קיה ריו היא המכונית המאכזבת ביותר לרכישה כמכונית חדשה, וגם רבים מן הבעלים של מרצדס CLA חדשה די מצטערים שרכשו אותה. כך עולה מסקר שביעות הרצון השנתי שפרסם מגזין הצרכנות החשוב ביותר בעולם – 'קונסומר ריפורטס' האמריקני.
ריו ו-CLA הן שתיים מתוך שבע מכוניות אשר דורגו על-ידי המגזין כגרועות ביותר – מבחינה זאת שמי שרכשו אותן כמכוניות חדשות הכי מצטערים על שעשו זאת.
על אף שלסקר הזה, למרבה הצער, אין כמעט משמעות מעשית בישראל – מאד מעניין לעיין בו ולקנא באמריקנים שיכולים להיעזר בו בהחלטות הרכישה שלהם.
ארצות הברית היא שוק הרכב השני בגודלו בעולם (אחרי סין) והשוק הגדול ביותר שבו אפשר לבצע סקרים ולפרסם אותם באופן פומבי וללא מורא.
אלא שבארצות הברית, כמו ברוב מדינות העולם כיום, גוברים במקרים רבים שיקולים מסחריים של כלי תקשורת ואמצעי מדיה חברתית – כמו גם הזמינות הרבה יותר של מידע שנמסר להם מטעם גופים מסחריים – על "חקר האמת" או עצם הפרסום שלה, וכך נשטף הצרכן המצוי בהרבה מאד מידע עם מעט מידי כלים שבאמצעותם יוכל לדעת מה ומי באמת עומדים מאחורי כל השפע הזה.
במילים פשוטות, הסיכוי של לקוח תמים לדעת מה היה מכלול השיקולים שעמד מאחורי כתבה, סקר, מבחן דרכים או כל פריט מידע אחר שאליו הוא נחשף אינו גדול, וזאת הסיבה שהאמריקנים כל כך ברי מזל שיש להם את "קונסומר ריפורטס" – מגזין הצרכנים הגדול והמפורסם בעולם כיום.
ההבדל הבולט בין ה'קונסומר' לבין רוב אמצעי המדיה האחרים הוא שהמודל הכלכלי מאחוריו מבוסס אך ורק על דמי המנוי שמשלמים מיליוני צרכנים אמריקנים, ולכן הוא פטור מכל סוג של לחץ כלכלי-פרסומי. בנוסף, רוב הסקרים והבדיקות שהוא מבצע ומפרסם מבוססים על מידע שנמסר לו מאותם מנויים.
נכון, גם לקונסומר, כמו לכולם, היו כמה נפילות מפוארות, אבל אלה מעולם לא נגרמו בגלל לחצים כלכליים אלא לכל היותר בגלל טעויות תמימות.
סקר שביעות הרצון האחרון שפרסם ה'קונסומר' בנוגע לשביעות הרצון מן הבעלות על מכוניות חדשות בוצע באוקטובר, והשתתפו בו לא פחות מ-230,000 בעלי רכב (!)
לשם השוואה, ישנם "מכוני מחקר" ישראלים שמפרסמים סקרים בנושאים שונים אשר מבוססים על מאות בודדות של נסקרים, ורבים מכלי התקשורת בישראל מפרסמים לפעמים סקרים כאלה מבלי לבדוק בכלל מה היו השאלות שנשאלו בהם, או מי היה הגורם שמימן אותם.
בכל מקרה, אחד הניתוחים שביצעו אנשי הקונסומר על הסקר מאוקטובר האחרון איתר את שבע המכוניות שזכו לשביעות הרצון הנמוכה ביותר מבין מאות הדגמים החדשים שמוצעים למכירה בארה"ב, והכתיר אותן כ"מכוניות החדשות שהלקוחות הכי מצטערים שקנו, ורוב הסיכויים שלא יקנו שוב".
