• Ad
  • תעשיית הרכב הגרמנית תחת חקירת הממונה על ההגבלים

    החשד: שלוש יצרניות הרכב הגרמניות הגדולות תיאמו ביניהן אסטרטגיות רכש, ייצור, ואולי גם איך לרמות את מבחני זיהום האוויר
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מכה קשה לאמינות ולתדמית של יצרניות הרכב הגרמניות: המגזין הגרמני הנחשב 'דר שפיגל' פרסם בסוף השבוע ידיעה לפיה הממונה על ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופאי פתח בחקירה כנגד קבוצת פולקסווגן, קבוצת דיימלר וב.מ.וו. בחשד לקרטליזציה בתחומים שונים, בהם גם בקשר למבחני זיהום האוויר.

     

     

    החקירה, כך על-פי המגזין הגרמני, נפתחה בעקבות מידע שהעבירו עובדים של יצרניות הרכב האלה או חלקן אל נציבות האיחוד, וממנו עולה לכאורה שכבר משנות התשעים נערכו פגישות תיאום משותפות שבהן השתתפו נציגים של פולקסווגן ואאודי, מרצדס, ב.מ.וו. ופורשה (עוד לפני שנרכשה בידי קבוצת פולקסווגן).

    במהלך השנים גדל ככל הנראה חוג המשתתפים בפגישות האלה ובשיאו מנה כ-200 עובדים של כל החברות. אלה פעלו על פי החשד ב-60 קבוצות שבמסגרתן דנו בתיאום של תקנים וסוגיות אחרות שקשורות לספקיות המשנה שלהם, למשל בכל הקשור לפיתוח של כלי רכב עתידיים, מערכות בלימה, מנועי בנזין ודיזל, מצמדים ("קלאטש"), ותיבות הילוכים. עוד דווח שבמכתב ששלחה פולקסוואגן בתחילת החודש לממונה על ההגבלים היא הודתה, למעשה, בהתנהגות אנטי תחרותית.

    על-פי הפרסום בדר שפיגל החשד שנבדק הוא שהמפגשים הללו נערכו בסתר, בין השאר בתערוכות רכב שונות, ומה שהופך את הפרשה לאקטואלית וחזקה, במיוחד בימים שבהם טכנולוגיית הדיזל נאבקת על חייה, הוא החשד שבין השאר בוצע תיאום מדיניות בנוגע לדיזל בכלל, לטכנולוגיות שקשורות בהפחתת זיהום ממנועי דיזל, ואולי גם לשיטות הונאה של מבחני זיהום אוויר.

    בהקשר זה נבדק, למשל, האם ישנה משמעות להסכמות שהושגו בנוגע לנפח מיכלי תוסף אוריאה אשר נדרש במערכות מתקדמות להפחתת תחמוצות החנקן (מערכות SCR שבהן סופחת האוריאה חלק מן הזיהום). ההסכמה, כך על-פי החשד, הייתה לבחור במיכלים קטנים ולתכנת את מערכות הניהול באופן שיצמצמו את השימוש באוריאה במצבים שונים – על חשבון הגברת פליטות המזהמים. כמו כן נבדק חשד לתיאום מחירי המערכות לטיפול בפליטות המזהמים.

    הרשות הגרמנית להגבלים עסקיים סירבה להגיב על הידיעה שפורסמה ביום שישי, אבל הבורסה הגרמנית לא המתינה לתגובה כזאת ושערי המניות של כל יצרניות הרכב המקומיות צללו.

     

     

    נכון לסוף השבוע אף אחת מיצרניות הרכב הגרמניות לא מסרה תגובה מסודרת בנוגע להאשמות, חלקן סרבו להגיב ואחרות אמרו שיגיבו באופן מסודר במסגרת ועידה מיוחדת שתיפתח בתחילת אוגוסט ותעסוק בטכנולוגיית הדיזל.

    סוכנות הידיעות 'רוייטרס' דיווחה שחברת האנליסטים Evercore ISI כתבה למשקיעים שלה: "זהו פרק חדש בסאגת הדיזל, והוא צריך להילקח ברצינות… המסקנה שלנו היא שנוצר (למשקיעים – ג.מ.) סיכון של כמה מאות מיליוני אירו או אפילו מיליארדים בודדים".

    מאמר מערכת שפורסם בדר שפיגל מביע חשש שפרשה זאת תפגע אנושות בדימוי החיובי שבנתה לעצמה תעשיית הרכב הגרמנית במשך שנים: "הבסיס העסקי של תעשיית הרכב הוא ערך האמינות", נכתב שם. "כאשר לקוחות כבר לא מאמינים להבטחות של המותגים הגרמנים, שהם קצת יותר יקרים אבל בהחלט טובים יותר מאשר מתחריהם, מתבטלת אחת הסיבות העיקריות לרכישה של מותג גרמני.

    אפילו שערוריית 'דיזלגייט' לא הובילה לקוחות לקנות פחות מכוניות מתוצרת פולקסווגן הגם שנרשמה פגיעה ברכישת מכוניות מונעות בדיזל… (אבל) אם מי שעמד מאחורי הפרשה חשב שהם יכולים להגדיל את הרווחים שלהם על-ידי קיצוץ בקרת הפליטה – עכשיו נראה שאלה היו חישובים לטווח מאד קצר ולא היו נכונים. אמינות הוא מונח מעורפל ואת הערך שלו לא תמיד אפשר לכמת בכסף, אבל (גם) את היקף הנזק הכלכלי נדע כאשר ינחתו הסנקציות של האיחוד האירופי…

    אמינות עומדת בבסיס העסק של תעשיית הרכב גם מכיוון שהיא תלויה במידה רבה במשא ומתן מתמיד שהיא צריכה לנהל עם פוליטיקאים… ואלה קיבלו כעת הוכחה שאי אפשר לסמוך על המילה של התעשייה הזאת. מדוע שהפוליטיקאים יקבלו כעת את טענת יצרניות הרכב לפיה אין אפשרות טכנולוגית לעמוד במגבלות הפליטה המחמירות (שדורשים ארגוני הגנת הסביבה – ג.מ.)?"

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.