כמעט 7 שנים לאחר התפוצצות "פרשת דיזלגייט" בארה"ב, וכחמש שנים לאחר שפולקסווגן הודתה באשמה ונאלצה לשלם מיליארדי דולרים כדי לקנות מכוניות ישנות, לשלם פיצויים ללקוחות, ולשלם קנסות לממשלת ארה"ב – גם פיאט-קרייזלר צפויה להודות באשמה דומה במסגרת עסקת טיעון עם הממשל האמריקני.
סוכנות הידיעות 'רוייטרס' חשפה הלילה שעורכי הדין של החטיבה האמריקנית של FCA, אשר מוזגה בתחילת השנה שעברה עם פיג'ו-סיטרואן לתאגיד 'סטלנטיס', קרובים לחתימה על עסקת טיעון שבמסגרתה תודה החברה באשמה פלילית ותשלם סכום מוסכם של 300 מיליון דולר כקנסות. החקירה כנגד פיאט-קרייזלר העלתה שגם במנועי דיזל שהותקנו בכ-100,000 כלי רכב מדגמי ג'יפ ו'ראם' בוצעה הונאה במטרה "לעבוד" על מבחני זיהום האוויר, ובלי קשר להודאה הצפויה של החברה עצמה באשמה – בעקבות חקירה זאת צפויים להיות מוגשים שלושה כתבי אישום פליליים כנגד עובדים בחברה.
בפרספקטיבה היסטורית, "פרשת דיזלגייט" היא "קו פרשת מים" בתעשיית הרכב ראשית לכל מכיוון שהיא גרמה למותו המוקדם של מנוע הדיזל, ובמורד הדרך לקיצור ימי כל מנועי הבעירה הפנימית. התפוצצות הפרשה חוללה "אפקט דומינו" שגרם ראשית לכל ללידה-מחדש של תאגיד פולקסווגן כיצרנית חלוצה של רכב חשמלי, לניעור דרמטי של הרגולטורים באירופה ובארה"ב ולהחמרה משמעותית של מבחני זיהום האוויר לרכב. בנוסף, הפרשה הביאה לפתיחת חקירות בארה"ב ובאירופה כנגד יצרניות רכב נוספות, ואלה חשפו מעשים דומים – גם אם בהיקפים שונים – אצל מרצדס, ב.מ.וו, רנו, פיג'ו-סיטרואן ועוד.
בימים אלה לפני כשנה נפתחו בבית משפט צרפתי הליכים שבהם הואשמו באופן רשמי שלוש יצרניות הרכב הצרפתיות בהונאה בסגנון דיזלגייט, וזאת בעקבות חקירה שנפתחה כבר בשנת 2017. במקרה של רנו נמצאו, לדברי התובעים, עדויות להונאת דיזל במנועים שהותקנו במכוניות שנמכרו בין השנים 2009 עד 2011 ובין 2013 עד 2017. רנו נאלצה בינתיים להפקיד ערבויות בהיקף של 80 מיליון אירו לכיסוי נזקים פוטנציאליים, קנסות ופיצויים. באופן דומה נדרשה פיג'ו להפקיד ערבויות בהיקף של 30 מיליון אירו וסיטרואן הפקידה 33 מיליון אירו. הרשויות בצרפת מצאו לכאורה עדויות להונאת דיזל במכוניות שנמכרו על-ידי פיג'ו וסיטרואן בין השנים 2009 ל-2015.
כזכור, פיג'ו-סיטרואן ופיאט קרייזלר הם כעת שני חלקים של ארגון אחד (המעניין, אגב, הוא שכל חלק של הארגון פשע, לכאורה, בנפרד ועם מנועים שונים), והחקירות והקנסות משני צידי האוקיאנוס לא יועילו למצבו הכלכלי. ההערכה היא שהסדר הטיעון בארה"ב מול משרד המשפטים האמריקני צפוי להיחשף בשבוע הבא, ובעקבותיו תודה החברה באשמה בדיון בבית משפט מחוזי בארה"ב.
עבור קרייזלר, ג'יפ וראם זאת תהיה רק תחילתה של פרשה חדשה, שבה היא תצטרך לצאת בנזק המינימלי מגל צפוי של תביעות ייצוגיות שיוגשו כלפיה, קרוב לוודאי, על-ידי בעלי כלי רכב שנמכרו בארה"ב בין השנים 2014 עד 2016.
נכון להיום סטלנטיס ומשרד המשפטים טרם הגיבו לידיעה.