"שאלנו את הבעלים של מכוניות חדשות", מסבירים אנשי ה'קונסומר', "האם היו חוזרים על רכישה כזאת (של המכונית שרכשו) מחדש, ומה הם אהבו או שנאו במכונית שלהם". התוצאות, לגבי חלק מן הדגמים, מאד לא נוחות מנקודת מבטם של מי שמייצרים או מוכרים את המכוניות הללו.
הסיבות לחוסר שביעות רצון שונות – חלקן נובע מן האיכות הנמוכה של המכוניות, הביצועים שלהן, תצרוכת דלק גבוהה מידי בחיים האמיתיים, או בגלל פער גדול מידי בין הציפיות מן הדגם לבין החוויה שהוא מעניק להם במציאות.
עורכי הסקר ביקשו מ-230,000 בעלי הרכב שנסקרו לשקול גורמים כמו מחיר, ביצועים, רמת אמינות, נוחות, הנאה, תצרוכת דלק וכיוצא באלה וכן לענות על השאלה האם הם היו חוזרים על ההחלטה שלהם לו ידעו אז מה שהם יודעים כעת.
את הציונים המלאים של שביעות הרצון של הדגמים השונים יכולים לקבל רק המנויים של הקונסומר (בעלות זניחה של 120 ש"ח לשנה) והציונים שלהם מחושבים ביחס למדד שמבוסס על אחוז המשיבים שענו "בהחלט כן" לשאלה האחרונה. ככל שאחוז המשיבים שהיו חוזרים על העסקה גבוה יותר, כך מדורג הדגם ככזה ששביעות הרצון ממנו גבוהה יותר.
כאמור, המדגם האמריקני לא בהכרח מתאים למצב בישראל וצריך להניח שלו הייתה אפשרות לבצע פרויקט דומה אצלנו התוצאות היו שונות – גם מפני שהדגמים שנמכרים כאן לא זהים לאלה שנמכרים בארה"ב (במיוחד בכל הקשור למערכות ההנעה), גם מפני שתנאי השימוש שונים, וגם בגלל שיקולים כלכליים (עלויות תחזוקה ומידת החשיבות שלקוחות מייחסים לרמת אמינות ולרמת סחירות, למשל) ותרבותיים (הערך שלקוחות מייחסים למותגים השונים).
מכל מקום, הנה שבע המכוניות שהאמריקנים הכי מצטערים שרכשו, לפי הסדר שהן מוצגות על-ידי הקונסומר ריפורטס.
ג'יפ קומפאס / פטריוט
"לקוחות אמרו לנו שתצרוכת הדלק שלו גבוהה מידי", אומרים אנשי הקונסומר, "ושרמת האבזור שלו נמוכה מידי עבור המחיר שלו. אחד הנשאלים אפילו אמר לנו שזאת המכונית הגרועה ביותר בה נהג מימיו".
רק 46% אחוזים מבעלי הג'יפים 'קומפאס' ו'פטריוט' היו רוכשים שוב את כלי הרכב האלה, וייתכן שגם בג'יפ מבינים שיש להם בעיה ולכן החליטו להפסיק את הייצור של דגמים אלה.
ניסאן קווסט
"גם בעלים של ניסאן קווסט (המיניוואן הגדול של ניסאן – ג.מ.) לא אהבו את הרכב שלהם. הם לא אהבו את שדה הראיה הגרוע, התלוננו לגבי תיבת ההילוכים הרציפה (CVT, עם תלונה כזאת קל להזדהות – ג.מ.), וקיבלו שירות גרוע ברשת השירות של ניסאן".
54 אחוזים מן הנסקרים אמרו שלא היו רוכשים מחדש את הקווסט, והתלוננו על מגוון דברים, החל מרמה נמוכה של חומרי הדיפון בתא הנוסעים וכלה בחוסר הידידותיות של חיבוריות הבלו-טות'.
מרצדס CLA
"מרצדס CLA לא זכתה באוהדים רבים", אומרים אנשי הקונסומר. "לקוחות טענו שיש לה נסיעה קשיחה ורועשת, החלפת צמיגים נדרשת בקילומטראז' נמוך מידי, ושהיא מרגישה "זולה" בשביל מרצדס".
