מזה ארבע שנים שמותג סקודה בישראל נמצא במגמת נסיקה. ארבע שנים בהן כמעט והוכפלו מכירות המותג בישראל (ראו טבלה). גם ב-2014 כנראה שסקודה תציג גידול במכירות של המותג בישראל, אם כי הקצב שלו צפוי להיות מתון משמעותית מאשר בשנים הקודמות.
הסיבות להאטה מגוונות, ונוגעות למלאי מצומצם יחסית מדגמי האוקטביה (כ-7,000 יחידות עד סוף השנה), איחור בהגעת גרסת ההאצ'בק של ראפיד, המתנה ליטי המחודש ודעיכה בביקוש לרומסטר. בשנת 2015, טוענים בסקודה, מצב זה צפוי להשתנות.
[preformated]
שנה מסירות מצטברות שינוי ב-% ביחס לשנה קודמת
2013 13,153 17%
2012 11,276 22%
2011 9,221 23%
2010 7,491 50%
2009 4,980 5.8%-
[/preformated]
המכונית הבאה שסקודה תשיק בישראל תהיה סקודה ראפיד ספייסבק (Spaceback), ותגיע לקראת סוף שנה זו. ראפיד ספייסבק הוצגה בתערוכת פרנקפורט 2013 וכבר הייתה אמורה להתגלגל אצלנו. אלא שהמו"מ עם היצרנית טרם הסתיים, ובינתיים שיווק המכונית בישראל מתעכב. בניגוד לראפיד סדאן, שמגיעה לישראל עם מגוון מנועים (דיזל ובנזין) ועם אפשרות לבחירה בין תיבת הילוכים ידנית לאוטומטית, גרסת ההאצ'בק תגיע רק עם מנוע אחד ובשילוב תיבה אחת: מנוע 1.4 ליטר (122 כ"ס) ותיבה אוטומטית רובוטית בעלת שבעה הילוכים.
מצד שני המכונית תוצע בשלוש רמות גימור לעומת שתיים המוצעות בראפיד סדאן. שתי רמות האבזור הבסיסיות צפויות להיות דומות ואילו הרמה החדשה צפויה להיות גבוה יותר.
טנדרון וקריצה לתחום הפנאי הקטן
שתי קטגוריות שבהן סקודה נחלשה בשנה האחרונה הן קטגוריית הפנאי והטנדרונים. בתחום הפנאי צומצמו המסירות בעיקר בגלל התיישנות ה'יטי' הוותיק (הושק ב-2009) ובגלל כניסתם של מתחרים חדשים לשוק, חלקם במחירים זולים בהרבה.
כדי לענות על התחרות באחד הסגמנטים החמים ביותר השיקה לאחרונה 'צ'מפיון מוטורס', היבואנית, דגם מחודש שעיקר השינוי בו הוא שיפור רמות האבזור והוזלת מחיר גורפת שבין 2,500-7,000 שקלים (יוצאת מהכלל היא גרסת הבסיס הידנית שהתייקרה ב-6,500 שקלים).
יטי לבדו לא יוכל להתחרות בכלים הזולים יותר של המתחרות, לכן מתכננת היבואנית לחזק את מכירותיה בסגמנט באמצעות ראפיד ספייסבק בסגנון גרסת 'אאוטדור'. כלומר מכונית בעלת מראה כללי קשוח יותר עם משטחי צד כהים, פגושים בולטים ומסילות גגון מודגשות בדומה למראה היטי המחודש. מכונית ראשונה לבחינה כבר נמצאת בדרכה לישראל ושיווק הדגם כאן מתוכן לסוף הרבעון הראשון של 2015 היות ורק אז ניתן יהיה לקבל את המכונית בשילוב תיבה אוטומטית.
סקודה רומסטר היה בעבר להיט מכירות בישראל בעיקר בגלל שיווק הדגם כתחליף לטנדרון ובעקבות כך זכייה במכרזים לרכבי עבודה ('בזק' ו'הוט' למשל). בעולם לעומת זאת הרכב נכשל מסחרית בעיקר בשל עיצוב שנפל בין הכיסאות. על כן החליטו קברניטי קונצרן פולקסווגן לא לייצר לרומסטר דור המשך באותה מתכונת אלא לאחדו עם פולקסווגן קאדי. למעשה רומסטר יאבד את זהותו הייחודית ולא יהיה יותר מאשר פולקסווגן קאדי עם סמל של סקודה. מבחינת היבואנית אלה בשורות טובות היות והרומסטר הנוכחי ממילא הוצב ושווק כרכב עבודה, כך שבדור הבא הוא אף יענה טוב יותר על דרישות הלקוחות והמכרזים.
חדשות 2016
במהלך 2015 מתכננת היצרנית להציג רכב פנאי גדול יותר מהיטי ודור חדש לסופרב. שניהם יגיעו אלינו לקראת סוף 2015 ותחילת 2016. רכב הפנאי יתבסס על פלטפורמת MQB המודולארית (המשרת בין היתר את פולקסווגן גולף) ויציע חמישה או שבעה מקומות.
סופרב החדש (דור שלישי) צפוי להשתמש באותה פלטפורמה של הדור הנוכחי, אשר עליה מבוסס הדור הקודם של פולקסווגן פאסאט.
הממדים החיצוניים של הדור החדש לא צפויים להשתנות מהותית אבל תא הנוסעים צפוי להיות גדול עוד יותר מזה של הדור הנוכחי (אחת מנקודות החוזק בסופרב). המכונית תוצע במגוון מנועים ואלינו תגיע עם מנועי טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר (150 כ"ס), 1.8 ליטר (180 כ"ס), 2.0 ליטר (220 כ"ס) ומנוע דיזל בנפח 2.0 ליטר (170 כ"ס). המכונית גם צפויה לקבל גרסת 2.0 ליטר טורבו-בנזין חזקה יותר עם 280 כ"ס אולם ככל הנראה זו לא תגיע אלינו.