• Ad
  • אופניים וקורקינטים חשמליים: מבקר המדינה לא רואה את הפיל שבחדר
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עיריית תל-אביב מזהירה את התושבים מפני מבצע אכיפה שתערוך המשטרה נגד רכיבה לא חוקית על אופניים חשמליים. בנוסף, בעירייה מזכירים לתושבים כי הם מבקשים להעביר סמכויות אכיפה לפקחים העירוניים, כדי לבצע אכיפה נרחבת של עבירות תנועה

    המשטרה תחל בקרוב במבצע אכיפה נרחב באזור תל-אביב נגד עבירות שמבצעים רוכבי אופניים חשמליים. כך מודיעה עיריית תל-אביב, שמפיצה בימים אלה עלון לתושבי העיר, ובו עיקרי התקנות שמסדירות את השימוש באופניים חשמליים.

    התקנות, שאושרו בקיץ האחרון בוועדת הכלכלה של הכנסת, עוסקות בסוג אחד בלבד של אופניים חשמליים: אופניים שמצוידים במנוע עזר חשמלי, המופעל על-ידי הדוושות (pedelec). הסדרת השימוש בקורקינטים חשמליים ואופניים חשמליים נפוצים מסוג e-bike (רכיבה שאינה דורשת דיווש, ונעשית באמצעות מצערת ידנית השולטת בהספק המנוע) אמורה הייתה להסתיים בשנה שעברה, אך משרד התחבורה לא סיים את עבודת ההכנה הנחוצה להגשת תקנות לאישור ועדת הכלכלה.

    מי יאכוף את החוק נגד ילדים?
    התקנות שאושרו בוועדת הכלכלה קובעות כי רכיבה על אופניים חשמליים מותרת החל מגיל 14 בלבד, ועד גיל 16 מוגבלים הרוכבים לרכיבה בשבילי אופניים. גיל הרוכבים עשוי להוות בעיה משמעותית לאכיפת החוק: השימוש באופניים חשמליים מתבצע לעתים קרובות על-ידי ילדים מתחת לגיל 14, שאינם מצוידים בתעודות זהות וחלקם אף מתחת לגיל האחריות הפלילית. לא ברור כיצד תאכוף המשטרה את החוק נגד רוכבים אלה, או מה יהיו הסנקציות שיופעלו נגדם.

    ראוי להזכיר כי במשך יותר משלוש שנים – בין 2011 ו-2014 – לא הייתה כל הסדרה של השימוש באופניים חשמליים. בתחילת 2011 פג תוקפן של תקנות קודמות (שאושרו ב-2010), ורק ביולי האחרון הצליח משרד התחבורה להביא לאישור ועדת הכלכלה את התקנות החדשות. כתוצאה מכך שרר חוסר בהירות בקרב רוכבי האופניים החשמליים, וכן בקרב העוסקים בענף. אלא שחוסר הבהירות באשר למצב החוק לא עצר את התפתחות הענף, ובשנים אלה נמכרו לפי הערכות עשרות אלפי זוגות של אופניים חשמליים (משני הסוגים, pedelec ו-e-bike) וקורקינטים חשמליים.

    על-פי התקנות החדשות, רוכבים בוגרים אינם חייבים לחבוש קסדה ברכיבה עירונית. זאת, למרות שוועדת הכלכלה דרשה ממשרד התחבורה לקדם חקיקה (בחוק או בתקנה) שתחייב גם רוכבים בוגרים לחבוש קסדה. למעשה, במשרד התחבורה הבטיחו לקדם במהירות את החקיקה, אך מאז שאושרו התקנות לא חלה כל התקדמות בנושא.

    הפקחים העירוניים רוצים לאכוף
    בפנייה שמופצת לתושבי העיר, מציינים בעיריית תל-אביב כי "העירייה ממתינה שהממשלה תאשר סמכויות לפקחים העירוניים במטרה לבצע אכיפה נרחבת". בעבר כבר הביעו במשרדי הממשלה הסכמה עקרונית להעברת סמכויות אכיפה לפקחים עירוניים, אך עד עתה לא ננקטו צעדים שיאפשרו לפקחים לאכוף את החוק נגד נהגים או רוכבי אופניים שמבצעים עבירות תנועה.

    בדיון שנערך בכנס שערכה השבוע עמותת אור ירוק, אמרה סגנית ראש עיריית תל-אביב, מיטל להגי, כי "מאז 2013 אנחנו בדיונים עם משטרת ישראל, (ו)אנחנו מבקשים לאכוף בעצמנו… אנחנו רוצים לאכוף ולהחזיר את הסדר למדרכות. משטרת ישראל לא נותנת לנו את הזכות לאכיפה". לדברי להבי, העירייה מבקשת לקבל אחריות גם על אכיפה החוק נגד חנויות שמוכרות אופניים חשמליים שאינם חוקיים. "אנו מוכנים לקחת את זה במסגרת רישיון עסק", ציינה להבי, "חנות אופניים שתמצא מוכרת אופניים בלתי חוקיות תיסגר. זה ענף שצריך לעשות בו סדר".

    במשטרה מיהרו לדחות את טענותיה של להבי. לדברי ניצב-משנה שרית פיליפסון, ראש מחלקת תביעות באגף התנועה, העיכוב באישור סמכויות אכיפה לפקחים עירוניים נגרם כתוצאה מפיזור הכנסת. למעשה, נצ"מ פיליפסון הבהירה כי העברת הסמכויות לפקחים העירוניים היא יוזמה של המשטרה.

    "מי שהעלה את הרעיון של הענקת סמכויות אכיפה לפקחים היית משטרת ישראל שביקשה סמכות אכיפה מקבילה לפקחים", הסבירה פיליפסון בכנס של עמותת אור ירוק. "זה היה מקרה יחיד שיש בו הסכמה גם של משרד המשפטים, גם של המשטרה וגם של משרד התחבורה… החוק היה אמור להיות מחוקק עד סוף 2014 אבל בגלל פיזור הכנסת החוק לא חוקק. הבנו שעד שלא תקום ממשלה, החוק הזה, כמו נושא חבישת קסדה וקורקינט חשמלי לא יבוא לידי מיצוי".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    בקרוב: מבצע אכיפה נרחב נגד רוכבי אופניים חשמליים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.