• Ad
  • פריז 2024: מאחורי הקלעים של תעשיית הרכב האירופאית
    הדרמה האמיתית בתערוכת פריז מתרחשת מאחורי הקלעים. בשעה שכולם מתרשמים מדגמים חדשים ומכוניות קונספט היצרניות האירופאיות נאבקות כדי לשרוד
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שוק הרכב באירופה, ובישראל, עומד בפני טלטלה היסטורית חסרת תקדים אשר מונעת על-ידי ממשלת סין ותעשיית הרכב הסינית. את הגלים הסוערים הראשונים של הגאות הזאת אפשר לחוש מאחורי הקלעים של תערוכת המכוניות הבינלאומית של פריז, שנפתחת היום לקהל.

     

    פריז 2024: מאחורי הקלעים של תעשיית הרכב האירופאית

     

    בחודשים האחרונים עסקו לא מעט פרשנים במיסוי שהאיחוד האירופאי תכנן להטיל על רכב שמיובא לאירופה מסין, וגם אנחנו סיקרנו כאן את הנושא. עד לפני שבועות אחדים נראה היה שאירופה מתלבטת בין הגישה הגרמנית – שמתנגדת להטלת מכס על יבוא מסין, לבין הגישה של צרפת, איטליה וספרד שסבורות שהתמיכות הממשלתיות העצומות של ממשלת סין לתעשיות המקומיות שלה מצדיקות הטלת מכס כזה.
    שתי הגישות האלה מגלמת שיטה שונה, אולי אפילו הפוכה, להגנה על תעשיית הרכב האירופאית והמקומית.

    כפי שפירטנו כאן, שיעורי המכס שהאיחוד האירופי מתכוון להטיל על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין נגזרים מן ההיקפים השונים של תמיכות שממשלת סין העניקה ליצרניות השונות – לטענת האיחוד – והם נעים בין 7.8% על טסלה ועד ל-35.3% על SAIC – הבעלים של MG שלא שיתפה פעולה עם חקירת האיחוד האירופאי.

    את חלוקת המחנות בין התומכים למתנגדים למכס קל היה להבין בראי האינטרסים המנוגדים של יצרניות הרכב בכל מדינה. פולקסווגן היא יצרנית הרכב הזרה החזקה והמצליחה ביותר בסין, וגם עבור מרצדס-בנץ וב.מ.וו השוק הסיני הוא בין השווקים החשובים ביותר מבחינת הכנסות ורווחים, אם לא החשוב ביותר.

    לעומת זאת – קבוצת רנו (שכוללת גם את דאצ'יה), וסטלנטיס, שבהקשר של ייצור רכב באירופה כוללת את קבוצת פיאט ואת קבוצת פיג'ו-סיטרואן-אופל – אף פעם לא הצליחו להתאקלם ולשגשג בסין, לכן זה שוק פחות חשוב עבורן.

    שבדיה, באופן קצת מוזר יש לומר, נעמדה בנושא זה על הגדר ולא בחרה צד, וזאת על אף שוולוו נשלטת על-ידי ג'ילי הסינית ונתח משמעותי מן המכירות והרווחים שלה מגיעים מסין.

    נכון להיום האיחוד האירופאי טרם השלים את מהלך הטלת המכסים אבל עד לפני כשבוע נדמה היה שהפור נפל ושההתנגדות הגרמנית לא הצליחה לבטל את המהלך הזה. אתמול (ב'), בתערוכת פריז, נשמעה לפתע עמדה שונה ומעניינת מצידו של קרלוס טבראס, מנכ"ל סטלנטיס.

     

    פריז 2024: מאחורי הקלעים של תעשיית הרכב האירופאית

     

    לדבריו, מכסים שיוטלו במדינות האיחוד האירופי על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין יגרמו נזק לתעשיית הרכב המקומית ויאיצו סגירת מפעלים ופיטורי עובדים במקום להגן עליהם. מכסים, לדברי טבראס, אמנם עושים כותרות חזקות בתקשורת אבל יוצרים "תופעות לוואי".

