דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, פורד וב.מ.וו. השיקה היום (א') את הקרוסאובר הקטן שלה, CX-3, אשר מתחרה בקטגוריה של ניסאן ג'וק, רנו קפצ'ור, שברולט טראקס ופיאט 500X, כלומר קרוסאוברים שמבוססים על פלטפורמות סופר-מיני.
CX-3 מבוסס על הפלטפורמה של מאזדה 2 החדשה, הוא הושק לראשונה בעולם לפני שנתיים ויכול היה לעשות חייל בקטגוריה הזאת בישראל. אלא שאנשי מאזדה יפן – מסיבות ששמורות איתם – בחרו לייצר אותו רק ביפן ובכמות מוגבלת מאד של כ-65 אלף יחידות בשנה בלבד, ולהציע אותו בשלבים הראשונים ביפן, ארצות הברית ואירופה.
דלק מוטורס, יבואנית מאזדה לישראל, יכולה לקבל כמות מוגבלת מאד – רק מאות בודדות של כלים כאלה בשנה, וגם אותם היא לא יכולה למצב במחיר אטרקטיבי ביחס למתחרים. היות שכך, ומכיוון שמאזדה ככלל הינה יצרנית רכב קטנה שמתקשה להתמודד מבחינת היקפי הייצור שלה מול ענקיות התעשייה, הוחלט להציע את הכלים הללו – כמו גם כמה מן הדגמים האחרים של מאזדה – ברמות מחיר גבוהות אשר יגובו במידה מסוימת גם ברמות אבזור נדיבות.
האתגר של יבואני מאזדה הוא לשכנע את הקהל הישראלי, אשר עד לפני כשש שנים התרגל לראות את מאזדה כמותג עממי שניצב בראש טבלת המכירות, שמדובר ביצרנית שעברה מהפך וכיום מייצרת מכוניות "חצי פרימיום". אתגר גדול עוד יותר הוא לשכנע את הלקוח הישראלי לא רק להאמין בכך אלא גם לשלם מחיר פרימיום עבור מאזדה.
אחת הדרכים לכיוון הזה, שנובעת גם מן האילוץ של היבואנית (למועד ההשקה הגיעה רק מכונית אחת) היא להתחיל את מכירתו של CX-3 ב"חנות פופ-אפ", כלומר בתצוגה ארעית בקניונים, ולא באולמות התצוגה. במהלך 12 הימים הקרובים יוצג CX-3 בקניון רמת-אביב בתל-אביב ורק שם ניתן יהיה לבצע הזמנות לפני תחילה המכירות באולמות שברחבי הארץ.
CX-3 הוא אמנם קרוסאובר קטן, כאמור, אולם הוא ישווק בישראל רק עם מנוע בנזין אטמוספירי בנפח 2.0 ליטר אשר מספק 156 כ"ס (וככזה זהו המנוע החזק מבין מתחריו), ולכן זהו גם הכלי הזריז בקטגוריה עם תאוצה של 9.1 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש.
כמו כל דגמי מאזדה האחרים שמשווקים כיום בישראל גם CX-3 מוצע עם קונסולת MZD CONNECT – מערכת מולטימדיה מקורית של היצרנית (עם תפריט בעברית) שכוללת מסך מגע מרכזי בגודל 7 אינטש ופקד שליטה מרכזי, עם מערכת ניווט מתוצרת חברת אייגו. גרסת האבזור הבסיסית של המכונית, שנקראת "ZOOM", עולה 134,000 ש"ח ומוצעת עם חישוקים בקוטר 16 אינטש, בקרת שיוט, חיישני אורות וגשם, קיפול מראות חשמלי ועוד.
גרסת האבזור הגבוהה יותר נקראת "Pure White" ועולה 145,000 ש"ח, כלומר כמו קרוסאוברים מקטגוריית הגודל הגדולה יותר (פיג'ו 3008, סיאט אטקה, יונדאי טוסון ועוד), והיא מוצעת עם פנסי חזית, תאורת יום ופנסים אחוריים בטכנולוגיית LED, חישוקי סגסוגת בקוטר 18 אינטש, כניסה ונעילה ללא מפתח, תצוגה עילית, ריפודים משולבי עור ועוד.
