• Ad
  • עד כמה מתקצר טווח הנסיעה של רכב חשמלי בגלל הקור?

    תקופת צינון: עד כמה מתקצר טווח הנסיעה של רכב חשמלי בגלל הקור?

    בישראל יש הרבה יותר ימים לוהטים מאשר ימים קפואים, אבל בשני המקרים טמפרטורה קיצונית מקצרת את טווח הנסיעה של רכב חשמלי בין 5% ל-40%. ויש גם מה לעשות.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בתוך כמה שנים תשתפר טכנולוגיית הסוללות בכלל, ובפרט זאת של כלי רכב חשמליים, וטווחי הנסיעה יהפכו לסוגיה יחסית שולית. עד אז – טווחי נסיעה ריאליים מוסיפים להיות אחד השיקולים החשובים בשימוש ברכב חשמלי, ותנאי מזג אוויר קיצוניים, כמו קור או חום – מקצרים אותם עוד יותר.

     

    עד כמה מתקצר טווח הנסיעה של רכב חשמלי בגלל הקור?

     

    בימים אלה, כאשר במהלך רוב שעות היממה הטמפרטורות ברוב רחבי הארץ הן חד ספרתיות, בעלי רכב חשמלי חייבים לקחת בחשבון שהסוללה ברכב שלהם עלולה שלא לספק את טווחי הנסיעה שאליהם הם התרגלו עד כה. השאלה היא עד כמה משפיע הקור על הטווח.

    שתי הסיבות העיקריות לקיצור טווח הנסיעה במזג אוויר קר הן השפעתו על הכימיה של הסוללה, וגם צריכת אנרגיה גבוהה יותר של מערכת מיזוג האוויר ברכב, אשר נדרשת לשמור על סביבה נוחה וחמימה לנוסעי הרכב. לא מיותר להזכיר, כבר בתחילת הדברים, שאופי נהיגה משפיע על טווח הנסיעה לא פחות מאשר הטמפרטורה, ושהשפעת מזג האוויר משתנה בין דגם אחד של סוללה למשנהו.

    התאחדות הנהגים הנורבגית, שפעילה במדינה שבה יש כיום ככל הנראה את המומחיות הגדולה ביותר בשני הנושאים – קור קיצוני ומכוניות חשמליות – פרסמה בשנת 2020 מחקר שממנו עולה שטמפרטורות קרות עלולות לקצר את טווחי הנסיעה של כלי רכב חשמליים עד כדי 20 אחוזים, ולא פחות חשוב: להאריך באופן משמעותי את משך הטעינה ביחס לטעינה במזג אוויר חם (והכוונה היא ל"חם" במונחים נורבגיים, לא ישראלים…).

     

    עד כמה מתקצר טווח הנסיעה של רכב חשמלי בגלל הקור?

     

    גם אנשי מגזין הצרכנות החשוב ביותר בעולם – ה'קונסומר ריפורטס' האמריקני, יצאו לא מכבר לבחון כיצד משפיע מזג אוויר קר על הטווח, ולדבריהם "אחד הלקחים החשובים ביותר (שלמדנו) הוא שבעל רכב חשמלי צריך לשקול כמה קילומטרים הוא נוהג ביום טיפוסי ולהכפיל את המספר הזה כדי לקבוע את טווח הנסיעה (המינימלי) שמתאים לצרכים שלו". החדשות הטובות, כך הם כותבים, הן שלא מעט מכוניות חשמליות מודרניות מסוגלות לספק טווח נסיעה של יותר מ-300 קילומטרים, וגם המספר הזה משתפר בכל שנת דגם. (במאמר מוסגר: ככל שהסוללה של כלי רכב חשמלי מתיישנת היא מסוגלת לאגור פחות אנרגיה וטווח הנסיעה של הרכב מתקצר).
    בנוסף, על בעל הרכב לקחת בחשבון גם את "הבלתי צפוי" – למשל תופעות מזג אוויר שעלולות לחסום צירי תנועה (יותר אופייני בארצות הברית, אצלנו יש "סתם" פקקים), ומבחינתנו – בישראל – המסקנה צריכה להיות להגדיל מעט את שולי הביטחון ולא לסמוך על האחוזים האחרונים של טווח הסוללה.

    אנשי ה'קונסומר' ממליצים לבעלי רכב חשמלי להפעיל את מיזוג האוויר ולחמם את המכונית מבעוד מועד כאשר היא עדיין מחוברת לעמדת הטעינה כדי שלא לצרוך אנרגיה לחימום מתוך הסוללה הטעונה, ובמידת האפשר להחנות את המכוניות בחניה מקורה. נראה שה'טיפ' הזה נכון גם בישראל אבל הרבה יותר שימושי דווקא במצב ההפוך, כלומר בחום הקיץ הישראלי שהוא המצב השכיח במקומותינו במשך הרבה יותר ימים לאורך השנה.

     

    עד כמה מתקצר טווח הנסיעה של רכב חשמלי בגלל הקור?

     

    בדיקות דומות בוצעו בשנה האחרונה גם על-ידי איגוד הנהגים האמריקני AAA, אשר מצא שמזג אוויר קר מקצר (באופן זמני) את טווח הנסיעה בסדרי גודל של בין 10-12%, אבל שימוש ממושך במיזוג האוויר לחימום תא הנוסעים, יחד עם ההשפעה על הכימיה של הסוללה, עלול להסתכם בקיצור טווח של עד 40%, וזה כבר מאד בעייתי. חשוב לזכור שבחלק מכלי הרכב מופעל מיזוג האוויר באמצעות סוללות נפרדות, ולכן לא משפיע על טווח הנסיעה. בכל מקרה – משך זמן הטעינה בטמפרטורות קרות במיוחד עלול, לפי נתוני AAA, להתארך עד כדי פי שלושה, וגם זאת בעיה.

     

    עד כמה מתקצר טווח הנסיעה של רכב חשמלי בגלל הקור?

     

    אם רוצים לקבל נתונים קצת יותר מדויקים אשר מבוססים על "החיים האמיתיים", כדאי להציץ באלה שפורסמו בדו"ח של פרויקט Recurrent אשר מבצע – באמצעות אפליקציה ייעודית – איסוף נתונים שיטתי של טווחי נסיעה של כמה אלפי מנויים שמשתמשים במגוון דגמי רכב חשמלי בחיי היום יום שלהם. פרויקט זה מתיימר לקדם את תחום הרכב החשמלי בין השאר באמצעות שקיפות והנגשת מידע, על בסיס שותפות בין משתמשי רכב חשמלי.
    לפי נתוני Recurrent, שמתייחסים ל-13 דגמים של כלי רכב חשמליים שונים, בתנאי קור קוצרו טווחי הנסיעה בשיעור של בין 10-20% בממוצע, אבל כמה מדגמי טסלה איבדו רק 5% מן הטווח ולעומת זאת בדגמי שברולט 'בולט' חוו בעלי הרכב קיצור טווח של כ-20% בממוצע.

     

    עד כמה מתקצר טווח הנסיעה של רכב חשמלי בגלל הקור?

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.