    הטיעון של טבראס פשוט, הגיוני, ומודגם היטב על-ידי יצרנית הרכב הסינית הגדולה ביותר – BYD. לדבריו, התגובה של יצרניות הרכב הסיניות להטלת מכס תהיה הקמת מפעלי ייצור באירופה ובניית רכב באירופה במקום בסין כדי לעקוף את המיסוי.

    טבראס הוסיף שגם ככה יש כרגע במדינות האיחוד האירופאי עודף כושר ייצור במפעלים הקיימים, ואם ייפתחו מפעלים חדשים זה יפעיל לחץ נוסף על היצרניות הוותיקות וייאלץ אותן לסגור מפעלים עם תפוקה נמוכה. "זה מגדיל את קיבולת היתר של מפעלי הייצור באירופה", הוא אמר במסיבת עיתונאים שנערכה במסגרת התערוכה, "מפני שהדרך (של הסינים) להימנע ממכס תהיה לבנות באירופה ואתם (הרגולטורים) מאיצים את הצורך לסגור מפעלים".

    לכאורה, לממשלות האירופאיות לא אמור להיות אכפת אם עובדים מועסקים אצל יצרן זה או אחר אבל למעשה יש שני הבדלים גדולים. ראשית לכל – כאשר יצרנית סינית מתחזקת על חשבון יצרנית אירופאית זה אומר שההכנסות והרווחים מועברים לסין ולא נשארים באירופה.

    שנית, כפי שטבארס אמר – "יצרניות הרכב הסיניות לא ייסעו לגרמניה, צרפת או איטליה כדי לבנות שם את המכוניות שלהן כי יהיו לכך חסרונות מבחינת עלויות, החל מעלויות אנרגיה (וכלה בעלות ההעסקה של עובדים – ג.מ.)".

    סטלה לי, סגנית נשיא BYD, השלימה היטב את התמונה שטבראס מצייר כשאמרה ש-BYD מתכננת לעקוף את המכסים בכך שתייצר באירופה כמעט את כל המכוניות שהיא תמכור שם בעתיד. לדבריה, BYD תייצר באירופה רכיבים לכלי רכב (באופן שיעקוף את המנכסים) ותרכיב מארזי סוללות במפעלים שלה בהונגריה ובטורקיה, ורק את תאי הסוללה היא תייבא מסין.

    בשורה תחתונה, האזהרה של טבראס לממשלות צרפת, איטליה וספרד פשוטה: הטלת מכסים היא חרב פיפיות. זה יגרום אמנם ליצרניות הסיניות לייצר רכב באירופה, אבל הן יקימו מפעלים במרכז אירופה ובמדינות שיש להן הסכמי סחר עם האיחוד, וזה יגרום לסגירת מפעלים ופיטורי עובדים אצלכן.

     

    פריז 2024: מאחורי הקלעים של תעשיית הרכב האירופאית

     

    הגישה של רנו: הקלת תקנות זיהום אוויר

    "אני חסר מילים כשאני רואה אנשים שמסוגלים לחזות את העתיד שבע שנים מראש, עד לקביעת נתח השוק של רכב חשמלי טהור", אמר אתמול בציניות מנכ"ל רנו, לוקה דה מאו, במסיבת העיתונאים של רנו.
    דה מאו התייחס לתקנות זיהום האוויר המחמירות והולכות שנקבעו על-ידי האיחוד האירופאי בשנת 2018 על בסיס נתוני פליטות המזהמים של כלי רכב שעלו על הכבישים עד לשנת 2016, ודרש ממקבלי ההחלטות "לבחון מחדש" את רמות הפליטה המרביות שנקבעו לשנה הבאה.

    עד שזה יקרה, דה מאו מאיים, מזהיר או מודיע מראש שרנו לא מתכוונת לשלם קנסות לאיחוד האירופאי על אי עמידה ביעדי הזיהום המרביים ובמקום זה היא מתכוונת לקנות "זכויות אוויר נקי" מטסלה ומ-BYD.