אותם לקוחות אולי לא לקחו בחשבון שעל אף הפוזה החיצונית המרשימה, CLA מבוססת על הפלטפורמה הקטנה והזולה ביותר של החברה (פלטפורמת ה-A קלאס) ולכן אולי היו צריכים להתאים ציפיות, אבל מצד שני – במבחן התוצאה זה מה שהם חשבו…
רק 55 אחוזים מהבעלים של CLA חדשה היו רוכשים מחדש את המכונית שלהם, ורוב התלונות שלהם נוגעות ל"פשרות רבות מדי" שבוצעו במכונית, ול"שיכוך מתלים נוקשה מידי, מרחב פנימי מצומצם וחוסר נוחות כללי".
ניסאן אלטימה
"גם ניסאן אלטימה צפויה להפסיד כמה לקוחות חוזרים", אומרים אנשי הקונסומר. "בעלים של מכונית הסדאן המשפחתית הזאת כינו אותה "נוראית", ו"מעצבנת", בעיקר בגלל תלונות אודות התנהגות הכביש שלה. אדם אחד בסקר שלנו אפילו אמר: "אני הייתי צריך לקנות לקסוס".
עם זאת, 58 אחוזים מבעלי האלטימה אמרו שהם היו רוכשים אותה שוב, ומנגד התלונות אודותיה מגוונות כשבעלים רבים מתלוננים ספציפית אודות איכות המושבים. תלונות אחרות נוגעות לטיפול (של ניסאן) בתלונות של הבעלים, ומנגד היו חלק מן הלקוחות דווקא מרוצים מנוחות הנסיעה ומתצרוכת הדלק.
יונדאי ולוסטר
ולוסטר היא מכונית בעלת עיצוב צעיר וספורטיבי ולא "מכונית ספורט", וזאת עלולה להיות נקודת פתיחה רעה עבורה בכל הקשור לתיאום ציפיות.
בכל מקרה היא מוצאת את עצמה ברשימה הלא מכובדת של שבע המכוניות שהלקוחות הכי מתחרטים על שקנו אותן, בין השאר מפני ש"המשיבים לסקר ענו שלמכונית הזאת אין מספיק כח, היא משדרת תחושה זולה, והנסיעה שלה קשיחה מידי".
רק כמחצית מבין הנשאלים אמרו שהיו רוכשים מכונית כזאת מחדש, וכמה מהם ציינו שתא הנוסעים שלה צפוף ושהכניסה והיציאה אליה לא נוחות.
ניסאן נבארה
טנדרים הם אוכלוסיה נכחדת בישראל, אבל בארצות הברית של אמריקה זהו חלק מהותי מתרבות הרכב, ואפשר לסמוך על האמריקנים שהם מבינים משהו ביצורים האלה.
'פרונטיר' (אשר אצלנו מוכר כ'נבארה') מוצא את עצמו על עמוד הקלון מפני שלקוחות שרכשו אותו דרגו אותו במקום האחרון מבין כל הטנדרים שנמכרים בארה"ב, ולדברי הקונסומר "לקוחות מצאו שתצרוכת הדלק שלו גרועה, וש"רדיוס הסיבוב של הטנדר הזה איום ונורא".
"ומי הייתה המכונית הכי פחות אהודה בסקר שלנו?" מרימים אנשי הקונסומר להנחתה ומיד מספקים את התשובה: קיה ריו.
"יותר משיבים לא היו שבעי רצון מן הקיה ריו שלהם מאשר כל מכונית אחרת (בסקר הזה – ג.מ.). לקוחות אמרו לנו שתצרוכת הדלק שקיבלו הייתה גרועה בהרבה מזו שמוצהרת על-ידי היצרן, ושנוחות הנסיעה עלובה. אחד הלקוחות אפילו אמר לנו: "אני מתגעגע לטנדר שלי".
רק 40 אחוזים מן הבעלים הנוכחיים של קיה ריו יסכימו לחזור על הרכישה שלה, כשרוב הביקורת נגעה למרחב במושב האחורי, מעט מקום למטען, ורמת אבזור נמוכה.