• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שברולט תחשוף בשבוע הבא את 'קונספט ניבה', דור שני לג'יפון הקשוח שהיא מייצרת עם 'אוטו-ואז' הרוסית. הג'יפון האמיתי שיתבסס על הקונספט הזה יושק בעוד כשנה וחצי, ועשוי להחליף כלי בן 38 שנים

    בשבוע הבא, בתערוכת המכוניות של מוסקבה, תציג שברולט את "קונספט ניבה", וההודעה לעיתונות שמלווה את ה'טיזר' שהיא שלחה טוענת שמדובר ב"דור שני" לפרויקט המשותף לחברת 'אוטו-ואז' הרוסית ולשברולט.

    כלי רכב אמיתי שמבוסס על דגם הקונספט הזה צפוי להיות מושק בתחילת 2016, ועוד הרבה לפני כן נקבל תשובה לשאלה מרתקת: האם הדור השני של שברולט ניבה יתבסס על פלטפורמה של ג'נרל מוטורס, על הפלטפורמה הוותיקה מאד של ניבה הנוכחית, או שמא על פלטפורמה של ניסאן.

    למרות שבכל קנה מידה בינלאומי ניבה הוא דגם שולי לחלוטין, כזה שמן הדור הנוכחי שלו נמכרו בשנה החולפת מעט יותר מ-23 אלף עותקים בלבד, מבחינת ההיסטוריה של תעשיית הרכב מדובר בסוגיה מעניינת ובכלי רכב חשוב.

    'ניבה' המקורי הוא ג'יפון עתיק במונחי תעשיית הרכב, ולמעשה זהו אחד מכלי הרכב הישנים ביותר שעדיין מיוצרים באירופה בייצור סדרתי.

    לאחר כמה עשרות שנים שבהן כל הייצור של חברת 'אוטו-ואז', יצרן הרכב הגדול ביותר במזרח אירופה, התבסס על דגמים ישנים של פיאט, החליטה ממשלת ברית המועצות (דאז) לתכנן באופן עצמאי כלי רכב חדש.
    העבודה על הכלי העצמאי הראשון החלה כבר בשנת 1971, ובשנת 1977 השיקה אוטו-ואז את 'לאדה ניבה' – אחד הג'יפונים הקשיחים והקשוחים שהיו אז בנמצא. במהלך 37 השנים שחלפו זכתה אמנם ניבה למגוון שינויים ושיפורים, אבל התכנון הבסיסי של הג'יפון הזה לא השתנה – מה שאומר שזהו אחד הדינוזאורים של תעשיית הרכב כולה.

    עם זאת, על בסיס ניבה נבנו במהלך השנים מאות (!) גרסאות שונות, חלקן גם משונות, כמעט לכל ייעוד שאפשר להעלות על הדעת, ובחלק מן המקרים גם כאלה שקשה להאמין שהם קיימים.

    מרוסיה באהבה

    חברת אוטו-ואז עצמה שרדה במהלך כל השנים האלה את כל התהפוכות של התפרקות ברית המועצות והגוש הקומוניסטי, ההפרטה, המהפכים הפוליטיים וגם המשברים בשווקי הרכב העולמיים, לא מעט בזכות פטריוטיות מזרח-אירופית, ייצור שלא תמיד נשען על בסיס כלכלי טהור, פשטות טכנית והתאמה לתנאי הדרך המאד קשים בחלקים נרחבים של האימפריה הרוסית.

    יחד עם זאת, במונחים של תעשיית הרכב אוטו-ואז היא חברה קטנה שמייצרת בסך הכל כמיליון כלי רכב בשנה ולא באמת יכולה לשרוד לבדה בתעשיית הרכב העולמית.

    בשלהי שנות השמונים הקימה 'אוטו-ואז' מיזם משותף עם ג'נרל מוטורס, שבמסגרתו מיוצרת גרסת עיצוב מודרנית של ניבה, עם סמל של שברולט.
    בסוף העשור שעבר החלה קבוצת רנו-ניסאן לרכוש חלקים מ'אוטו-ואז', ולפני כשנתיים הגדילה את נתח הבעלות שלה בחברה ל-51.01% לאחר שהשקיעה שם שלושת רבעי מיליארד דולר.

    כיום מייצרת 'אוטו-ואז' מספר דגמים שנמכרים תחת המותג 'לאדה' (אותם דגמים נמכרים גם תחת שמות מותג נוספים במזרח אירופה), מכוניות שמבוססות על פלטפורמות קודמות של רנו, וגם מספר דגמים ישנים יחסית של ניסאן.

    לנוכח כל האמור כאן מובן שכאשר שברולט מציגה 'טיזר' ל"קונספט ניבה" – שיעמוד במרכז התצוגה שלה במוסקבה בשבוע הבא, אפשר לצפות לכל הפחות להתרגשות רבתי.

    הטיזר מתאר כלי אשר לפחות מבחינה ויזואלית מכוון ליכולות שטח משודרגות יחסית למקובל כיום בקרב הג'יפונים הרכים (וזה אגב נחשב לייחוד של הכלי הזה, מיושן ככל שהוא), עם כמה מאפייני עיצוב שמזכירים את שפת העיצוב של ג'יפ, ואפילו של האמר.

    Chevrolet NIVA Концепт

    ברור, כמובן, שמדובר רק במכונית קונספט, ויכול שלא יהיה קשר חזק מידי בינה לבין המכונית האמיתית שתושק בתחילת שנת 2016, אבל מה שמסקרן במיוחד הוא מה יימצא "מתחת לעור" של המכונית הסדרתית.

    למרות שלאדה עצמה תחשוף בשבוע הבא במוסקבה מתיחת פנים ל'ניבה' הנוכחית – שלא משנה מהותית את כלי הרכב העתיק שלה – לא סביר שהפלטפורמה הזאת תשרוד עוד הרבה זמן.

    ייתכן, לכן, ששברולט תתחיל להכין את קווי הייצור במפעל של אוטו-ואז לקליטת פלטפורמה חדישה יותר של החברה – אולי על בסיס הקפטיבה, אבל קיימת גם האפשרות שניבה העתידית תיבנה על-בסיס פלטפורמה של ניסאן (ולניסאן לא חסרות פלטפורמות מתאימות), ואזי שברולט ניבה העתידית תהיה בעצם ניסאן-אוטו-ואז עם סמל של שברולט.

    הכי פחות סביר, אם כי עדיין מדובר באפשרות פתוחה, ששתי הניבות – גם זו שתמותג כשברולט וגם זו שתמותג כ'לאדה', יתבססו על פלטפורמה של אוטו-ואז – בין אם משהו חדש לגמרי ובין אם שדרוג נוסף של הפלטפורמה הנוכחית.

    בכל מקרה, גם לאדה תזדקק להציג בקרוב 'ניבה' מודרנית, על בסיס פלטפורמה חדשה, לכן סביר שהקדימון של שברולט הוא גם קדימון לניבה עתידית של לאדה עצמה. מקורות ברוסיה מספרים שאת המנוע הותיק של שברולט ניבה יחליף מנוע בנפח 1.8 ליטר "חדש", אשר מבוסס על מנוע ה-1.7 ליטר המוחלף, אבל אולי גם מצליח לעמוד בתקני זיהום האוויר החדשים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    תערוכת מוסקבה: קדימון לניבה חדשה של לאדה?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.