בשתי רמות הגימור מוצעות מערכות סיוע לנהג ובהן התראה מפני סטייה מנתיב הנסיעה והתרעת תאונה עם בלימה אוטונומית, ובגרסה הבכירה מותקנת גם מערכת התרעה מפני כניסה לנתיב נסיעה חסום עם התרעת תנועה צולבת בנסיעה לאחור, וכן הנמכה אוטומטית לאורות הגבוהים.
שחר שמש, מנכ"ל דלק מוטורס, אמר ל-TheCar שמהלך המיצוב מחדש של מאזדה לישראל כולל, בנוסף לשדרוג רמות האבזור של כל הדגמים והתמקדות במנועי 2.0 ליטרים, גם בניה מחדש של אולמות התצוגה במטרה לייצר חוויית קניה ברמה גבוהה יותר מאשר אצל כל מתחרה אחרת.
"מאזדה היא יצרנית קטנה אשר תמיד ידעה לייצר מוצרים ייחודיים", אמר שמש, "ובמדינות רבות היא מוכרת דגמים שונים בהפרש מחירים קטן ממחירי דגמי היוקרה. ההבדל המשמעותי הוא שבמדינות שבהן נתח השוק שלה עמד על אחוזים בודדים קל לה לדרוש ולקבל מחיר פרימיום, בעוד שבישראל היא הובילה את המכירות במשך 15 שנים ברציפות ובשיאה החזיקה 17% מכלל השוק – לכן גם לאחר מהפך מוצרי שהיא עברה היא עדיין נתפסת בעיניי רבים כ"מותג של העם".
גיל אגמון, בעל השליטה בדלק מוטורס, אמר ל-TheCar ש"לאורך השנים מאזדה הוכיחה את עצמה כבעלת ברית נאמנה שלנו וגם כאשר הם יכלו להרוויח יותר בשווקים אחרים, למשל בגרמניה, הם הקצו לנו כמויות של מכוניות שעשו טוב בשוק הישראלי. במקרה של CX-3 אין למאזדה כושר ייצור מספיק ביחס לביקוש העולמי, בין השאר מפני שהביקוש העולמי ל-CX-5, אשר מיוצר על אותו קו הרכבה, גבוה כמעט פי שלושה מן ההערכות המוקדמות שלהם.
לאאודי נדרשו למעלה מ-20 שנים כדי למצב את עצמה כמותג פרימיום, ואנחנו מקווים שלמאזדה זה ייקח הרבה פחות זמן".
לא מיותר להזכיר, בהקשר הזה, שעד לשנת 2008 החזיקה פורד בכ-20% מן הבעלות במאזדה ורוב דגמי החברה התבססו על פלטפורמות משותפות לשתי החברות. בשנתיים שלאחר מכן, במקביל למשבר הכלכלי העולמי, מכרה פורד את רוב אחזקותיה במאזדה (עד שנפטרה מהן סופית בשנת 2015) ומאזדה פיתחה את כל מגוון הדגמים שלה, ואת כל המנועים, על בסיס פלטפורמות חדשות וטכנולוגיה עצמאית.
קו המוצרים החדש אמנם אפשר לחברה לפרוח – המכירות שלה זינקו מ-1.16 מיליון יחידות בשנת 2012 ל-1.5 מיליון בסיכום 2016, אולם עדיין מדובר באחת מיצרניות הרכב הקטנות ביותר בתעשיית הרכב עם היקף ייצור של מעט יותר ממחצית הייצור של ב.מ.וו, למשל.
אחת האכסיומות המקובלות כיום בתעשיית הרכב היא שליצרנית רכב שמייצרת פחות מ-5 מיליון מכוניות אין זכות קיום (היות שעלות הייצור של כל יחידה גבוהה ביחס ליצרניות שמייצרות יותר), וזאת הסיבה שמיצובישי נרכשה על-ידי ניסאן, ושסובארו, ואפילו סוזוקי (שמתחרה ביפן בדייהטסו) מחזקות כעת את הקשרים שלהן עם טויוטה.
למאזדה יש אמנם קשרים טכנולוגיים עם טויוטה, בעיקר בתחום ההנעה האלטרנטיבית וייצור מכוניות במקסיקו, אולם ללא בעלת ברית קרובה יותר – או מוצרים שתמורתם אפשר לגבות פרמיה משמעותית – היא תתקשה להתמודד בשוק הרכב העולמי.