• Ad
  • הלובי של תעשיית הרכב הצליח ככל הנראה לסרס את תקנות זיהום האוויר מרכב 'אירו 7' אשר היו אמורות להיכנס לתוקף בתחילת השנה. התוצאה: עוד 100 מיליון מכוניות מזהמות יעלו על הכבישים עד אמצע העשור הבא
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לאחר דחיות חוזרות ונשנות באימוץ התקנות החדשות לזיהום אוויר מרכב באירופה, "אירו 7", הלובי של יצרניות הרכב השיג דחייה נוספת, עד ל-9 בנובמבר, וחמור מכך: תקן הזיהום החדש יציב ככל הנראה רף נמוך בהרבה מזה שתוכנן במקור. המשמעות: יצרניות הרכב יוסיפו לייצר בשנים הבאות מכוניות שפולטות לאוויר רמות גבוהות של מזהמים וגזי חממה.

     

     

     

    תקן 'אירו 7' לזיהום אוויר מרכב יחליף בשנת 2025 את תקן 'אירו 6' הנוכחי. התקן אמור היה להיחתם ולהתפרסם עוד בשנה שעברה בתום ארבע שנות עבודה של קבוצת מומחים מתחומי האקדמיה, המחקר ועסקים אירופאים שמתמחים בתחום פליטות המזהמים אשר נקראת CLOVE, ראשי תיבות של Consortium for ultra Low Vehicle Emissions. קבוצת המומחים הציעה רף זיהום נמוך משמעותית מן התקן הנוכחי אשר נקבע בשנת 2014, לפני "פרשת דיזלגייט", עם קיצוץ סך פליטת תחמוצות החנקן מ-60 ל-30 מיליגרם לקילומטר, ואת פליטת החלקיקים (PM) המסרטנים מ-4.5 ל-2 מיליגרם לקילומטר.

    בינתיים הצליח הלובי של תעשיית הרכב למנף את הנזקים הכלכליים שגרמה מגפת קורונה באירופה והשיג מספר דחיות למועד אישור התקן החדש. תקן 'אירו 7' אמור היה להיחתם ברבעון האחרון של השנה שעברה, זה נדחה לתחילת אפריל השנה ולאחר מכן לחודש יולי. עד היום לא פורסם נוסח התקן באופן רשמי, גם לא לפני הדיון הקודם שנקבע ל-12 באוקטובר. כל זה גרם לחרושת שמועות לפיהן הצליח הלובי של תעשיית הרכב להכהות משמעותית את שיני התקן החדש, ובינתיים נדחה הפרסום שלו ל-28 באוקטובר ולאחר מכן ל-9 בנובמבר.

    מקורות באירופה, שטוענים שנחשפו לנוסח המעודכן, מדווחים שהוא רוכך באופן דרמטי וכמעט שאינו שונה מתקן 6 הנוכחי, למעט בכל הקשור למנועי דיזל שיידרשו לעמוד באותו רף פליטות של מנועי בנזין. אנשי עמותת "תחבורה וסביבה" (T&E) – שדולה חוץ ממשלתית שמקדמת תחבורה נקיה ונטולת פליטות – הזהירו כבר בתחילת אוקטובר מפני אפשרות כזאת. כעת הם מחדדים את המסר וטוענים שתקן מרוכך יגרום לכך שעד לסוף העשור יעלו על כבישי אירופה כמעט 100 מיליון מכוניות שיפלטו רמות מזהמים גבוהות, ואלה יישארו וינועו בממוצע כ-15 שנים נוספות. במילים אחרות, מכוניות שיעלו על הכביש בשנת 2035 עשויות לפלוט זיהום אוויר גם בשנת 2050 ואף לאחר מכן. לדברי אנשי T&E – זאת הסיבה שנדרש פליטות תקן מחמיר.

    בניסיון לצייר תמונה מטרידה של תוצאת ההחלטה הצפויה מזכירה הסוכנות האירופית לאיכות הסביבה שלזיהום האוויר יוחסו בשנת 2019 יותר מ-300,000 מקרי מוות מוקדם ברחבי האיחוד האירופאי. לדברי אנה קרז'ינסקה, מנהלת תחום פליטות מכלי רכב ואיכות אוויר בעמותת 'תחבורה וסביבה', "ועדת האיחוד האירופאי הגיעה לרגע דיזלגייט משלה. ביטול המלצות המומחים היא שערורייה שמבטלת לגמרי את החמרת תקני זיהום האוויר מכלי רכב. הלובי של תעשיית הרכב התנגד נחרצות לתקן אירו 7 והשתמש במגוון של טריקים מלוכלכים כדי להשפיע על מקבלי ההחלטות. כעת הוועדה נכנעה לדרישותיהם, והמשמעות היא שרווחיהן של יצרניות הרכב מקבלים עדיפות על פני הבריאות של מיליוני תושבים אירופאים".

