• Ad
  • לפי נתונים שהוצגו היום בוועדת הפנים של הכנסת, בשלושת החודשים הראשונים של השנה אושפזו 64 בני אדם שנפגעו בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים, לעומת 19 בני אדם שאושפזו בתקופה המקבילה אשתקד. ח"כ תמר זנדברג על הצעת המשטרה לחייב רוכבים לקבל רישיון ייעודי: "חיסול מוחלט של האופניים החשמליים"
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ברבעון הראשון של 2015 אושפזו 64 בני אדם שנפגעו בתאונות דרכים שבהן היו מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים – זינוק כ-237% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז אושפזו 19 בני אדם בעקבות מעורבות בתאונות אופניים. כך עולה מנתונים שהציג היום (ב') המכון הלאומי לחקר הטראומה ("מכון גרטנר") בדיון שערכה ועדת הפנים של הכנסת. לפי נציגת המכון בדיון, כמחצית מהנפגעים נפצעו באורח קשה או אנוש, ואחד מהנפגעים נפטר במהלך האשפוז.

    נציגת המכון, מאיה סימן-טוב, גם ציינה כי מרבית הנפגעים הם רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים בגילאי 10 עד 14, וחלק קטן יחסית מהנפגעים הם הולכי רגל שנפגעו על-ידי אופניים חשמליים. הנתונים של מכון גרטנר נחשבים למדויקים ואמינים מאלה של משטרת ישראל, שמתבססת על תאונות מדווחות בלבד. מנגד, נתוני המכון מבוססים על רישומים של מרכזי הטראומה וחדרי המיון בבתי החולים, וכוללים תאונות דרכים רבות שכלל אינן מדווחות למשטרה.

    לפי נתונים שהציגה ניצב-משנה שרית פיליפסון, ראש מדור תביעות באגף התנועה, בשנה שעברה נפגעו כ-150 בני אדם שתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים, מהם 127 נפגעים באורח קל ושני הרוגים. נצ"מ פיליפסון ציינה כי מתחילת 2015 נרשמו כ-1,500 דו"חות לרוכבי דו-גלגלי – רובם בגין נסיעה אסורה על מדרכות. לדברי נצ"מ פיליפסון, יותר מ-60% מהדו"חות נרשמו לרוכבים אופניים בתל-אביב.

    לפי בכירים במשרדי התחבורה וביטחון הפנים, כבר בימים הקרובים יופץ תזכיר חוק שעוסק בהעברת סמכויות אכיפה מהמשטרה לפקחי הרשויות המקומיות. תזכיר החוק כולל העברת סמכות אכיפה של עבירות תנועה שמבצעים רוכבי אופניים חשמליים, ובנוסף כלולה העברת הסמכות לאכיפת עבירת נסיעה אסורה של כלי רכב בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים).

    "חיסול מוחלט של האופניים החשמליים"
    במהלך הדיון בוועדת הפנים הובעה תמיכה מצד גורמים רבים בהצעת אגף התנועה, לפיה יש לחייב רוכבי אופניים חשמליים בקבלת רישיון נהיגה ייעודי ורישיון רכב. בין השאר, בהצעה תומכים בכירי המשרד לביטחון פנים וראשי רשויות מקומיות, ובהם גם ראש עיריית תל-אביב, שכתב היום בדף הפייסבוק שלו כי הוא "מברך על ההמלצות שגיבש אגף התנועה במשטרה, וקורא לוועדת הפנים של הכנסת לפעול ליישום ההמלצות ללא שהות".

    אגב, לחובות הרישוי והרישיון המוצעות צפויה להתלוות חובה נוספת – חובה לרכוש ביטוח. שלא במפתיע, נציג חברות הביטוח בדיון שערכה היום ועדת הפנים הביע תמיכה בהמלצות המשטרה, וקרא להגדיר את האופניים החשמליים כ"רכב מנועי" לפי החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (פלת"ד).

    דווקא מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, הביע הסתייגות מהצעת המשטרה, ואמר כי יש להיזהר מפני נקיטת צעדים שייגרמו נזק בלתי הפיך לענף האופניים החשמליים. יצחקי ציין במהלך הדיון כי שר התחבורה, ישראל כץ, תומך בבחינה זהירה של ההצעות שהעלתה המשטרה, אך מתוך כוונה מוצהרת שלא לפגוע בענף ומבלי לצמצם את השימוש באופניים חשמליים.

    במהלך הדיון גם נמתחה ביקורת חריפה על הצעת המשטרה. "משמעות התקנות המוצעות היא חיסול מוחלט של האופניים החשמליים", אמרה ח"כ תמר זנדברג, "צריך לזכור שכל נסיעה באופניים, לרבות אופניים חשמליות, מורידה נסיעה ברכב פרטי ומורידה את הסיכון… הפתרון צריך להיות בהשקעה בתשתית שבילי אופניים, בהסדרת התחום ואכיפה, אבל לא בהכחדת התחום".

    נקודה נוספת שעלתה בדיון עסקה בתועלת החברתית של שימוש באופניים חשמליים: סטודנטים או מי שנמנים עם השכבות החלשות באוכלוסיה מוצאים בכלי רכב דו-גלגליים פתרון תחבורתי נוח וזמין. קבלת הצעת המשטרה צפויה לייקר משמעותית את השימוש באופניים חשמליים, ובעקבות זאת ייפגעו כל אותם משתמשים שאינם יכולים לרכוש רכב פרטי. "לא צריך להעמיס על האזרחים את העלויות של אוזלת היד של משרד התחבורה", קרא נציג ארגון מגמה ירוקה, שמתח ביקורת על הצעת אגף התנועה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מתחילת 2015: זינוק של 237% במספר הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.