שורה תחתונה תחילה
גרסת ה-1.5 ליטר של סיאט איביזה מציעה תחליף "הוט האצ'" בעיצוב ובאווירה נכונה, עם מחיר תחרותי ביחס לחבילה. חבל רק שהיא לא הצליחה להלהיב.
עוד ב-TheCar
מבחן השוואתי: סיאט איביזה מול פיג'ו 208, אופל קורסה וטויוטה יאריס
סיאט לאון החדשה במבחן דרכים
מבחן השוואתי: סיאט ארונה מול קיה סטוניק ויונדאי וניו
איביזה של סיאט היא אחת ממכוניות הסופר-מיני הפופולריות והנפוצות ביותר בישראל בשני העשורים האחרונים, ואחת הקטנות החביבות במיוחד על קהל צעיר. הצלחתה בולטת שבעתיים בשנים האחרונות לנוכח ההצטמקות המהירה והמטרידה של פלח השוק של מכוניות סופרמיני, אשר נובע מן הנדידה של לקוחות אל מחוזות הקרוסאובר. אחד הקלפים המרכזיים בשרוול של איביזה הוא תדמית ספורטיבית בכלל, ובמיוחד בגרסאות FR אשר ממוקדות כמעט אך ורק בפרטי אבזור ולבוש, ופחות מכך באמצעים פיזיים לשיפור היכולות הדינמיות והביצועים.
הדור הנוכחי של איביזה הוצג בקיץ 2017 אבל שומר היטב על מעמדו בטבלת המכירות, וזאת על אף שבשנים האחרונות צצו לא מעט מתחרות רעננות ועדכניות. מתיחת פנים של אמצע החיים הושקה לפני כחצי שנה, והגיעה ארצה לאחרונה. ההזדמנות הזאת נוצלה היטב כדי להשיב מחדש את גרסת ה-1.5 ליטר, הפעם עם תיבת הילוכים אוטומטית. למרבה הצער – בדור הנוכחי אין לאיביזה גרסה ספורטיבית אמיתית, אפילו לא תחת המותג החדש 'קופרה', וזה מציב את גרסת ה-1.5 על חבילת ה-FR שלה כתחליף כלשהו למכוניות הסופרמיני החמות שכל כך אהבנו בשנות ה-90 ובעשור הראשון של האלף הנוכחי.
מה נשתנה?
מעצבי סיאט כמעט שלא נגעו בעיצוב החיצוני של איביזה, וצריך להודות להם על זה מכיוון שגם כמעט 5 שנים לאחר השקתה היא מאופיינת בצללית מרשימה ובעיצוב מודרני ונעים לעין. איביזה נראית מצוין גם מול דור חדש של מכוניות סופרמיני, ואולי אפילו מדגישה את "עודף העיצוב" של מכוניות כמו פיג'ו 208. מתיחת הפנים החיצונית כללה נגיעות קלות בפנסים הקדמיים ובפגוש, ואילו הטיפוגרפיה של סמל ה'איביזה' על דלת תא המטען עוצבה מחדש לפונט של כתב יד. התוספות הקוסמטיות של גרסת FR כוללות שבכה קדמית שונה, פנסי ערפל, וחישוקי 18 אינטש חדשים ומוגזמים (17 אינטש בגרסת 1.0 ליטר), אם כי אלה מסייעים לה לבלוט ומן הסתם יתחבבו על קהל צעיר.
אחת מנקודות התורפה של איביזה היוצאת הייתה שחומרי הדיפון של תא הנוסעים החלו כבר להפגין את גילם (כפי שציינו במבחן ההשוואתי שערכנו לפני כשנה). מתיחת הפנים של תא הנוסעים וסביבת הנהג כוללת עיצוב חדש לחלוטין ללוח המכשירים, אשר כולל כעת מערכת מולטימדיה עדכנית ונאה שניצבת בראש הקונסולה המרכזית, ולטובתה נדחקו פתחי המיזוג לקומה התחתונה. פתחי המיזוג הצדדיים כעת עגולים, וסביבם הוצבו טבעות צבעוניות שמשלבות תאורת אווירה. חשוב מכל: איכות החומרים שודרגה משמעותית, בעיקר בחלקו העליון של לוח המכשירים אשר בנוי כעת מחומר רך עם דוגמת חלת דבש.
