עד לפני כשלושה עשורים התניידו רוב אזרחי סין עם אופניים, וכלי רכב – רובם מסחריים – שימשו לצורכי עבודה או את בכירי השילטון. כעת, בעקבות 13 תוכניות חומש רצופות שבהן קבעה הממשלה יעדים ומטרות לרוב ענפי הכלכלה והמשק, תעשיית הרכב הסינית היא הגדולה והחזקה ביותר בעולם.
בסיכום ספטמבר האחרון התגלגלו על כבישי סין כ-297 מיליון כלי רכב, קרוב לשליש מכלל כלי הרכב בעולם, ועד לסוף השנה הנוכחית יחצה צי הרכב הסיני את קו ה-300 מיליון. נתונים אלה, שסוכמו על-ידי איגוד יצרניות הרכב הסינית, נמסרו אתמול על-ידי שי ג'יאנחואה (Shi Jianhua), סגן מזכ"ל איגוד היצרניות (CAAM) בהרצאה בפני פורום בוועידת הייצור העולמית שהתקיימה בעיר האפי, בירת מחוז אנחווי שבמזרח סין.
סין מנוהלת כרגע בהתאם לתוכנית החומש ה-14 (לשנים 2021-2025) שבה נקבעו בין השאר יעדים לחשמול צי הרכב במדינה ולייצוא רכב מסין, אולם קצב הצמיחה השנתי הממוצע שנקבע בה – 4%, דומה לזה שנקבע בתוכנית החומש הקודמת לשנים 2016-2020.
עשור קודם לכן קבעה ממשלת סין יעד בתחום ההובלה הטכנולוגית בחשמול רכב, והמדינה, ללא ספק, עמדה בו בכבוד. שי ג'יאנחואה, אשר חשף את הנתונים בכנס, נאם בפני פורום "פיתוח תעשיית הרכב החדש" (הכוונה היא לכלי רכב חשמליים), ואמר שם שלאחר שני עשורים של פיתוח, כאשר ייצור רכב, מכירות והיקף צי הרכב הסיני מדורגים במקום הראשון בעולם מזה שנים רבות, תעשיית כלי הרכב החשמליים בסין "נכנסת לשלב "הצמיחה המונעת על ידי השוק" (להבדיל מצמיחה שמונעת באמצעות תמיכות והכוונה ממשלתיות), וצועדת לקראת "שלב חדש של פיתוח באיכות גבוהה"".
הכוונה מאחורי החלק האחרון של המשפט מתכתבת עם אחד היעדים המעניינים ביותר בתוכנית החומש הנוכחית, שהוא קביעת סטנדרטים עולמיים בכל תחום אפשרי – בעיקר בענפי התעשיה – והקפדה רבה על איכות המוצרים שמיוצאים מסין כדי "לא לפגוע בגאווה הלאומית".
עבורנו, כמי שעשויים להיות הלקוחות של התעשייה הזאת בעתיד הלא רחוק – מדובר בבשורות בעלות חשיבות רבה מאד. הסינים מחוייבים, למעשה, למדינה ולממשלה שלהם בכל הקשור לרמת הטכנולוגיה ולאיכות המוצרים, וזה אומר שמעבר ל"מבחן הלקוח" ול"כוחות השוק החופשי" – מוצרים שייוצאו מסין עשויים לעלות באיכויותיהם על כאלה שייוצרו במדינות אחרות (ולא להיפך, כפי שמקובל להניח כעת).
שי ג'יאנחואה אמר בפורום ש"הטכנולוגיות המתקדמות בעולם מתכנסות לסין והמדינה מאיצה את הקמת סביבות המו"פ שלה, טיפוח של שרשרת אספקה ו"הרחבת עסקי הנגזרת" שלה.
קורונה לא סגרה את הזרם
למרות משבר קורונה והנזקים העצומים לשרשראות האספקה ברחבי העולם, שוק הרכב החשמלי הסיני הוסיף להתפתח, והיקף המכירות של כלי רכב חשמליים השנה גדול פי 1.8 ביחס לשנה שעברה. כלי רכב חשמליים מהווים כעת כ-11% מהיקף המכירות של רכב חדש בסין.