     

    עקבו אחר הכסף

    מן הצד המנצח לכאורה עולה טיעון כבד משקל אחר, לפיו התקן החדש מגיע באחור ולא מצדיק את ההשקעה הכלכלית שנדרשת כדי לעמוד בו. קרלוס טווראס, מנכ"ל קבוצת סטלנטיס, היה נחרץ מאד בשבוע שעבר בתערוכת פריז כאשר הצהיר ש"מנקודת מבט של התעשייה אירופה לא צריכה את תקן אירו 7. התקן יגרום לתעשיית הרכב לבזבז עליו משאבים יקרים במקום להשקיע אותם בהסבת הייצור לרכב חשמלי. אירו 7 צריך פשוט להתבטל". אין מחלוקת על כך שכדי להגיע לרף שנדרש בנוסח המקורי שנקבע על-ידי וועדת המומחים נדרשת מערכת סינון יעילה ויקרה של גזי הפליטה והפחתה נוספת של תצרוכת הדלק הממוצעת. להערכת אנליסטים באירופה כדי לעמוד בדרישות היו יצרניות הרכב נאלצות לייקר את מחירי המכוניות שמונעות במנועי בנזין בכ-0.8% ואת מחירי רכבי הדיזל ב-2.2%.

    תקני זיהום אוויר מרכב בהחלט מייקרים את המכוניות אבל מועילים מאד לצמצום הנזקים הבריאותיים והאקולוגיים שנגרמים בגלל שריפת נפט. תקינת אירו 6, למשל, הפחיתה את כמות תחמוצות החנקן ב-22% במכוניות וב-36% במשאיות ואוטובוסים, ואילו פליטות של חומר חלקיקי צנחו ב-28% במכוניות וב-14% במשאיות ואוטובוסים.

     

     

    מעט מידי, מאוחר מידי

    תקנות אירו 7 אמורות להיכנס לתוקף בשנת 2025 או אפילו בשנת 2026, ועד אז כבר יהיה אסור למכור בנורבגיה מכוניות עם מנועי בעירה פנימית. במדינות אחרות באירופה יחול איסור כזה בשנת 2030 (אלא אם יידחה), ומאותו רגע באמת לא תהיה משמעות לתקנים כאלה – לכל הפחות בכל הקשור למכוניות נוסעים.

    זה גם מה שעומד בבסיס הטענה של יצרניות הרכב, ומאחורי הדרישה שלהן לעקר את התקן החדש מתוכן. לפי פרסום של כתב העת 'פוליטיקו', אנשי האיחוד האירופאי התקפלו לנוכח הלחץ של תעשיית הרכב ובטיוטת התקנות נכתב בין השאר: "לאור הנסיבות הגיאופוליטיות והכלכליות הנוכחיות הוועדה התאימה מחדש את המלצותיה כדי להפעיל פחות לחץ על שרשרת האספקה של תעשיית הרכב… (התקן במתכונת המקורית) יוצר לחץ חסר תקדים על שרשרת האספקה של כלי רכב ומעלה סוגיות של כדאיות כלכלית עבור הצרכנים בהקשר כולל של אינפלציה גבוהה", נכתב בטיוטה.

    אנשי האיחוד טוענים שהעיכובים בהצגת התקן נובעים בין השאר בגלל "המורכבות ביצירת כללים למכוניות נוסעים, אופנועים ומשאיות מסחריות בו זמנית; הצורך להכיר בסדרי העדיפויות של כל בעלי העניין; ואפילו החוקים שמחייבים אפס פליטות עד שנת 2035, שלא היו צפויים כאשר החל תהליך אירו 7". אנשי הגנת הסביבה, מאידך, מזכירים שתקן אירו 7 כולל משאיות וכלי רכב מסחריים שלא סביר שיהיו חשמליים לחלוטין עד לשנת 2035, וכאמור – שמכוניות עם מנועי בעירה שיעלו על הכביש בשנת 2035 יתגלגלו עליהם עד שנת 2050 ומעבר לה. תקני אירו 7 נוקשים יותר, הם אומרים, יכולים להציל חיים של אלפים.

     

     

    לקריאה נוספת:

    תגידו שלום ל"יורו 7" ולא להתראות למנוע הבעירה

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    תקן 'אירו 7' מסורס: תעשיית הרכב ניצחה וכולנו ננשום רעל למשך עשור נוסף

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.