שדרוג משמעותי נוסף נעשה בתחום הבטיחות: איביזה מציעה סוף סוף מערכת אקטיבית להתרעה ומניעת סטיה מנתיב כסטנדרט, וזאת בנוסף לבלימת חירום אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית.
מנוע וביצועים
גרסת הקצה של איביזה מצוידת במנוע ה-1.5 ליטר המוכר של קבוצת פולקסווגן, אשר מספק 150 כוחות סוס ו-25.5 קג"מ שזמינים בין 1500 ל-3500 סל"ד. המנוע מחובר לתיבת הילוכים כפולת מצמדים עם שבעה יחסי העברה. שידוך למרכב קל יחסית, יחד עם אופי פעולה נמרץ של תיבת ההילוכים (למעט הססנות קלה ביציאה מהמקום) מספקים מכונית זריזה עם מספיק כוח זמין לביצוע כל עקיפה מזדמנת. נתון התאוצה ל-100 מרשים למדי – 8.2 שניות, רק שניה אחת יותר מגרסת הקופרה מהדור הרודם של האיביזה. מצד שני, איביזה לא משדרת תחושה ספורטיבית של כוח מתפרץ, וזאת בגלל אופי פעולה מאד לינארי של המנוע, וצליל מוחרש היטב. בשורה תחתונה: איביזה FR 1.5 מהירה יותר מכל סופרמיני שלישבן שלה לא מוצמדות האותיות GTI או קופר S.
תצרוכת הדלק מפתיעה לטובה ומרשימה מאד: בתנאי מבחן מאומץ היא שתתה ליטר דלק לכל 13.8 קילומטרים, וזה אומר שלא צפויה בעיה לחלץ גם 16 ק"מ לליטר בנהיגה מתונה.
התנהגות ונוחות
גרסת FR מתגלגלת על מתלים מוקשחים מאלה של איביזה הבסיסית, ויחד עם צמיגים ספורטיביים למדי, ופלטפורמת MQB המוכרת והמלוטשת, מתקבלת מכונית עם מגבלות אחיזה גבוהות והתנהגות ניטרלית וסלחנית. על כבישים משובשים איביזה לא תמיד מפגינה שלוות נפש, אבל היא אף פעם לא תפתיע את הנהג, ולכן רק במקרים נדירים הוא ייאלץ להוריד את הקצב. מה שבטוח זה שזאת מכונית שיודעת לייצר קצב טוב בין פניות, עם היגוי מדויק ששוקל טוב (כאשר נמצאים במצב נהיגה ספורטיבי) הגם שהוא נטול תקשורת ממשית. במילים אחרות, איביזה FR היא מכונית זריזה לא רק בקו ישר אלא גם על כבישים מפותלים, אלא שהיא לא מספיק "מחוברת" לנהג וגם לא מאתגרת אותו.
מתלים קשיחים, בשילוב צמיגים בחתך נמוך, לא מציעים שילוב אידאלי לנהיגה עירונית ובתנאים האלה היא מקפצצת לא מעט על פני שיבושים קטנים. יכולת הספיגה של המתלים משתפרת ככל שעולה המהירות, ועל אף שהשיכוך לא מספיק מוקפד במעבר על מהמורות עמוקות – ריסון המרכב טוב וזה מונע קופצנות מוגזמת.
