,3 91
    5 ב.מ.וו 2 אקטיב טורר 21,2 89
    6 סיאט אלהמברה 20,9 110
    7 פולקסווגן שראן 20,8 116
    8 ב.מ.וו X5/X6 20,4 121
    9 רנו זואי 19,9 61
    10 דאצ'יה סנדרו 19,7 69

     

     

    המכוניות הטובות ביותר בנות 8-9 שנים

    דרוג יצרן/דגם % כישלונות קילומטראז' ממוצע
    1 פורשה 911 קאררה 4,0 51
    2 פולקסווגן גולף ספורטוואן 10,0 89
    3 מאזדה 2 10,6 82
    4 סוזוקי ויטארה 11,0 95
    5 מרצדס בנץ B קלאס 11,1 91
    6 מרצדס בנץ  ML/GLE 11,8 141
    7 מרצדס-בנץ A קלאס 12,0 103
    8 אאודי A3 12,7 113
    9 הונדה ג'אז 13,1 79
    10 מיצובישי ASX 13,3 104

     

     

    המכוניות הגרועות ביותר בנות 8-9 שנים

    דרוג יצרן/דגם % כישלונות קילומטראז' ממוצע
    1 דאצ'יה דוקר 30,9 113
    2 דאצ'יה דאסטר 29,7 101
    3 דאצ'יה סנדרו 28,6 89
    4 דאצ'יה לוגן 28,3 112
    5 ב.מ.וו 5/6 27,9 159
    6 רנו מגאן 26,1 122
    7 פורד קה 25,8 76
    8 רנו קליאו 25,7 90
    9 סיטרואן C3 24,8 82
    10 פורד פוקוס 24,2 122

     

     

    המכוניות הטובות ביותר בנות 10-11 שנים

    דרוג יצרן/דגם % כישלונות קילומטראז' ממוצע
    1 פורשה 911 קאררה 5,6 65
    2 מרצדס A קלאס 14,7 120
    3 מרצדס בנץ B קלאס 14,8 108
    4 פולקסווגן טוארג 15,1 176
    5 אאודי A3 15,9 132
    6 פולקסווגן גולף פלוס 16,2 99
    7 הונדה ג'אז 16,6 94
    8 מרצדס ML/GLE 16,9 169
    9 מיצובישי ASX 17,1 127
    10 מיני 17,3 103

     

    דאצ'יה לוגאן MCV

     

    המכוניות הגרועות ביותר בנות 10-11 שנה

    דרוג יצרן/דגם % כישלונות קילומטראז' ממוצע
    1 דאצ'יה לוגן 39,6 132
    2 דאצ'יה דאסטר 34,1 122
    3 רנו טווינגו 33,0 92
    4 רנו מגאן 32,7 136
    5 סיטרואן C3 31,9 106
    6 ניסן קשקאי 31,2 130
    7 ניסן מיקרה 30,7 87
    8 דאצ'יה סנדרו 30,7 105
    9 יונדאי i30 30,5 120
    10 פורד מונדיאו 30,4 184

     

     

    המכוניות הטובות ביותר בנות 12-13 שנה

    דרוג יצרן/דגם % כישלונות קילומטראז' ממוצע
    1 פורשה 911 קאררה 7,9 71
    2 מיצובישי ASX 19,6 146
    3 פולקסווגן גולף פלוס 20,6 115
    4 אאודי Q5 20,8 177
    5 פולקסווגן טוארג 20,8 204
    6 ב.מ.וו X1 21,0 148
    7 מיני 21,2 117
    8 וולוו XC60 21,9 194
    9 טויוטה RAV4 22,1 145
    10 אאודי Q3 22,6 142

     

     

    המכוניות הגרועות ביותר בנות 12 – 13 שנה

    דרוג יצרן/דגם % כישלונות קילומטראז' ממוצע
    1 רנו טווינגו 41,5 110
    2 דאצ'יה לוגן 41,0 146
    3 רנו קליאו 39,8 116
    4 דאצ'יה סנדרו 39,4 118
    5 רנו מגאן 36,5 148
    6 ניסן קשקאי 36,3 146
    7 פיאט פנדה 36,2 102
    8 פיג'ו 207 35,7 113
    9 סיטרואן C3 35,7 110
    10 דאצ'יה דאסטר 35,6 135

     

    לקריאה נוספת:

    10 פעולות פשוטות יחסכו לכם אלפי שקלים באחזקת רכב

    שאלות שנשאלות הרבה

    תשאלי מוסכניק

     

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • אלה המכוניות שנכשלו הכי הרבה בטסט השנתי

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.