    דה מאו אמר שרנו-דאצ'יה לא תזדקק לפרסם השנה אזהרת רווח כפי שנאלצו לעשות קבוצת פולקסווגן, מרצדס-בנץ וב.מ.וו לנוכח הביצועים הגרועים שלהן בשוק הרכב הסיני (שבו רנו כמעט לא פעילה) וכפי שפרסמה סטלנטיס לנוכח הקשיים שלה בשוק האמריקני. את שנת 2024 צפויה רנו לסיים ברווח נאה – ביחס למצב תעשיית הרכב כיום – עם רווח תפעולי של יותר מ-7.5% ותזרים מזומנים של יותר מ-2.5 מיליארד אירו.

    אלא ששנת 2025, שבה רנו תתמודד עם תקנות זיהום אוויר מחמירות יותר ב-15% כבר החל ב-1 בינואר, צפויה להיראות אחרת לגמרי מבחינה פיננסית. לדבריו, ראשי האיחוד האירופי צריכים לבחון מחדש את היעדים שנכנסו לתוקף לפני שש שנים ראשית לכל בגלל ששוק הרכב באירופה עדיין לא התאושש ממגפת קורונה וסיבוכיה ורמת המכירות בו נמוכה בכ-20% ביחס להיקף המכירות לפני המגפה.

    בנוסף, מחירי השבבים שמשמשים במכוניות גבוהים משמעותית מאשר לפני המגפה ואילו עלויות האנרגיה זינקו לשחקים בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה והמלחמה הבלתי נגמרת שם.

     

    פריז 2024: מאחורי הקלעים של תעשיית הרכב האירופאית

     

    האירופאיות צופות זינוק במכירות רכב חשמלי

    תיירי קוסקאס, מנכ"ל חטיבת סיטרואן מבית סטלנטיס אמר אתמול במסיבת עיתונאים בתערוכת פריז ש"הביקוש לרכב חשמלי (באירופה) מתקרב לנקודת מפנה".
    סיטרואן מציגה בפריז מספר דגמים חשמליים ו"מחושמלים" ובראשם e-C3 הקטנה עם תג מחיר של כ-23,300 אירו (25,500 דולר) וגרסה מוזלת ממנה (שתעלה 19,999 אירו) שתושק באמצע השנה הבאה.

    גם לוקה דה מאו, מנכ"ל רנו, צופה זינוק בביקוש לרכב חשמלי באירופה אם כי גם זה לא מפתיע בהתחשב בכך שכוכבות התצוגה שלך רנו הן מכוניות חשמליות חדשות ועתידיות ובראשן רנו 5 החשמלית שמוצעת תמורת 25,000 אירו ורנו 4 הקומפקטית שתעלה פחות מ-35,000 אירו כשתושק רשמית. לדבריו, "המוצר המתאים יכול לחולל שינוי", והוא הוסיף גם שבאירוע מכירות שרנו ערכה ערב תערוכת פריז בין 35-40% מן המכוניות שנמכרו היו חשמליות.

     

    פריז 2024: מאחורי הקלעים של תעשיית הרכב האירופאית

     

    לקריאה נוספת:

    מכונית סינית תוצרת אירופה: האם תעשיית הרכב הסינית רוצה לכבוש את העולם?
    האם מכוניות סיניות יאספו מידע על אזרחים אמריקנים עבור ממשלת בייג'ינג? לא אם זה תלוי בממשל ביידן
    רכב חשמלי: כשאירופה נלחמת בסבסוד הסיני אלה בשורות נהדרות לשוק הישראלי
    ההצעה של יצרנית הרכב הפינית המחתרתית ליצרניות הסיניות: "תלמדו מהאיראנים – תילחמו באמצעות פרוקסי"

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    פריז 2024: מאחורי הקלעים של תעשיית הרכב האירופאית

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.