תא נוסעים ושימושיות
תא הנוסעים זכה, כאמור, לשדרוג החשוב ביותר במסגרת מתיחת הפנים, וכעת מקדם את היושבים במכונית עם תחושה מודרנית יותר – לא מעט בזכות ממשק עדכני של מערכת המולטימדיה. הממשק הזה אינטואטיבי יותר מאשר בדגמי סיאט החדשים האחרים, וסובל פחות מהתחכמויות מיותרות. תפעול בקרת האקלים נותר באמצעות מתגים, וזה כמובן יתרון גדול. גרסת FR משדרגת את האווירה עוד יותר עם גלגל הגה ספורטיבי ונעים לאחיזה, ומושבים נוחים שמספקים תמיכה טובה. הגימור דמוי עור עם תפרים של FR הקודמת נראה טוב יותר מאשר הפלסטיקה הכסופה החדשה, שנמתחת לרוחב הדשבורד ולא נראית איכותית במיוחד, וזה פספוס.
אנשי סיאט הוסיפו תאורת אווירה נאה אשר משדרגת את האווירה, אבל הטבעות שסביב פתחי המיזוג יוצרים השתקפות בעייתית במראות הצד (אם כי הפתרון החלקי של סיאט הוא כיבוי התאורה בזמן איתות).
כמו בעבר, מרחב הפנים של איביזה נדיב מאד ביחס למתחרות וזה מאפשר הושבה נוחה של שני מבוגרים מאחור. תא המטען שימושי למדי עם נפח של 355 ליטר.
אבזור ותמחור
גרסת FR היא המאובזרת בהיצע של איביזה. נוסף לבקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, וחיישני גשם נוספת בגרסה הזאת מערכת מולטימדיה עם מסך גדול יותר של 9.2 אינטש, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מצלמה אחורית, גג שמש פנורמי חשמלי, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינטש. איביזה FR עם מנוע ה-1.5 ליטר מציעה גם תאורת LED מלאה בחזית וחישוקי 18 אינטש כסטנדרט, ותג המחיר שלה הוא 125 אלף שקלים, כלומר 7,000 ש"ח יותר מאשר גרסת ה-1.0 ליטר. ההפרש במחיר בהחלט מוצדק לנוכח הביצועים העדיפים.
לאיביזה FR 1.5 אין מתחרות ישירות. הקרובות אליה ביותר מבחינת "לוק" וגישה ספורטיבית הן רנו קליאו RS ליין שהשיווק שלה הופסק לעת עתה, וצמד האחיות הלא זהות פיג'ו 208 GT (שייקרה ממנה ב-5,000 ש"ח) ואופל קורסה GS ליין (שזולה ממנה בשיעור דומה). שתי אלה מכוניות חלשות יותר מאיביזה.
שורה תחתונה
מתיחת הפנים של סיאט איביזה נגעה בשתי נקודות התורפה המשמעותיות שלה, ובכל יתר הסעיפים היא נותרה אותה סופרמיני מוצלחת ואהובה שמשלבת בין שימושיות, יכולת דינמית גבוהה ותדמית צעירה.
גרסת FR שנבחנה כאן משדרגת את העיצוב הסביבי עם תוספות קוסמטיות אשר קולעות בול אל קהל היעד הצעיר, והיא מונעת באמצעות מנוע שמשדרג את רמת הביצועים כמעט לרמה של הקטנות החמות מן הסוג שנכחד לצערנו. ביצועים משופרים ויכולת דינמית גבוהה מסתכמים במכונית זריזה על כל סוגי הכבישים. היא תחניף לכל נהג למרות שאין לה את ה"פלפל" שיכול היה להפוך אותה לספורטיבית באמת. מצד שני, צריך לזכור כאשר אין כמעט שום קטנה ספורטיבית כיום בצד המחיר השפוי.
כמכונית סופרמיני זאת לא מכונית זולה, בוודאי בהשוואה לגרסאות הבסיסיות שלה עצמה. ולמרות זאת היא מעניקה תמורה טובה למחיר, וזה מבטיח שהיא תוסיף לככב בקרב הצעירים הממהרים ובטבלת המסירות.